پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   آذربایجان غربی, اخبار, اخبار ایران, استان ها  »   آفت جوانه خوار بلوط جنگل های آذربایجان غربی را تهدید می کند
18 خرداد 1396 , ساعت 4:04

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی:

آفت جوانه خوار بلوط جنگل های آذربایجان غربی را تهدید می کند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: ۸۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط دامنه زاگرس آذربایجان غربی در پیرانشهر و سردشت با شیوع آفت جوانه خوار بلوط تهدید می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: ۸۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط دامنه زاگرس آذربایجان غربی در پیرانشهر و سردشت با شیوع آفت جوانه خوار بلوط تهدید می‌شود.
رحمان وهاب زاده با بیان اینکه در حال حاضر جنگل‌های بلوط آذربایجان غربی در معرض نابودی است افزود: آفت جوانه خوار بلوط ۸۰ هزار هکتار از جنگلهای بلوط دامنه زاگرس استان را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بخش وسیعی از جنگلهای آذربایجان غربی در شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت تحت تأثیر آفت جوانه خوار بلوط است و ادامه این روند تهدید جدی برای پوشش جنگلی این مناطق محسوب می‌شود.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی، شرایط اقلیمی، خطرات زیست محیطی از جمله ریزگردها، جنگل تراشی وعدم چاره جویی برای درمان آفت جوانه خوار بلوط عواملی هستند که به صورت تدریجی و روزانه سطح بیشتری از جنگلهای استان را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

وهاب زاده با اشاره به اثرات تخریبی آفت جوانه خوار بلوط، افزود: لاروهای ابتدایی این آفت در اوایل فصل بهار، وارد جوانه‌های بلوط شده و تغذیه می‌کنند در حالی که لاروهای رشد کرده و سن آخر، از برگ‌ها تغذیه می‌کنند تا جاییکه که درختان در اواخر بهار کاملاً عاری از برگ می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: از بین رفتن برگهای درخت در فصل رویش موجب از بین رفتن امکان رشد و تولید، کاهش میزان فتوسنتز و کاسته شدن از میزان رویش قطری و ارتفاع درختان می‌شود و ادامه این وضعیت در چند سال متوالی منجر به کاهش تولید چوب و نابودی جنگل خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با اشاره به مبارزه بیولوژیکی با این آفت گفت: امسال محلول پاشی هوایی در سطح ۲ هزار هکتار از جنگلهای پیرانشهر انجام شد و در صورت تأمین اعتبارات بیشتر و همچنین ایجاد باند پرواز در داخل جنگل‌های سردشت سال آینده سطح وسیع‌تری از جنگل منطقه تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

وهاب زاده، آفت انسانی را از سایر عوامل تخریب جنگل عنوان کرد و گفت: امسال در برخی مناطق جنگلی با واگذاری رایگان آبگرمکن های خورشیدی استفاده از انرژی خورشیدی جایگزین استفاده بی رویه از جنگل و چوب برای تولید انرژی روستائیان شد.

وی طرح کاشت درختان گردو، زرشک و سماق در جنگل را از مهمترین برنامه‌های اقتصادی اعلام و افزود: در صورت حمایت بیشتر دولت سال آینده این طرحها در تمام روستاهای جنگل نشین استان اجرا خواهد شد.

جنگل‌های بلوط دامنه زاگرس آذربایجان غربی به لحاظ حفاظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی و ظرفیتهای اکوتوریستی دارای اهمیت منحصر به فردی است.

آذربایجان غربی ۱۰۰ هزار هکتار پوشش جنگلی دارد.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/yICrWn

خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

بلوط یکی از گونه های اصیل و بومی ایران است که در جنگلهای زاگرس در عرصه خوزستان می روید ولی چندسالی است که هجوم آفات این درخت ها را تهدید می ...
معاون جنگل سازمان منابع طبیعی ­گفت: ­عمده آفات ­در جنگل‌های زاگرس،­­ جوانه خوار و برگ خوار بلوط است که با محلول پاشی غیرشیمیایی مبارزه با آن‌ها را شروع کردیم. ­به ...
مبارزه با کرم آفت جوانه خوار بلوط در سطح دو هزار هکتار از جنگلهای لرستان آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، مدیر منابع طبیعی و آبخیز ...
عملیات مبارزه با پروانه برگ خوار سفید بلوط در سطح هفت هزارو ۲۲۴ هکتار در شهرستان های کهگیلویه، لنده، باشت، بهمئی، بویراحمد و دنا با استفاده با محلول BT آغاز شده است . ...
No Thoughts on آفت جوانه خوار بلوط جنگل های آذربایجان غربی را تهدید می کند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>