پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار ایران, گفتگو  »   افزایش احتمال طغیان بیماری و آفات در باغ‌ها با ادامه بارندگی‌ها/ افزایش عملیات پیش‌آگاهی در سال جاری
17 اردیبهشت 1396 , ساعت 12:04

معاونت کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور خبر داد:

افزایش احتمال طغیان بیماری و آفات در باغ‌ها با ادامه بارندگی‌ها/ افزایش عملیات پیش‌آگاهی در سال جاری

سال پرباران نشان از روزهای پرمحصول و فراوانی دارد اما، بارندگی شرایط طغیان آفات و بیماری‌ها را نیز فراهم می‌کند و باغداران باید آمادگی کامل برای مبارزه را داشته باشند. برای آگاهی از مهم‌ترین بیماری و آفاتی که در فصل بهار و با افزایش و ادامه بارندگی باغ‌های کشور را تهدید می‌کند، گفت‌وگویی داشتیم با یحیی ابطالی، معاونت کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور، تا از توصیه‌های کارشناسی وی به باغداران، برای تخفیف خسارات بهره ببریم

سال پرباران نشان از روزهای پرمحصول و فراوانی دارد اما، بارندگی شرایط طغیان آفات و بیماری‌ها را نیز فراهم می‌کند و باغداران باید آمادگی کامل برای مبارزه را داشته باشند. برای آگاهی از مهم‌ترین بیماری و آفاتی که در فصل بهار و با افزایش و ادامه بارندگی باغ‌های کشور را تهدید می‌کند، گفت‌وگویی داشتیم با یحیی ابطالی، معاونت کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور، تا از توصیه‌های کارشناسی وی به باغداران، برای تخفیف خسارات بهره ببریم.

معاونت کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه میزان بارندگی تا حدی است که در برخی مناطق مانند کشورهای اروپایی نیاز به هفت بار سم‌پاشی دارد، اضافه می‌کند: بارندگی‌های خوبی که در کشور اتفاق افتاده و در راه است زمینه برای طغیان مهم‌ترین بیماری‌های درختان میوه را فراهم کرده است.

 
از مهم‌ترین این بیماری را و روش‌های شناسایی و مبارزه با آنها بگویید.

بیماری با نام “لکه سیاه سیب” تهدید جدی باغ‌های سیب استان‌های آذربایجان غربی و شرقی است که با بارندگی فراوانی در این مناطق به‌زودی تظاهر پیدا می‌کند، این بیماری همچنین باغ‌های سیب استان دماوند و سایر استان‌های تولیدکننده این محصول را تهدید می‌کند به همین دلیل سازمان حفظ نباتات کشور دستورالعمل‌های لازم را به استان‌های تولیدکننده این محصول ارسال کرده و اطلاع‌رسانی به باغداران در حال انجام است.

پیشگیری و مبارزه با بیماری لکه سیاه سیب از لحاظ اقتصادی اهمیت زیادی دارد چرا که این بیماری با کاهش مقدار محصول، کاهش کیفیت و کمیت آن و افزایش هزینه بهره‌برداری یکی از پرخسارت‌ترین بیماری‌های سیب در کشور محسوب می‌شود.

علائم بیماری لکه سیاه سیب می‌تواند روی برگ و دمبرگ، گلبرگ، کاسبرگ، تخمدان، دمگل، شاخه‌های جوان ظاهر شود، اما به‌طور معمول آلودگی در برگ ابتدا به‌صورت لکه‌های سبز زیتونی با حاشیه نامنظم ظاهر و سپس به تدریج گسترش می‌یابد و این لکه‌ها ابتدا شفاف و با گذشت زمان به رنگ قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تند درمی‌آیند.

باغداران در بهار هر پنج تا هفت روز یک‌بار بر حسب میزان بارندگی تا ریزش گلبرگ‌ها سم‌پاشی را ادامه دهند و اطمینان حاصل کنند که پوششی از سم روی بافت‌های جوان و حساس را فراگرفته است.

