جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, سیستان و بلوچستان  »   هیچ آفت جدیدی به محصول خرمای سراوان هجوم نیاورده است
28 فروردین 1396 , ساعت 8:40

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سراوان

هیچ آفت جدیدی به محصول خرمای سراوان هجوم نیاورده است

آفت سوسک سرخرطومی برای نخستین بار در سال 1369 از کشور پاکستان وارد ایران شد و اولین مکانی که مورد هجوم این آفت قرار گرفت شهرستان سراوان بود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان گفت: برخلاف ادعای برخی افراد و رسانه ها هیچ آفت جدیدی به محصول خرمای این شهرستان حمله نکرده و سوسک سرخرطومی نیز یک آفت بومی شناخته شده است که اقدامات مقابله ای برای دفع آن همواره انجام می شود.

شیرزاد کمالی روز یکشنبه  افزود: آفت سوسک سرخرطومی برای نخستین بار در سال ۱۳۶۹ از کشور پاکستان وارد ایران شد و اولین مکانی که مورد هجوم این آفت قرار گرفت شهرستان سراوان بود.
وی بیان کرد: این آفت از شهرستان سراوان پس از ۱۰ سال به شهرستان های سرباز، ایرانشهر، سیب و سوران و سایر شهرستانهای استان راه یافت و هم اکنون در تمام شهرستانهای استان وجود دارد و به عنوان یک آفت بومی شناخته می شود.
مدیر جهاد کشاورزی سراوان ادامه داد: بسیاری از بهره برداران برای بررسی محصولات کشاورزی خود به مسئول واحد حفظ نباتات مراجعه و برای درمان محصول آفت زده اقدام می کنند و کارشناسان متخصص این اداره نیز به محض اطلاع به محل آفت زده مراجعه و اقدامات لازم را برای ازبین بردن این آفت انجام می دهند.
وی اظهار داشت: این آفت بومی از جانب سوسک بوجود نمی آید بلکه لاروی که از این سوسک در قسمت پنیرک نخل خرما گذاشته می شود با خوردن پنیرک عمده خسارت را به قسمت پنیرک نخل خرما وارد می آورد و امکان ریشه کردن آن هم وجود ندارد بلکه با شناسایی به موقع و اقدامات لازم از پیشروی آن جلوگیری می شود.
کمالی در باره حوزه فعالیت سوسک سرخرطومی گفت: سوسک بالغ این آفت تنها توان پرواز تا شعاع پنج کیلومتری را دارد و نمی تواند مستقیم از شهری به شهر دیگر پرواز کند اما آفت آن بوسیله پاجوشهای آلوده به این آفت به سایر شهرستانها منتقل می شود.
وی به کشاورزان توصیه کرد: برای جلوگیری از انتقال لارو سوسک و آفت زدگی، پاجوش محصولات خود را در فصول گرم سال جدا نکنند و جدا سازی درفصل سرما صورت بگیرد و پس از جداسازی پاجوش حتماً محل جداسازی ضدعفونی شود.
مدیر جهاد کشاورزی سراوان گفت: پس از حمله این آفت در سال ۱۳۶۹به سراوان یک بسیج همگانی در کشور انجام گرفت و وزارت جهاد کشاورزی کارشناسان خود برای میارزه با این آفت در سراوان مستقر کرد و هم اینک شهرستان سراوان کارشناسان زبده ای دارد که حتی به سایر شهرستانهای استان اعزام می شوند.
وی ادامه داد: همه ساله واحد حفظ نباتات جهاد کشاورزی با ردیابی و اطلاع از وجود این نوع آفت به محل اعزام می شوند و با پیشگیری و پانسمان به موقع محل آفت زده از پیشروی و خسارت احتمالی آن جلوگیری به عمل می آورد.
کمالی با تکذیب حمله این آفت به سراوان در روزهای اخیر گفت: برخلاف ادعای برخی افراد در فضای مجازی و برخی سایت های خبری هیچ آفت جدیدی به این منطقه حمله نکرده بلکه حمله اصلی این آفت در سال ۱۳۶۹ بوده است و در این رابطه هیچ کارشناسی نیز از استان و یا کشور به سراوان اعزام نشده است.
وی تصریح کرد: تنها در نخلستان شهرداری سراوان سه نفر از نخیلات خرما آلوده شده بود که کارشناسان این اداره پس از اطلاع به سرعت اقدامات اولیه را انجام دادند.
مدیر جهاد کشاورزی در خصوص حضور کارشناسان به سراوان گفت: همه ساله کارشناسانی از سوی سازمان حفظ نباتات ایران برای ردیابی ملخ زرد صحرایی به شهرستان سراوان و سایر مناطق استان اعزام می شوند تا از ورود این آفت که یکی از آفات مهم است جلوگیری به عمل آید و این گروه از جیرفت کرمان کار خود را آغاز و تا مناطق مرزی ادامه می دهند.
سراوان در ۳۴۷ کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در همسایگی کشور پاکستان واقع شده است.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/Qh9lyz

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
آفت سرخرطومی حنایی خرما بعنوان یکی از مخرب ترین آفات و ازعوامل مهم تهدید کننده امنیت غذایی در سطح جهان می باشد ودر حال حاضر یکی از آفات قرنطینه ای در ایران به ...
رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی با اعلام اینکه روش تولید برنج سالم ایرانی بدون استفاده از آفت کش های شیمیایی در همه استان های شمالی کشور توسعه می یابد، از تعمیم این روش ...
پاجوش‌های نخل آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی در شهرستان گراش به مقصد نرسید. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از توقف و امحای ۳۸ اصله پاجوش نخل آلوده به آفت ...
No Thoughts on هیچ آفت جدیدی به محصول خرمای سراوان هجوم نیاورده است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>