پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   برگزاری نشست های تخصصی و مستمر مراقبت از آفت سفیدبالك توت
27 فروردین 1396 , ساعت 16:23

با حضور مدیران و کارشناسان مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشكی كشور و شهرداری تهران صورت گرفت:

برگزاری نشست های تخصصی و مستمر مراقبت از آفت سفیدبالک توت

سفید بالک ها هیچگونه خطری برای سلامت انسان ندارند؛ زیرا این آفت ها فقط در برگ درختان وجود دارند و برعکس مگس و پشه هیچگونه آلودگی را منتقل نمی کنند و به همین دلیل اگر سفید بالک ها به صورت اتفاقی وارد دهان انسان شوند، ناقل بیماری نیستند و از این نظر نگرانی در زمینه انتقال بیماری وجود ندارد ولی به عنوان یک موجود مزاحم باید با آنها مبارزه شود

نشست تحصصی شبکه مراقبت از آفت سفیدبالک توت با حضور فرخی معاون بخش تحقیقات کنترل بیولوژیک مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، شهاب منظری محقق و عضو هیئت‌علمی بخش تحقیقات رده‌بندی حشرات، یونسی مسئول گیاه‌پزشکی سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران، کارشناسان مراکز تام شهرداری‌های مناطق ۲۲ گانه تهران صبح امروز در محل سالن جلسات کتابخانه مرکزی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور برگزار شد.

در این نشست که به منظور هماهنگی در زمینه شناسایی مراحل مختلف زیستی آفت و همچنین نحوه تکمیل فرم‌های پایش و نمونه‌برداری از درختان آلوده به این آفت برگزار شد، فرخی معاون بخش تحقیقات کنترل بیولوژیک مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با ارائه مطالبی مبسوط به ضرورت و اهمیت این موضوع پرداخت و پیرامون لزوم پیشگیری از حمله این آفت، مباحث و موارد مختلفی را برای شرکت‌کنندگان مطرح کرد.

گفتنی است در این جلسات که به صورت مستمر و هر دو هفته یکبار در محل مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور برگزار می‌شود، بخش علمی آن به عهده این مؤسسه بوده و قسمت مربوط به مراحل اجرایی جلوگیری و شیوع این آفت به عهده عوامل شهرداری تهران است.

شایان توجه است مگس های سفید و یا سفید بالک ها سه سالی است که در تهران وارد شده و افزایش ناگهانی آنها خصوصاً در برخی از نقاط شهر به ویژه مناطق مرکزی و گرم مشکلات و نگرانی هایی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

چندی پیش نیز یکی از مسئولان سازمان حفظ نباتات اعلام کرد در صورتی که تعداد این آفت در شهر افزایش یابد، در تابستان آینده تنفس بدون ماسک در تهران امکان پذیر نیست.

این آفات که به عنوان مگس سفید در جامعه شناخته شده است در واقع به هیچ عنوان مگس نیستند، زیرا آن ها حشراتی از راسته نیم بالان هستند که به عنوان سفید بالک شناخته می شوند و در دنیا بیش از ۱۰۰ گونه مختلف از آن وجود دارد.

مطالعات زیادی در زمینه سفید بالک های موجود در تهران و اینکه این حشرات از کجا به این شهر آمده اند، در حال انجام است ولی هنوز این موضوع مشخص نشده است؛ زیرا به رغم اینکه قبلاً این آفت به عنوان گونه ای شناسایی شده بود ولی مشخص شده که این سفید بالک ها از نوع شناسایی شده نبوده‌اند و هنوز هم نتوانسته اند نوع دقیق آن را شناسایی کنند.

این آفت فقط در برگ گیاهان وجود دارد و از شیره آن ها نیز تغذیه می کند و این موضع باعث می شود تا درختانی که این آفات در روی آن حضور دارند، در بلند مدت به دلیل از دست دادن شیره خشک می شود.

مطابق بررسی های انجام شده درختان توت منشاء تجمع سفید بالک ها هستند و حجم بسیار زیادی از این آفت در این درختان وجود دارند و با توجه به اینکه در بسیاری از بزرگراه ها و خیابان ها تعداد این درختان زیاد است، خود عامل افزایش جمعیت به شمار می رود.

از سوی دیگر، سفید بالک ها هیچگونه خطری برای سلامت انسان ندارند؛ زیرا این آفت ها فقط در برگ درختان وجود دارند و برعکس مگس و پشه هیچگونه آلودگی را منتقل نمی کنند و به همین دلیل اگر سفید بالک ها به صورت اتفاقی وارد دهان انسان شوند، ناقل بیماری نیستند و از این نظر نگرانی در زمینه انتقال بیماری وجود ندارد ولی به عنوان یک موجود مزاحم باید با آنها مبارزه شود.

به گفته کارشناسان برای از بین بردن این آفت نخست باید آن را به طور دقیق شناسایی کرد که این موضوع هم اکنون در حال انجام است ولی استفاده از سم های شیمیایی برای از بین بردن آنها به هیچ عنوان توصیه نمی شود؛ زیرا استفاده از این سموم فقط باعث افزایش مقاومت آنها خواهد شد. بارندگی و سرما باعث کاهش جمعیت سفید بالک ها می شود و حال با استفاده از فرصت سرما باید اقدامات مؤثری برای از بین بردن آنها که شامل سوزاندن و یا دفن کردن شاخه های هرس شده درختان به دلیل از بین بردن زمینه های تخم گذاری سفید بالک ها و استفاده از سموم ارگانیک اقدامات لازم انجام شود.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/1aIAfe

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

مطالب مرتبط

دســـتورالعمـل اجرایی "مـدیریت تلفیقی آفات سبزی و جالیز در گلخانه" توســـط دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات با همکاری محققین موسـسه تحقیقات گیاهپزشـکی تهیه و تـدوین گردید. در سالهای اخیر، ...
طرح مبارزه بیولوژیک کنترل آفات در گلخانه‌های استان آغاز شده است. مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان در بازدید از گلخانه‌های بیولوژیک این شهرستان فلاورجان با اشاره به اینکه ...
از سال ۹۳ تهران مهمان ناخوانده‌ای داشت که هر روز شهروندان را به مرز کلافگی می‌رساند. جمعیت سفید بالک در سطح شهر تهران طغیان پیدا کرده بود و از مهمترین دلایل آن میتوان ...
تهران این روزهای میزبان مهمانان زیبا و کوچکی است که سال‌ها از آنها خبری نبود. از اواخر هفته گذشته سطح شهر تهران پر از پروانه شد، پروانه‌هایی که به خاطر تغییر دوره‌های بارشی ...
No Thoughts on برگزاری نشست های تخصصی و مستمر مراقبت از آفت سفیدبالک توت

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>