پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان شمالی  »   رشد 7 برابری سن در گندمزارهای خراسان شمالی
6 اردیبهشت 1396 , ساعت 12:07

گزارش خبری

رشد ۷ برابری سن در گندمزارهای خراسان شمالی

هفت برابر شدن بیماری سن گندم در کشتزار ها، کشاورزان و مسئولان خراسان شمالی را نگران کرده است

هفت برابر شدن بیماری سن گندم در کشتزار ها، کشاورزان و مسئولان خراسان شمالی را نگران کرده است.
شماری از کارشناسان، مشاوران و خبرگان بخش کشاورزی و گندمکاران خراسان شمالی از این آفت به عنوان بحران در حوزه کشاورزی یاد کردند و گفتند: شیوع این آفت در کشتزار ها هم اکنون به یک دغدغه تبدیل شده است.
سن گندم یکی از آفت های گندم است که از برگ، ساقه و دانه تغذیه می کند و مصرف دانه های سن زده به لحاظ بهداشتی برای سلامتی انسان زیان آور شناخته شده است.
از علت های طغیان سن گندم می توان به تخریب مراتع در اثر چرای بی رویه دام ها و نابودی زیستگاه های طبیعی آفت اشاره کرد.
گسترش کشت غلات نیز سبب انتقال آفت از مراتع به مزارع شده و این حشره به یک آفت مهم گندمزارها تبدیل شده است.

 

۲۰ هزار هکتار گندمزار خراسان شمالی آلوده به سن
مشاور رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اکنون ۲۰ هزار هکتار از گندمزارهای آبی این استان به افت سن گندم آلوده شده اند.
علی کاظمی اظهار کرد: با افزایش هفت برابری ابتلای گندمزارها به سن گندم در سال زراعی جاری باید تلاش ها نیز به همین نسبت بیشتر شود.
وی افزود: برای جلوگیری از خسارت های سن گندم، باید مبارزه با این آفت بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
یکی از گندم کاران خراسان شمالی شیوع آفت سن غلات در این استان را هشداری برای بخش کشاورزی عنوان کرد و خواستار حمایت و توجه بیشتری مسئولان مربوطه برای مبارزه با این بیماری شد.
احمد قدرتی افزود: کشاورزان نیز باید به منظور جلوگیری از خسارت کمی و کیفی اقدام به مبارزه با این آفت کنند.
وی با بیان اینکه متاسفانه در سال زراعی جاری سطح زیادی از کشتزارها به بیماری سن گندم آلوده شده اند، افزود: در این زمینه باید حمایت ها بیشتر شود تا این بیماری بیشتر شیوع پیدا نکند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این رابطه گفت: امسال پیش بینی می شود در بیش از ۱۰ هزار هکتار از مزارع این استان با آفت سن مادری مبارزه شود.
محمد رضایی با بیان اینکه پارسال در ۲ هزار و ۱۲۰ هکتار از مزارع استان با آفت سن مادری مبارزه شد اظهار کرد: مبارزه با این آفت از ۱۵ فروردین ماه شروع شده که تاکنون در سطح ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع این استان با این بیماری مبارزه شده است.
وی با بیان اینکه در صورت مبارزه نکردن با آفت سن مادری شاهد کاهش عملکرد گندم و جو خواهیم بود، گفت: هم اکنون بهترین زمان برای مبارزه با سن مادری است تاکنون کار مبارزه با این آفت در اسفراین، بجنورد و مانه و سملقان انجام شده است.
رضایی با بیان اینکه امسال تمام تلاش این سازمان مبارزه با آفت سن مادری است ، افزود: در شهرستان راز و جرگلان پیش بینی شده این آفت حالت طغیانی دارد که اگر مبارزه نکنند خسارت بالایی را در بر خواهد داشت ولی در سایر نقاط حالت نرمال است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سال گذشته این آفت در شهرستان ها بوده و مبارزه با آن انجام شده است که احتمال دارد برخی از کشاورزان این کار را انجام ندهند به همین دلیل امسال تمرکز زیادی بر روی مبارزه با این آفت صورت می گیرد.
رضایی با بیان اینکه فعالیت این آفت در شیروان و فاروج خیلی کم است افزود: در مناطق خنک یک سری عواملی هستند که علیه این آفت مبارزه می کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: اختصاص اعتبار لازم برای مبارزه با سن گندم ضروری است زیرا که شیوع آن موجب افت میزان تولید محصول می شود.
محمدحسین علی نیا در نشست شورای بحران استان از فرمانداران خواسته بود تا در کمیته برنامه ریزی شهرستان ها اعتباری برای مبارزه با سن گندم منظور کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه وضعیت آلودگی کشتزارهای گندم استان به بیماری سن گندم بحرانی است ، گفت: سرمای آذرماه پارسال گندمزارها را آسیب پذیر کرده است.
عبدالله یوسفی اظهار کرد: در مدت مشابه سال گذشته مبارزه شیمیایی علیه سن گندم در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای زیر کشت این محصول انجام شده بود اما اکنون این مبارزه در سطح ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از گندمزارهای استان انجام شده است.
وی گفت: بیشترین آلودگی ها از کشتزارهای اسفراین، بجنورد، مانه و سملقان و جاجرم گزارش شده است.
یوسفی یک دغدغه مهم برای مبارزه شیمیایی علیه سن گندم را تامین خودرو برای حضور کارشناسان در کشتزارها و بازدیدها عنوان کرد و از فرمانداران درخواست کرد تا در تامین خودرو همکاری و تعامل داشته باشند.
رئیس جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: زمین های کم بازده دیم که به سن گندم آلوده شه اند، مشکل مبارزه با این آفت را بیشتر کرده است.
وی تصریح کرد: با وجود مبارزه شیمیایی در زمین های گندم، آفت مزبور از زمین های کم بازده که رها شده است، به سایر کشتزارها​ سرایت می‌کند.
پارسال از سطح کشتزارهای گندم آبی و دیم استان ۳۱۰ هزار هکتار محصول برداشت شد که نسبت به سال گذشته قبل از آن افزایش چشمگیری داشته است.
سطح زیر کشت گندم آبی در نظر گرفته شده سال زراعی امسال ۴۹ هزار هکتار و گندم دیم ۱۰۱ هزار و ۷۰۰ هکتار است.
امسال ۳۳ هزار هکتار از مزارع جو و ۱۵۰ هزار و ۸۳۷ هکتار از مزراع گندم در این استان زیر کشت بهاره رفت.
خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی تولید می شود.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/Qy0BH6

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

جهادکشاورزی آذربایجان غربی هشدار داد: اقدامات لازم برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصولات راهبردی و کاهش سن زدگی گندم انجام شود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: مبازره با آفات سن و شته در مزارع غلات و کلزا از اسفندماه آغاز شده و تا نیمه خرداد ماه ادامه دارد....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص گسترش عوامل بیماری زای برگی در ارتباط با گندم و جو هشدار داد. مرتضی فتاحی گفت: از آنجایی که شرایط ...
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ورامین گفت: عملیات اجرایی مبارزه با علف‌های هرز در مزارع غلات شهرستان ورامین آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هاتف ممیزی اظهار داشت: در سال ...
No Thoughts on رشد ۷ برابری سن در گندمزارهای خراسان شمالی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>