صادرات ۷ هزار تن سموم کشاورزی به کشورهای همسایه

باغستانی حفظ نباتات

چاپ

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور سالانه نزدیک به ۲۵ هزار تن سموم کشاورزی در کشور استفاده می‌شود، گفت: حدود ۳۰ هزار تن سموم در کشور در قسمت آفت‌کش سازمان حفظ نباتات درگیر هستیم.

محمد علی باغستانی میبدی عصر امروز در جلسه بررسی روند مطالعه و کنترل بیماری لکه سیاه سیب در شهرستان اهر، اظهار داشت: کار حفظ نباتات یکی از فعالیت‌های فنی است و کاری پر از اضطراب بوده و هیچ‌گاه تعطیلی ندارد و شاید یکی سازمان‌های است که تمامی روزهای سال را بدون تعطیلی می‌گذراند.

وی با اشاره به اینکه هیچ دستورالعملی برای سی سال تدوین نمی‌شود و تمامی دستورالعمل‌های ابلاغی تنها برای یک سال است، افزود: با توجه به اینکه دستورالعمل‌ها را برای یک سال ابلاغ می‌کنیم و سال بعد دو بار با بازنگری نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را در حقیقت برطرف کرده و برنامه‌هایمان را پیش می‌بریم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بابیان اینکه در برخی مواقع بایستی از خود اجتهادی‌ها پرهیز کنیم در حالی که خود اجتهادی بسیار خطرناک است، ادامه داد: برای اجرای برنامه‌ها و دستورالعمل‌ها نباید تک‌روی کنیم اگر هم مشکلی وجود دارد با هم‌فکری می‌توان مشکلات و نواقصات را حل کرد.

باغستانی یکی از مهم‌ترین اقدامات در حفظ نباتات را پیش‌آگاهی عنوان کرد و گفت: منظور از پیش‌آگاهی تنها کنترل آفت نیست به‌طوری که پیش‌آگاهی انجام می‌دهیم تا سموم کارایی بیشتری داشته باشد و تا جایی هم که ممکن است میزان مصرف سموم را کاهش دهیم، بسیاری از ایراداتی که از سموم گرفته می‌شود عدم استفاده به‌موقع و در زمان مناسب است.

وی با تأکید بر اینکه سالانه نزدیک به ۲۵ هزار تن سموم در کشور استفاده می‌شود، اظهار کرد: حدود ۳۰ هزار تن سموم در کشور در قسمت آفت‌کش سازمان حفظ نباتات درگیر هستیم که یا به‌صورت سم آماده مصرف و یا به‌صورت تکنیکال وارد کشور می‌شود و با توجه به میزان سموم مصرفی در کشور سالانه حدود پنج تا ۷ هزار تن سموم به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: بعضاً ایراداتی از سازمان حفظ نباتات می‌کنند که میزان سموم مصرفی ایران بیشتر است ولی این‌گونه نیست، متوسط استفاده سم در جهان حدود هزار گرم ماده مؤثر در هر هکتار است اما در کشور ایران در هر هکتار نزدیک به ۷۰۰ گرم استفاده می‌شود و در مقایسه با میانگین جهانی کمتر استفاده می‌کنیم و در کشورهای اروپایی ۴ برابر جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این بستگی به شرایط جوی دارد.

باغستانی با ذکر اینکه سازمان حفظ نباتات کشور به‌شدت در تیررس دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور است، گفت: بر اساس گزارشاتی که وزارت بهداشت و درمان در موضوعات مختلف از جمله سیب به سازمان بازرسی ارائه می‌دهد به‌شدت تحت‌فشار هستیم به‌طوری که اگر وزارت بهداشت و درمان در محصولات کشاورزی آفت‌کش مورد تأیید را مشاهده نکند به سازمان حفظ نباتات ایراد می‌گیرند.

وی اضافه کرد: به‌طور مثال آفت‌کشی برای استفاده مورد تأیید وزارت بهداشت قرار گرفته و از این آفت‌کش بیش از حد تعیین‌شده استفاده شود نوعی تخلف محسوب می‌شود، اخیراً طی نامه‌ای از سوی وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست از استفاده از یک نوع آفت‌کش اعلام شد و ما از بابت حذف این سموم نگران هستیم که شاید جایگزینی دیگر برای آن پیدا نشود در حالی که سالیانه نزدیک به ۲ هزار تن از این سم در کشور استفاده می‌شود.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/1LMPBv