“کرم سبز” بلای جان کشاورزی چناران/ محصول چغندر و پیاز کشاورزان نابود شد

چغندرقند کارادرینا

چاپ

 

بخش مرکزی شهرستان چناران در استان خراسان رضوی حدود ۱۰۰ روستا که ۶۵ تا ۷۰ روستا دارای شورا و ۳۰تا ۴۰ روستا با جمعیت زیر ۲۰ خانوار را شامل می‌شود و جمعیتی بالغ بر ۳۲ هزار نفر در این منطقه سکونت دارند. با توجه به نزدیکی این روستاها به شهر چناران، از نظر امکانات عمومی بهداشتی، درمانی، آموزشی وضعیت مناسبی دارند اما مدتی است که بحران جدیدی کشاورزی این منطقه را تهدید می‌کند.

محمود سالخورده؛ رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان چناران درباره بحرانی که مدتی است گریبان‌گیر کشاورزان این منطقه شده است، می‌گوید: از حدود ۲۰ روز پیش نوعی “کرم سبز” به زمین‌های کشاورزی کشت چغندر و پیاز حمله کرده که هرچه سم می‌زنیم از بین نمی‌رود و کشاورزان را سرگردان کرده است.

وی می‌افزاید: این آفت محصول پیاز کشاورزان را از بین برده و تمام برگ‌های چغندر را سوراخ کرده و خورده است؛ کارخانه قند نیز سم ندارد یا اینکه فقط در اختیار تعداد محدودی از کشاورزان قرار گرفته و به مابقی نرسیده است.

سالخورده با بیان اینکه شرکت تعاونی جهاد کشاورزی تنها کود را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد و در این زمینه اقدامی نکرده است، می‌افزاید: باید شرکت‌های تعاونی ایجاد شود تا سم مرغوب به کشاورزان بفروشند و توزیع کنند تا از نابودی محصولات جلوگیری شود اما متاسفانه به فکر مردم نیستند.

رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان چناران درباره وضعیت کسب‌وکار و اشتغال جوانان در این منطقه می‌گوید: دولت هر آنچه درباره ایجاد شغل می‌گوید فقط در حد حرف است در حال حاضر سن جوانان بالا رفته اما نمی‌توانند ازدواج کنند؛ تحصلیکرده‌ها بیکارند و کشاورزی نیز جواب هزینه‌های ۲ یا ۳ خانوار را نمی‌دهد به همین دلیل بسیاری از جوانان برای یافتن شغل به شهرها مهاجرت می‌کنند.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/xT2qg4