جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   دستورالعمل مقابله با بلایت شمشاد نهایی شد/ کنترل بلایت شمشاد در برخی مناطق از کنترل خارج شده است
3 اردیبهشت 1396 , ساعت 11:29

برگزاری کارگاه آموزشی سه روزه توسط کارشناسان فائو

دستورالعمل مقابله با بلایت شمشاد نهایی شد/ کنترل بلایت شمشاد در برخی مناطق از کنترل خارج شده است

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها از تشکیل کارگاه آموزشی سه روزه کارشناسان فائو برای مقابله با بلایت شمشاد و خشکیدگی بلوط خبرداد و گفت: دستورالعمل مقابله با بلایت شمشاد دیروز نهایی شد

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها از تشکیل کارگاه آموزشی سه روزه کارشناسان فائو برای مقابله با بلایت شمشاد و خشکیدگی بلوط خبرداد و گفت: دستورالعمل مقابله با بلایت شمشاد دیروز نهایی شد.

عباسعلی نوبخت بیان کرد: کارگاه سه روز TCP پروژه همکاری مشترک فنی ایران و فائو است. در این پروژه به دنبال تقویت جنگل‌های بلوط در مقابل خشکیدگی بلوط و جنگل‌های خزر در مقابل بلایت شمشاد هستیم.

وی افزود: کنترل بلایت در برخی عرصه‌ها از دست ما خارج شده است. سرعت طغیان این آفت به قدری زیاد بود که قابل کنترل نیست.

به گفته نوبخت شمشاد از ارتفاع ۲۰ تا ۴۰۰ متر به صورت نواری وجود دارد و تا ارتفاع ۱۷۰۰ متر نیز به صورت لکه‌ای و پراکنده مشاهده می‌شود. این گونه در ارتفاعات بالاتر کمتر دچار طغیان بیماری بلایت شده و در ارتفاعات پایین‌تر به دلیل اینکه هم شرایط محیطی آفت خوب بود و هم گرما و رطوبت مناسب وجود داشت، شاهد طغیان این بیماری بوده‌ایم. در واقع در مناطق با فضای بازتر که وزش باد بیشتر است، بیماری بیشتر توسعه یافته است.

وی اضافه کرد: بلایت شمشاد حدود ۶ سال است که به ایران وارد شده است. عامل این بیماری نوعی قارچ است که اسپورهای آن به راحتی توسط باد، پرندگان، انسان، ابزار، ادوات و تجهیزات منتقل می‌شود. به دلیل سرعت انتشار این بیماری، درختان و درختچه‌های زیادی در رویشگاه‌های شمشاد از بین رفته است.

 

بلایت شمشاد

ایران آخرین نقطه حضور بلایت شمشاد

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها درباره اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با بلایت شمشاد گفت: دستورالعمل‌هایی را برای مقابله با این بیماری تهیه کردیم. بلایت شمشاد یک بیماری وارداتی است که از سال ۱۹۹۰ در سایر کشورهای جهان بروز کرده است و ایران جدیدترین کشوری است که شمشادهای آن به این قارچ آلوده شده‌اند.
وی افزود: کارشناسانی که از فائو به ایران اعزام شده‌اند، تخصص بهداشت جنگل دارند. آنها وقتی متوجه شدند که این بیماری در ایران نیز گزارش شده، به درخواست ایران، به کشورمان سفر کردند و از عرصه‌های شمال بازدید کردند.

نوبخت بیان کرد: این کارشناسان حدود دو تا سه سال است که به ایران سفر می‌کنند. اعتباراتی نیز توسط فائو برای کمک به مطالعه درباره این بیماری، ارائه مشورت‌های فنی و تشکیل کارگاه‌های آموزشی در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: طی مدتی که کارشناسان فائو به ایران سفر می‌کنند، دستورالعملی برای مقابله با بلایت تهیه کرده‌اند. آنها با برگزاری کارگاه‌های مشورتی تلاش می‌کنند تا با شناسایی چالش‌ها،تنگناها، دلایل شکست اقدامات و غیره، دستورالعمل تهیه شده برای مقابله با این بیماری را نهایی کنند.

به گفته معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، گونه شمشاد فقط در حوزه قفقاز شامل کشورهای ترکیه، آذربایجان، گرجستان و ایران به صورت جنگل مشاهده می‌شود. در سایر کشورها این گونه بیشتر به صورت زینتی و پرچین مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین آسیبی که به جنگل‌های ایران وارد شده است، در سایر نقاط گزارش نشده است.

وی یادآور شد: شمشاد گونه بومی ایران بوده و ذخیره ژنتیکی برای ما به حساب می‌آید. متاسفانه به دلیل بروز بیماری بلایت شمشاد و شب‌پره، این ذخایر ارزشمند در حال از دست رفتن است.

