پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   کنترل آفت شب پره در مازندران
24 خرداد 1396 , ساعت 17:22

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

کنترل آفت شب پره در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که آفت پروانه شب پره شمشاد های جنگل های هیرکانی در این استان تحت کنترل قرار گرفته است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که آفت پروانه شب پره شمشاد های جنگل های هیرکانی در این استان تحت کنترل قرار گرفته است.
دلاور حیدر پور روز چهارشنبه افزود : اگر چه آفت شب پره با گرم شدن هوا فعالیتش را از سر گرفته بود، اما دشمنان طبیعی این آفت اجازه گسترده تر شدن به آن ندادند.
وی گفت: هنوز برای مقابله با این آفت در کانون های شیوع آن از روش محلول پاشی استفاده نشده است و ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری و نوشهر با به کار گیری محققان برجسته ، این آفت را تحت کنترل قرار داده اند.
حیدرپور افزود : امیدواریم برای ایجاد تعادل میان شیوع این آفت و پراکنش دشمنان طبیعی آن نیازی به سم پاشی پیدا نکنیم .
گفتنی است، آفت شب پره شمشاد که خاستگاه آن اروپاست و از یک دهه پیش در آنجا شیوع یافته بود ، از خرداد ماه سال پیش نخست در توده هایی از رویشگاه شمشاد پارک بنفشه منطقه نمک آبرود و پیرامون هتل آزادی خزر چالوس نمایان شد و سپس گسترش یافت .
این آفت که پروانه ای کوچک و شب پرواز است ، در فصل سرد سال با کاهش فعالیت مواجه می شود و در فصل گرم دوباره به فعالیت می رسد .
کارشناسان منابع طبیعی و کشاورزی مازندران از یک ماه پیش با گرم شدن هوا از فعال شدن دوباره این آفت و گسترده تر شدن حوزه فعالیت آن ابراز نگرانی کرده بودند.
طبق آمار منابع رسمی ، از هشت هزار هکتار رویشگاه شمشاد در غرب مازندران تاکنون بیش از یکهزار و ۵۰۰ هکتار به این آفت آلوده شده است .
شمشاد یکی از گونه های ارزشمند و منحصر به فرد جنگل های هیرکانی شمال کشور است که از ماههای گذشته به علت شیوع آفت شب پره ، در معرض تهدید و نابودی قرار گرفته بود .
شمشاد هیرکانی با نام علمی بُوکسوس هیرکانا (Buxus hyrcana) درختی همیشه سبز و بومی جنگل های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیهٔ بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.
این گونه درختان به عنوان پناهگاه حیات وحش و نماد میراث جنگل های شمال ایران قلمداد می شود و بهترین رویشگاه آن در ارتفاع ۲۰تا ۴۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد ، ولی تا ارتفاع حدود یک هزار و ۲۰۰ متری درمناطق مختلف جنگلی استان های گیلان، مازندران و گلستان می روید.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/V1a7Ub

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

شمشاد، درختی همیشه سرسبز و بومی جنگل‌های هیرکانی شمال ایران است که نامش در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض قرار دارد. تنها ذخیره گاه شمشاد در استان گلستان به ...
معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور ضمن تاکید براینکه شرایط قرنطینه ای ایران فقط برای واردات چوب فنی و استاندارد است، گفت: افزایش واردات چوب، مخاطرات ورود آفات جدید به ...
طرح محلول پاشی هوایی در ذخیره گاه شمشاد بندرگز برای مبارزه با آفت شب‌پره انجام شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان؛ شمشاد هیرکانی درختی همیشه سبز و بومی جنگل‌های ...
رئیس انجمن جنگلبانی کشور، بیماری شمشاد جنگل‌های شمال را مشکوک دانست و گفت: وقتی در مدت ۵ سال دو مشکل بزرگ بیماری و پس از آن آفت که نوعی پروانه است فقط برای ...
One Thought on کنترل آفت شب پره در مازندران

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>