بیماری “لب‌ شتری هلو” از دیگر بیماری‌های قارچی مهم است که باغ‌های کشور را تهدید می‌کند. این بیماری هم‌اکنون در تعدادی از باغ‌های شمال و استان‌های آذربایجان غربی و شرقی شیوع پیدا کرده و عملیات مبارزه با آن در دو نوبت سم‌پاشی در باغ‌های این استان‌ها انجام شده است. باغداران باید نسبت به ظهور این بیماری هوشیار باشند و به محض مشاهده علائم این بیماری ضمن اعلام موضوع به نزدیک‌ترین اداره جهاد کشاورزی اقدامات لازم را انجام دهند.

از علائم این بیماری را می‌توان پیچیدگی، تورم، تغییر رنگ و خشکیدگی سرشاخه‌ها و بالاخره ضعف عمومی در درختان برشمرد.

روش مبارزه با این بیماری در فصل بهار سم‌پاشی با قارچ‌کش‌های مناسب و جمع‌آوری و معدوم کردن برگ‌های آلوده است.

“سفیدک کرکی مو” بیماری مهم دیگری است که سال گذشته خسارات سنگین به باغ‌های انگور استان خراسان شمالی وارد کرد. باغ‌های این استان و همچنین استان‌های شمالی آبستن این بیماری هستند به همین دلیل سازمان حفظ نباتات علاوه بر توزیع سم بین موکاران این مناطق اقدام به پیش‌آگاهی نیز کرده است تا از تکرار تجربه سال گذشته جلوگیری شود.

بر اثر حمله عامل این بیماری به درختان مو در پشت برگ‌ها علائمی همچون نقاط روشن غیرمشخص و زردرنگ که حالت روغنی دارند ظاهر می‌شود سپس این لکه‌ها توسعه یافته و سطح برگ را می‌گیرد.

برای عملیات مبارزه با این بیماری نوبت نخست سم‌پاشی قبل از گلدهی و تکرار آن هر هفت تا ۱۰ روز بر اساس نیاز و همچنین هرس سبز در کاهش خسارات مؤثر است.

 

بیماری‌هایی که درباره آنها صحبت کردید همگی عامل قارچی دارند، آیا افزایش بارندگی در شیوع بیماری‌های غیرقارچی نیز مؤثر است، در این صورت مهم‌ترین آنها و روش مبارزه را بگویید؟

“شانکر باکتریایی” میوه‌های هسته‌دار، از بیماری‌هایی است که منشاء غیرقارچی دارد به‌عنوان سوختگی باکتریایی، صمغ باکتریایی، انگومک (گموز)، بلاست شکوفه، سرخشکیدگی نیز مشهور است. در این بیماری میزبان اصلی درختان هلو، زردآلو و بادام هستند که همچنین می‌تواند درختان گیلاس و آلبالو را نیز مورد حمله قرار دهد.

علائم این بیماری معمولاً در پشت برگ‌ها ظاهر می‌شود، پشت برگ ابتدا سبز کمرنگ شده سپس تغییر رنگ داده و آلودگی به بالای برگ منتقل می‌شود پس از آن این لکه‌ها از روی برگ جدا شده و به آن حالت غربالی می‌دهد و در نهایت برگ‌ها زرد شده می‌ریزند. همچنین این بیماری روی میوه‌ها نیز با ایجاد زخم‌های سیاه و فرورفته خود را نشان می‌دهد.

برای مبازره با این بیماری نیز سم‌پاشی بهاره توصیه می‌شود که انتخاب سم مناسب و مقدار و تعداد دفعات مصرف آن باید با مشورت کارشناسان تعیین شود.

 
از “آفات کلیدی” و مهمی که باغ‌های کشور را در بهار و ادامه بارندگی تهدید می‌کنند و نحوه کنترل و مبارزه با آن ها بگویید؟

“زنجره خرما” که در جنوب به آن آفت شیره یا عسلک گفته می‌شود از آفات مهم نخلیات در ایران است. این آفت جنوب کرمان را بیش از هر جای دیگر کشور مورد حمله قرار می‌دهد و در اوایل فروردین‌ماه ظاهر و در روی برگ‌ها و به‌ویژه خوشه‌های خرما به تعداد زیادی دیده می‌شود. این آفت باعث پژمردگی و زردی برگ‌ها شده و باعث براق به نظر رسیدن آنها می‌شود. در درختان مبتلا، برگچه‌ها به تدریج خشکیده و میوه‌ها چروک خورده و کم‌شهد و لاغر می‌شوند و حالت بازارپسندی خود را از دست می‌دهند. با توجه به خسارات بالای اقتصادی که به باغ‌ها وارد می‌کند مبارزه آن در جنوب کشور دارای اهمیت فراوانی است.

