جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   ایران با کشورهای همسایه برای مبارزه با آفت خرما همکاری می کند
24 خرداد 1396 , ساعت 8:41

رئیس سازمان حفظ نباتات:

ایران با کشورهای همسایه برای مبارزه با آفت خرما همکاری می کند

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: ایران با کشورهای کویت و عراق برای مبارزه با آفت موسوم به 'سرخرطوم حنایی' که سلامت درختان خرما را تهدید می کند، همکاری می کند

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: ایران با کشورهای کویت و عراق برای مبارزه با آفت موسوم به ‘سرخرطوم حنایی’ که سلامت درختان خرما را تهدید می کند، همکاری می کند.

محمدعلی باغستانی، سه شنبه در نشست بررسی مشکل آفت نخیلات در شهرستان لارستان افزود: برای پایش این نوع آفت، طرح جامع پیش بینی شده و ایران نقش بسزایی در این زمینه دارد تا جایی که آموزش و ردیابی با محوریت ایران انجام خواهد شد.
وی، از ایران به عنوان یکی از کشورهای موفق در کنترل این نوع آفت در دنیا نام برد و اظهار داشت: در زمینه تحقیقات و نیز امور اجرایی، کشورمان در این مورد سرآمد است.
رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به ورود آفت ‘سرخرطوم حنایی’ به منطقه لارستان گفت: بدون تردید این آفت از خارج کشور به این منطقه وارد شده است.
باغستانی ادامه داد: پیشتر و در سال های قبل نیز این آفت در منطقه سراوان سیستان و بلوچستان و همچنین شهرستان پارسیان در استان هرمزگان مشاهده شد و هم اینک شهرستان لارستان به عنوان سومین منطقه در کشور است که با این معضل رو به رو شده است و باید با کنترل به موقع از گسترش آن جلوگیری شود.
وی بیان کرد: آفت سرخرطوم حنایی در ۲ ماه گذشته از جمله دغدغه های مهم وزارت جهادکشاورزی و سازمان حفظ نباتات بوده است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه باید از انتقال این آفت از باغ های لارستان به مناطق دیگر جلوگیری شود گفت: سازمان حفظ نباتات به لحاظ فنی، مالی و تامین تدارکات لازم در این زمینه، آماده هر نوع همکاری است.
باغستانی افزود: باید با ایجاد پست های قرنطینه به ویژه در فرودگاه بین المللی لارستان و همچنین کنترل نخلستان ها و باغ های این منطقه از انتشار این آفت از باغ های این شهرستان به مناطق دیگر جلوگیری کرد.
وی بیان کرد: در صورت گسترش این آفت در درختان نخل، نسل این نوع درخت در معرض تهدید جدی قرار می گیرد اما با کنترل به موقع آفت، می توان علاوه بر ریشه کن کردن آن، درختان نخل را هم بدون صدمه دیدن حفظ کرد.
معاون قرنطینه داخلی سازمان حفظ نباتات هم در این نشست گفت: با استناد به مستندات و تصاویر ارسال شده، این نوع آفت در جنوب فارس مشاهده شده است.
محمدطاهر رجبی، با هشدار نسبت به خطرناک بودن آفت سرخرطوم حنایی افزود: با توجه به پرواز روزانه ۹۰۰ متری این نوع آفت، می تواند بعضی از شهرستان های جنوبی فارس را در معرض خطر قرار دهد.
معاون قرنطینه داخلی سازمان حفظ نباتات، ورود غیرمجاز درختان نخل از کشورهای حوزه خلیج فارس را یکی از علت های انتشار این آفت در منطقه لارستان دانست و گفت: با اعزام یک تیم کارشناسی ماهر و با همکاری اهالی این منطقه و مسئولان امیدواریم از گسترش این آفت در منطقه لارستان و مناطق همجوار جلوگیری شود.
رجبی افزود: باید با اطلاع رسانی و آگاه سازی باغبانان و استفاده بهینه از امکانات موجود، این آفت ردیابی و کنترل و تا هنگام مهار کامل آن از انتقال پاجوش ها خودداری شود.
معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه لارستان هم گفت: حل این مشکل اضطراری نیازمند تامین اعتبار است و با توجه به اهمیت موضوع و ارتباط آن با منبع درآمدی مردم، انتظار می رود برای این امر مهم منابع مالی لازم اختصاص یابد.
جلیل حسنی در بخش دیگری از مطالب خود بیان داشت: با توجه به پیشرفت مناسب عملیات احداث سد خاکی شرفویه و صحرای باغ لارستان انتظار داریم اعتبار مورد نیاز نیز در این زمینه تخصیص داده شود.
آفت ‘سرخرطوم حنایی’ حشره‌ای به رنگ قرمز متمایل به حنایی است که ۳۰ تا ۳۵ میلیمتر طول دارد و دارای خرطومی بلند و خمیده است. این نوع آفت از جوانه مرکزی غلاف‌های تازه درختان تغذیه می‌کند و در نهایت باعث خشک شدن تاج درخت و افتادن درختان آلوده می‌شود.
در این نشست، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس به همراه معاونان و کارشناسان حفظ نباتات و باغبانی این سازمان حضور داشتند.
شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/kekNk7

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

نخلداران آبادان و خرمشهر مراقب کنه تارتن خرما باشند. حسن دشتی نژاد مدیر جهاد کشاورزی آبادان گفت: با افزایش دمای هوا در خرداد، آفت کنه تارعنکبوتی یا گرد آلود خرما ...
رئیس اداره جهاد کشاورزی آران و بیدگل گفت: برداشت خرمای دیمی ارگانیک در هشت هکتار از اراضی کشاورزی منطقه چاه عروس ابوزید آباد آران و بیدگل آغاز شد. حسین فتاحی روز سه شنبه در گفت و ...
مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل از به بار نشستن محصول خرمای دیمی ارگانیک در ابوزید آباد این شهرستان و شروع برداشت از اواخر شهریور ماه جاری خبر داد. حسین فتاحی در این باره اظهار داشت: ...
برداشت محصول خرمای با کیفیت و ارگانیک از سطح سه هزار و 200 هکتار نخیلات بارور منطقه مرزی روتک بخش مرکزی شهرستان خاش سیستان و بلوچستان آغاز شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش گفت: حدود هفت ...
No Thoughts on ایران با کشورهای همسایه برای مبارزه با آفت خرما همکاری می کند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>