پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان شمالی  »   وضعیت آلودگی گندمزارهای خراسان شمالی به آفت سن بحرانی است
28 فروردین 1396 , ساعت 19:43

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

وضعیت آلودگی گندمزارهای خراسان شمالی به آفت سن بحرانی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه وضعیت الودگی کشتزارهای گندم استان به آفت سن گندم بحرانی است گفت: سرمای آذرماه پارسال گندمزارها را آسیب پذیر کرده است.
عبدالله یوسفی دوشنبه در نشست هماهنگی مدیریت بحران استان اظهار کرد: در مدت مشابه سال گذشته مبارزه شیمیایی علیه سن گندم در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای زیر کشت این محصول انجام شده بود اما اکنون این مبارزه در سطح ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از گندمزارهای استان انجام شده است.
وی گفت: بیشترین آلودگی ها از کشتزارهای اسفراین، بجنورد، مانه و سملقان و جاجرم گزارش شده است.
یوسفی یک دغدغه مهم برای مبارزه شیمیایی علیه سن گندم را تامین خودرو برای حضور کارشناسان در کشتزارها و بازدیدها عنوان کرد و افزود: از فرمانداران درخواست می شود تا در تامین خودرو همکاری و تعامل داشته باشند.
رئیس جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: زمین های کم بازده دیم که به سن گندم آلوده اند، مشکل مبارزه با این آفت را بیشتر کرده است.
وی تصریح کرد: با وجود مبارزه شیمیایی در زمین های گندم، آفت مزبور از زمین های کم بازده که رها شده است، به سایر کشتزارها​ سرایت می‌کند.
سطح زیر کشت گندم آبی در نظر گرفته شده سال زراعی امسال ۴۹ هزار هکتار و گندم دیم ۱۰۱ هزار و ۷۰۰ هکتار است.
وی به خسارت وارد شده به تاکداران استان از ناحیه سفیدک انگور اشاره کرد و گفت: در نشست هماهنگی مدیریت بحران استان در سال گذشته پیشنهاد خوبی برای جبران خسارت‌های وارد شده به تاکداران و انجام اقدامات پیشگیرانه داده شد اما منتج به مصوبه نشد.
یوسفی افزود:تهیه سم برای مبارزه با عامل بیماری سفیدک انگور یکی از نیازها و دغدغه‌های تاکداران است که دو نوع سم خارجی تهیه شده و مرحله مهم مبارزه شیمیایی علیه این بیماری بزودی آغاز می‌شود.
خراسان شمالی با داشتن ۱۸ هزار هکتار تاکستان و تولید سالانه ۱۹۰ هزار تن انگور، حدود ۹ درصد انگور کشور را تولید می کند اما هر سال به علت کاهش قیمت انگور یا کشمش، آن ها بشدت متضرر می شوند.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/xyyoOW

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

جهادکشاورزی آذربایجان غربی هشدار داد: اقدامات لازم برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصولات راهبردی و کاهش سن زدگی گندم انجام شود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: مبازره با آفات سن و شته در مزارع غلات و کلزا از اسفندماه آغاز شده و تا نیمه خرداد ماه ادامه دارد....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص گسترش عوامل بیماری زای برگی در ارتباط با گندم و جو هشدار داد. مرتضی فتاحی گفت: از آنجایی که شرایط ...
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ورامین گفت: عملیات اجرایی مبارزه با علف‌های هرز در مزارع غلات شهرستان ورامین آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هاتف ممیزی اظهار داشت: در سال ...
No Thoughts on وضعیت آلودگی گندمزارهای خراسان شمالی به آفت سن بحرانی است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>