یکی دیگر از مهم‌ترین آفات که در سال‌های اخیر با کاهش کیفیت و کمیت محصول به زیتون کران خسارات زیادی وارد کرده است “مگس زیتون” است. درختان زیتون تنها میزبان طبیعی این آفت هستند که از طریق مرزهای غربی و به‌ویژه کشورهای عراق و ترکیه وارد کشور شد و به سرعت در تمامی مناطق زیتون­خیز­ کشور پراکنده شد.

لاروهای این آفت از گوشت میوه زیتون تغذیه کرده و باعث ریزش میوه ­ها قبل از برداشت می‌شود همچنین روغن استحصالی از زیتون‌های که مورد حمله این آفت قرار گرفته‌اند بسیار نامرغوب است.

مگس زیتون در سال های ۹۱ و ۹۲ به ۵۰ درصد از باغ‌های زیتون کشور خسارت وارد کرد، اما با تلاش سازمان حفظ نباتات در سه سال گذشته این خسارات در استان‌های مهم زیتون‌خیر کشور از جمله گلان، زنجان و قزوین به کمتر از پنج درصد رسید.

“مگس میوه مدیترانه‌ای” نیز از دیگر آفاتی است که در این فصل و با افزایش بارندگی‌ها امکان طغیان آن افزایش می‌یابد. در این آفت نیز مگس ماده در پوست میوه تخم‌ریزی می‌کند و لارو از گوشت میوه تغذیه کرده بر اثر تغذیه لارو و فعل و انفعالاتی که در میوه انجام می‌شود، معمولاً یک نوع لهیدگی و تغییر رنگ مخصوصی در میوه دیده می‌شود.

در مجموع برای مبارزه با انواع آفات دو روش شیمیای (سم‌پاشی) و غیرشیمیایی از جمله مبارزه زراعی، مبارزه مکانیکی، مبارزه بیولوژیکی، استفاده از جلب‌کننده‌های حشرات، روش‌های دیگر مبارزه مثل استفاده از انرژی هسته‌ای در کنترل آفات استفاده می‌شود.

 
در پایان از مجموع اقدامات انجام‌شده سازمان حفظ نباتات برای مبارزه با بیماری و آفات بگویید.

این سازمان در سال ۹۵ بیش از دو میلیون و ۳۸۰ هزار هکتار مبارزه شیمیایی (سم‌پاشی)، یک میلیون و ۹۶۵ هزار هکتار مبازره مکانیکی و بیش از یک میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار عملیات پیش‌آگاهی در مزارع و باغ‌های کشور داشته است و در سال جاری میزان عملیات پیش‌آگاهی بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/ExVFOu

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

مطالب مرتبط

تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری میان سازمان‌های انرژی اتمی ایران و حفظ نباتات کشور و موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی با هدف تحقق اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور منطبق با سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران و ...
پنجاه و چهارمین فراخوان پژوهشی با عنوان مشارکت در اکتساب فناوری "تولید نمونه اولیه آفت‌کش زیستی براساس فناوری RNAi برای کنترل زنجرک خرما" با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به پیشنهاد یک ...
 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به بارش‌های مناسب از ابتدای آبان ماه و فراوانی روزهای ابری در پاییز و زمستان سال جاری، شرایط اکولوژیکی و زیستی ...
کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: آفت زنجره خرما یکی از مهم‌ترین آفات نخیلات است و در صورت مبارزه نکردن با این آفت، خسارت زیادی به محصول خرما وارد می‌شود.فرشته بهادران ...
No Thoughts on افزایش احتمال طغیان بیماری و آفات در باغ‌ها با ادامه بارندگی‌ها/ افزایش عملیات پیش‌آگاهی در سال جاری

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>