نوبخت افزود: برای مقابله با بلایت شمشاد محدودیت‌های قانونی، مالی و اعتباری داریم. اجرای دستورالعمل واحد مبارزه با بلایت نیز به دلیل اختلاف نظرهای کارشناسی کار دشواری است. حضور کارشناسان فائو و استفاده از تجربیات آنها به ما کمک می‌کند به روش واحدی برای مقابله با این بیماری دست یابیم.

وی فعال نبودن قرنطینه گیاهی در زمینه جنگل را یکی از مشکلات بخش منابع طبیعی اعلام کرد و گفت: نقل و انتقال نهال و گل و گیاه زینتی، بدون رعایت مسایل قرنطینه‌ مشکلات زیادی برای جنگل‌های ایران به‌وجود آورده است.

 

عدم ورود بلایت شمشاد به لیست قرنطینه

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها اضافه کرد: بلایت شمشاد یک بیماری خارجی وارداتی است که هنوز نامش در لیست قرنطینه سازمان حفظ نباتات ذکر نشده است. شاید سازمان حفظ نباتات دلایلی برای این کار داشته باشد. این سازمان حتی نام شب‌پره شمشاد را هم در لیست قرنطینه خود نمی‌پذیرد اما سازمان جنگل‌ها از ابتدا اعلام کرده که باید نام این دو در فهرست قرنطینه ذکر شود.

به گفته وی بلایت باعث خشک شدن کامل شمشاد می‌شود و در بازدید هفته گذشته به اتفاق کارشناسان بخش تحقیقات و اجرا، شاهد بودیم که بسیاری از مناطق شمشادهای خود را از دست داده‌اند.

نوبخت اضافه کرد: یکی از مشکلات سازمان جنگل‌ها این است که پهنه‌بندی درستی از آمار و اطلاعات شمشادستان‌ها در اختیار ندارد. اطلاعات این سازمان به مطالب مندرج در کتابچه‌های طرح محدود می‌شود. بر اساس این اطلاعات پراکنده، حدود ۷۲ هزار هکتار شمشاد در محاوط اشخاص، پارک‌های جنگلی، آرامستان‌ها و غیره وجود دارد.

وی افزود: در حوزه نوشهر قراردادی با دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات انجام شد که پهنه‌بندی شمشادستان‌ها انجام شود. شیب، جهت، ارتفاع، میزان آلودگی و غیره در حوزه غرب مازندران در قالب پهنه‌بندی تعیین شد اما برای سایر مناطق این پهنه‌بندی وجود ندارد.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها گفت: قریب به اتفاق شمشادهای شمال آلوده به بیماری هستند. حدود ۴۰ درصد به مرز خشکیدگی و تخریب رسیده‌اند. شاید ریشه برخی شمشادها همچنان توان جوانه‌زنی داشته باشد اما بخشی از افراد این گونه، کاملا از بین رفته‌اند و وقتی حتی به درختان قطور آن نیز دست می‌زنیم به راحتی سقوط می‌کنند.

وی بیان کرد: در کارگاه مشورتی دیروز شیروما ساتیاپالا کارشناس بهداشت جنگل از فائو و پاول باربر استرالیایی به عنوان مشاور بین‌الملل قرنطینه بیماری‌های جنگل فائو حضور داشتند. از چهار اداره کل منابع طبیعی شمال کشور، افرادی که در عرصه حضور دارند، به کارگاه دعوت شده بودند. میرابوالفتحی پژوهشگر مرکز تحقیقات آفات و بیماری‌های گیاهی، اعضای هیات علمی مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان‌های شمالی و برخی اساتید دانشگاه نظیر هادی کیادلیری نیز در این کارگاه حضور یافتند./

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/RTcC74

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

مطالب مرتبط

شمشاد، درختی همیشه سرسبز و بومی جنگل‌های هیرکانی شمال ایران است که نامش در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض قرار دارد. تنها ذخیره گاه شمشاد در استان گلستان به ...
کارگاه مشورتی مبارزه با آفت شمشاد در جنگل های خزری در معاونت امور جنگل سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری شمال کشور در چالوس آغاز شد. مدیر اجرایی این پروژه روز شنبه در این باره ...
کارشناسان از عملکرد سازمان جنگل‌ها در زمینه مبارزه با بیماری قارچی بلایت شمشاد راضی نبوده و معتقدند این مجموعه دست روی دست گذاشته و پروژه‌های تحقیقاتی انجام شده در این حوزه هم بی‌اثر بوده‌اند، اما ...
نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در یک پروژه همکاری فنی مشترک با ایران گفت: این پروژه که با هدف مقابله با خشک شدن درختان جنگل های زاگرس و خزری ایران در حال ...
No Thoughts on دستورالعمل مقابله با بلایت شمشاد نهایی شد/ کنترل بلایت شمشاد در برخی مناطق از کنترل خارج شده است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>