سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان شمالی  »   بحران آلودگی گندم‌زارهای خراسان شمالی به سن گندم
29 فروردین 1396 , ساعت 9:55

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت:

بحران آلودگی گندم‌زارهای خراسان شمالی به سن گندم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اکنون آلودگی گندم زارهای استان به سن گندم در شرایط بحرانی قراردارند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اکنون آلودگی گندم زارهای استان به سن گندم در شرایط بحرانی قراردارند.

عبدالله یوسفی در شورای مدیریت بحران استان، اظهارکرد: به دلیل سرمای آذرماه سال گذشته، کشتزارهای استان آسیب پذیرشده اند در این راستا باید مراقبت های لازم انجام شود.

‌وی افزود: طی سال گذشته مبارزه شیمیایی علیه سن گندم در دوهزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزارها انجام شده که هم اکنون این شاخص طی سال جاری به ۶۲۰۰ هکتار رسیده است. فرمانداران در شهرستان ها برای تامین خودرو جهت حضور و بازدید کارشناسان در کشتزارها به منظور مبارزه شیمیایی علیه سن گندم بیش از پیش همکاری کنند.

یوسفی افزود: براساس گزارش های موجود کشتزارهای شهرستان های اسفراین، بجنورد، جاجرم و مانه و سملقان دارای بیشترین آلودگی هستند.

وی با تاکید بر اینکه آفت سن گندم از زمین های کم بازده و رها شده با وجود مبارزه شیمیایی به سایر کشتزارها هم سرایت می کند، گفت: زمین های کم بازده دیم که به سن گندم آلوده شده اند، مبارزه با این آفت را دشوار کرده اند.

یوسفی با اشاره به خسارت وارده به تاکداران ناشی از سفیدک انگور، یادآورشد: به رغم ارائه پیشنهادات مناسب به منظور جبران خسارت ها، این در حالیست که در نهایت این پیشنهادها منجر به تصویب نشدند.

وی با بیان اینکه تهیه سم برای مبارزه با سفیدک انگور از دغدغه های اصلی تاکداران است، گفت: به منظور مقابله با این بیماری دو نوع سم خارجی تهیه شده که عملیات مبارزه شیمیایی در باغات در آینده نزدیک آغازخواهدشد.

مدیرکل بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی خراسان شمالی نیز در این جلسه با اشاره به وقوع رانش زمین در دو روستای پسرکانلو و نرگسلو اظهارکرد: ۳۴ واحد مسکونی در این حادثه دچار آسیب شده اند که خسارت در ۱۷ واحد مسکونی بیش از ۶۰ درصد است.

علی محمدی با تاکید براینکه باید مطالعات لازم به منظور حل مشکلات رانش زمین در این روستاها انجام شود، گفت: با توجه به واگذاری کانکس هایی برای استقرار اهالی روستا در آن، اما مردم از اسکان در این کانکس ها استقبال نمی کنند.

معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی نیز در این جلسه با تاکید بر مبارزه علیه آفت سن گندم در کشتزارهای استان، اظهارکرد: باید اعتبارات لازم برای مبارزه با سن گندم در کشتزارها اختصاص یابد تا سبب افت تولید نشود که خود کفایی در حوزه گندم را دچار خلل ‌و خدشه می کند.

محمد حسین علی نیا با اشاره به خسارت۸۰۰ میلیارد ریالی کشتزارهای استان در اثر آلودگی به سن گندم، یادآورشد: این آسیب یک خسارت خاموش بوده که شاید به لحاظ جانی همانند دیگر حوادث طبیعی دلخراش نباشد اما اقتصاد بسیاری از خانواده ها را دچار مشکل می کند. کشاورزان باید به منظور پیشگیری از بروز حوادث احتمالی نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/B2ukTt

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

جهادکشاورزی آذربایجان غربی هشدار داد: اقدامات لازم برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصولات راهبردی و کاهش سن زدگی گندم انجام شود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: مبازره با آفات سن و شته در مزارع غلات و کلزا از اسفندماه آغاز شده و تا نیمه خرداد ماه ادامه دارد....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص گسترش عوامل بیماری زای برگی در ارتباط با گندم و جو هشدار داد. مرتضی فتاحی گفت: از آنجایی که شرایط ...
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ورامین گفت: عملیات اجرایی مبارزه با علف‌های هرز در مزارع غلات شهرستان ورامین آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هاتف ممیزی اظهار داشت: در سال ...
No Thoughts on بحران آلودگی گندم‌زارهای خراسان شمالی به سن گندم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>