جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   استفاده از روش بیولوژیک و غیر سمی در مبارزه با آفت پسیل پسته
20 اردیبهشت 1396 , ساعت 15:05

در هم اندیشی مدیریت مبارزه با پسیل پسته تاکید شد:

استفاده از روش بیولوژیک و غیر سمی در مبارزه با آفت پسیل پسته

در هم اندیشی مدیریت مبارزه با پسیل پسته که با حضور ۳۹ تن از استادان و کارشناسان آفات، بیماری ها و سم شناسی از دانشگاه های کشور، مراکز تحقیقاتی، پژوهشکد ه های دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی دیروز (نوزدهم اردیبهشت ماه) در مؤسسه پژوهشکده پسته در رفسنجان برگزار شد بر استفاده از روش بیولوژیک و غیر سمی در مبارزه با آفت پسیل پسته تاکید شد

در هم اندیشی مدیریت مبارزه با پسیل پسته که با حضور ۳۹ تن از استادان و کارشناسان آفات، بیماری ها و سم شناسی از دانشگاه های کشور، مراکز تحقیقاتی، پژوهشکد ه های دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی دیروز (نوزدهم اردیبهشت ماه) در مؤسسه پژوهشکده پسته در رفسنجان برگزار شد بر استفاده از روش بیولوژیک و غیر سمی در مبارزه با آفت پسیل پسته تاکید شد.
دکتر امان اله جوانشاه رئیس پژوهشکده پسته با بیان اینکه آفت پسیل پسته یکی از آفات کلیدی این محصول به شمار می رود، گفت: این آفت هر ساله خسارات فراوانی به درخت و محصول پسته وارد می کند که اگر به موقع و علمی با آن مبارزه نشود، می تواند برای سال بعد هم ایجاد مشکل کند.

وی افزود: در این راستا در هم اندیشی مدیریت مبارزه با پسیل پسته که با حضور ۳۹ تن از استادان و کارشناسان آفات، بیماری ها و سم شناسی از دانشگاه های کشور، مراکز تحقیقاتی، پژوهشکد ه های دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی دیروز (نوزدهم اردیبهشت ماه) در مؤسسه پژوهشکده پسته برگزار شد، بحث طولانی در زمینه مبارزه کاربردی با آفت پسیل پسته بر اساس فصل و در برخی فصول به تفکیک ماه صورت گرفت و در نهایت به تهیه دستورالعملی توسط اعضاء منجر شد.

رئیس پژوهشکده پسته با بیان اینکه آفت پسیل پسته حشره ای به شمار می رود که دارای چند نسل در حال رشد است و عمدتاً تداخل نسل دارد، خاطرنشان ساخت: برای مبارزه با این آفت باید برنامه ربزی خاص و مدیریت علمی صورت گیرد که در برابر سموم ایجاد مقاومت نکند، هر چند متاسفانه این مقاومت ایجاد شده و در حال حاضر در برخی از مناطق پسته کاران با آفت پسیل پسته درگیرند و این آفت هزینه سنگینی به باغات پسته وارد کرده است.

وی با اشاره به شیوه های ارائه شده در هم اندیشی برای مبارزه با آفت پسیل پسته گفت: برای مبارزه با این آفت چند شیوه از سوی شرکت کنندگان در هم اندیشی ارائه شد که از جمله می توان به اسفاده از روش بیولوژیک – که تأکید بیشتر بر این شیوه بود – استفاده از مواد معدنی غیر سمی نظیر: کائولن، گوگرد، و …، استفاده از روش های زراعی مانند: شخم، دادن یخ آب، هرس، دفع علف های هرز و در نهایت شیوه مبارزه شیمیایی که در اختیار کشاورزان قرار دارد، در قالب دستورالعملی اشاره کرد.

رئیس پژوهشکده پسته گفت: این دستورالعمل برای تأیید نهایی به سازمان حفظ نباتات کشور ارسال خواهد شد و پس از تأیید این سازمان در دسترس کارشناسان و کشاورزان و دستگاه های اجرایی قرار خواهد گرفت.

جوانشاه در پایان یادآور شد: همچنین در این هم اندیشی پیشنهاد شد درصدی از یارانه سم و کود به تحقیقات به منظور مبارزه با آفت پسیل پسته اختصاص یابد.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/qxbxUD

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

مطالب مرتبط

جلسه شورای کشاورزی شهرستان اردکان برای هماهنگی جهت حل عارضه زردی درختان پسته برگزار شد. جلسه شورای کشاورزی شهرستان اردکان برای هماهنگی جهت حل عارضه زردی درختان پسته در محل ...
پژوهشگر و مروج ارشد پسته وزارت جهاد کشاورزی کشور گفت: سالانه حدود ۳۰ تا ۴۰ پروژه تحقیقاتی در پژوهشکده پسته انجام می‌شود و در مجموع از زمان تاسیس پژوهشکده بیش از ۵۰۰  تا ...
No Thoughts on استفاده از روش بیولوژیک و غیر سمی در مبارزه با آفت پسیل پسته

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>