پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, کردستان  »   10 درصد سطح مبارزه با آفت سن در کردستان انجام شد
27 فروردین 1396 , ساعت 8:10

سال زراعی گذشته

۱۰ درصد سطح مبارزه با آفت سن در کردستان انجام شد

رئیس جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: در سال زراعی گذشته 10 درصد سطح مبارزه با افت سن کشور در این استان انجام شده است

رئیس جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: در سال زراعی گذشته۱۰ درصد سطح مبارزه با افت سن کشور در این استان انجام شده است.

کریم ذوالفقاری روز شنبه در جلسه مبارزه با علف های هرز و آفت زدگی محصولات کشاورزی در سنندج، سن زدگی را یکی از آفات مهم مزارع گندم و جو در عنوان کرد و افزود: در سال زراعی گذشته عملکرد مبارزه با آفات سن مضر غلات در کشور ۲ میلیون و ۸۰ هزار و ۴۰۹ هکتار و در کردستان ۲۱۳ هزار و ۲۴۵ هکتار بوده است.
وی اظهار کرد: مسئولان باید در زمان مناسب کشاورزان را از وضعیت آفت سن زدگی مزارع مطلع کنند.
وی با اشاره به اینکه تولید گندم به شرایط آب و هوایی و میزان بارندگی وابسته است، تغذیه و نگهداری محصول تولیدی را بسیار مهم ارزیابی کرد.
وی بکارگیری روش های مبارزه با آفت گندم و اتخاذ راهکارهای مبارزه با سن زدگی مزارع به منظور حفظ محصول تولیدی را ضروری برشمرد و گفت: آفت سیاهک و سن مادر در استان غیر متعارف نیست اما کشاورزان کردستانی باید برای مبارزه با این آفت اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.
وی ساماندهی لیست کشاورزانی که محصولات آنها دچار سن زدگی و سیاهک شده ضروری عنوان کرد و افزود: در سال جاری در راستای مبارزه با علف های هرز، سن زدگی گندم و سیاهک اقدامات لازم به عمل آید.
وی با اشاره به اینکه با اختصاص اعتبارات دولتی به آفت مبارزه با سن می توان افت سن را در مزارع مهار کرد گفت: تعاون روستایی موظف است در راستای توزیع کود شیمیایی اقدامات لازم را انجام دهد و نیازهای ضروری کشاورزان استان خریداری و توزیع کند.
ذوالفقاری با اشاره به اینکه سطح زیر کشت مزارع دیم استان کردستان بالاست و آفت سن زدگی خطرناک است و آسیب جدی به محصولات کشاورزی وارد می کند افزود: سن زدگی در کیفیت نان و آرد تاثیر گذار است و اگر به موقع کنترل نشود کیفیت نان کاهش می یابد.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کردستان نیز گفت: در سال گذشته بیجار، با ۵۱ هزار هکتار، قروه با ۴۸ هزار هکتار، دهگلان با ۳۷ هزار هکتار و سقز با ۳۰ هزار هکتار بال در سال بالاترین میزان مبارزه سطح مبارزه با سن را در به خود اختصاص داده است.
محمد غفوری اظهار کرد: در چند دهه گذشته کمترین سطح مبارزه با افات کردستان با سه هزار و ۵۰۰ هکتار مربوط به سال ۸۵ بوده است.
وی سطح مبارزه با سن مادر را در سال گذشته ۷۲ هزار هکتار و سطح مبارزه با سن پوره را ۱۴۱ هزار هکتار عنوان کرد.
وی افزود: سال گذشته ۱۱۹ هزار هکتار از علف های هرز مزارع کشاورزی استان سمپاشی شد، پیش بینی می شود در سال جاری نیز ۱۲۵ هزار هکتار از این اراضی سمپاشی شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گفت: تخصیص اعتبارات دولتی و خرید سموم مورد نیاز مزارع کشاورزی در راستای مبارزه با آفت سن زدگی ضروری است.
محمدفرید سپری افزود: دولت در راستای مبارزه با سن مضر غلات باید به جامعه اطلاع رسانی کند.
همچنین در این جلسه بر نظارت مستمر بر فعالیت شبکه های مراقبت مزارع در استان، تعیین زمان مناسب مبارزه و اطلاع رسانی بموقع به کشاورزان، توجه به کنترل افت در مرحله سن مادر، ترویج سموم جدید مبارزه با آفات مزارع، پی گیری پروژه اقتصاد مقاومتی، اصلاح تانکرهای سمپاشی، ایجاد انگیزه برای کارشناسان مراکز خدمات و تامین خودرو مورد نیاز برای شهرستان ها و اقدامات لازم جهت کنترل موثر آفت سن مزارع گندم و جو تاکید شد.
تامین اعتبارات مورد نیاز برای خرید سمپاش و سموم بکارگیری پهباد برای شناسایی کانون ها و عملیات سمپاشی از مباحث مهم این جلسه بود.
استان کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه سوم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/KOUycz

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

مدیرحفظ نباتات استان بوشهر از توصیه‌های غیرکارشناسی توسط افراد ناآگاه در مورد شیوع بیماری فوزاریوم در مزارع گندم استان خبر داد و گفت: کشاورزان به توصیه‌های غیرکارشناسی توجه نکنند. احمد ...
جهادکشاورزی آذربایجان غربی هشدار داد: اقدامات لازم برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصولات راهبردی و کاهش سن زدگی گندم انجام شود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان ...
رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی با اعلام اینکه روش تولید برنج سالم ایرانی بدون استفاده از آفت کش های شیمیایی در همه استان های شمالی کشور توسعه می یابد، از تعمیم این روش ...
مجری طرح خودکفایی گندم کشور توصیه‌های ضروری به کشاورزان برای مقابله با خشکسالی و جلوگیری از کاهش تولید محصولات کشاورزی ارایه داد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای سهراب ...
No Thoughts on ۱۰ درصد سطح مبارزه با آفت سن در کردستان انجام شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>