پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار ایران, گفتگو  »   هجوم ملخ‌ها را بدون بودجه مهار کردیم/ تولید گندم ۷ درصد کاهش می‌یابد
19 خرداد 1396 , ساعت 9:24

گفتگو با محمد علی باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور

هجوم ملخ‌ها را بدون بودجه مهار کردیم/ تولید گندم ۷ درصد کاهش می‌یابد

رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه اعتبار ویژه‌ای برای مبارزه با ملخ در اختیار این سازمان قرار نگرفت،گفت:به دلیل کاهش بارندگی در پاییز و زمستان، تولید گندم حدود ۶ الی ۷ درصد کاهش می‌یابد

رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه اعتبار ویژه‌ای برای مبارزه با ملخ در اختیار این سازمان قرار نگرفت،گفت:به دلیل کاهش بارندگی در پاییز و زمستان، تولید گندم حدود ۶ الی ۷ درصد کاهش می‌یابد.
محمدعلی باغستانی با بیان اینکه ما در کشور با ۳ گروه ملخ درگیر هستیم، اظهارداشت: دسته اول ملخ های بومی هستند که بیشتر در مناطق شمالی و شمال غرب کشور حضور دارند و امسال ۱۶ استان کشور از جمله آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، قزوین، گیلان، زنجان، گلستان، مازندران، خراسان شمالی و خراسان رضوی با این ملخ ها درگیری داشتند.

وی با بیان اینکه این ملخ ها عمدتا مراکشی هستند، گفت: سطح مبارزه ای که ما امسال تاکنون انجام داده ایم ۳۵ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات پیش بینی کرد: تا ۲۰۰ هزار هکتار سطح مبارزه با ملخ های بومی گسترش پیدا کند.

باغستانی افزود: ما این آمادگی را داریم و تدارکات لازم را فراهم کرده ایم ضمن اینکه تقریبا تا اواخر تابستان در استان های مذکور درگیر بحث ملخ های بومی هستیم و فعلا ملخ های بومی تحت کنترل است و مشکلی در این زمینه نداریم.

وی دسته دوم ملخ ها را ملخ های صحرایی عنوان کرد که معمولا توسط فائو رصد می شوند و افزود: بیشتر استان های جنوبی کشور با این دسته از ملخ ها درگیر هستند؛ این ملخ ها ممکن است ملخ های بومی باشند که از قبل در داخل کشور تخم گذاری کرده باشند ممکن هم است به صورت مهاجر وارد شوند.

رئیس سازمان حفظ نباتات اضافه کرد: این ملخ ها از شرق عربستان وارد یمن از یمن وارد عمان و از عمان وارد کشور ما می شوند.

به گفته باغستانی اگر روند ادامه پیدا کند ملخ ها از ایران وارد پاکستان خواهند شد.

وی گفت: با توجه به بارندگی هایی که امسال بویژه در منطقه جازموریان داشتیم پیش بینی می کردیم که این ملخ ها طغیان کنند تاکنون نیز حدود ۴۰۰۰ هکتار مبارزه با این ملخ صحرایی انجام داده ایم؛ پیش بینی می شود بین ۵۰ تا ۷۰ هزار هکتار دیگر مبارزه انجام شود.

باغستانی ادامه داد: عمدتا مبارزه ها در کانون های اصلی بود و اجازه ندادیم به بیرون از آنها تجاوز کند بنابراین با مدیریت هایی که انجام شده از طغیان این جلوگیری شده است.

 

هجوم ناگهانی ملخ آسیایی به کشور از افغانستان

این مقام مسئول دسته سوم ملخ ها را ملخ آسیایی عنوان و اضافه کرد: سال گذشته زمانی که مبارزه ما در پاییز با ملخ صحرایی تمام شده بود با هجوم ملخ آسیایی از افغانستان روبرو شدیم‌ که البته توانستیم آن را کنترل کنیم.

باغستانی ادامه داد:هم اکنون همکاران ما در سیستان و بلوچستان، شهرستان زابل و مناطق اطراف آن را رصد می کنند که امسال با چنین مشکلی مواجه نباشیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۶ هزار هکتار با ملخ آسیایی مبارزه انجام شد، گفت: سال گذشته بعد از مدت ها برای اولین بار این ملخ وارد کشور شد که البته ۱۰ روزه توانستیم آن را کنترل کنیم و اجازه هم ندادیم که خسارتی وارد کند.

 

دولت هیچ اعتبار ویژه‌ای برای مبارزه با ملخ اختصاص نداد

باغستانی به این پرسش که آیا اعتبار مورد نیاز برای مبارزه با ملخ در اختیار سازمان حفظ نباتات قرار گرفت؟ پاسخ داد: اعتبار ویژه ای برای مبارزه با ملخ در اختیار ما قرار نگرفت؛ بخشی از این اعتبارات از طریق استانداری ها تامین شد و بخشی از آن نیز از محل اعتبارات خود سازمان تامین گردید اما هیچ اعتبار خاصی برای این کار در نظر گرفته نشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مبارزات سازمان علیه دیگر آفات و بیماری ها اشاره و اضافه کرد: در سال زراعی جاری تاکنون ۲۵۳۴ هکتار مبارزه با زنگ گندم داشتیم؛ علیه مجموع بیماری های گندم که شامل ۸ بیماری است ۲۰۸ هزار هکتار مقابله انجام داده ایم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه مبارزه با علف های هرز در مزارع گندم تقریبا به پایان رسیده است، گفت: حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مبارزه با علف های هرز در غلات داشتیم، میزان مبارزه با آفت سن مادر و پوره نیز یک میلیون و ۳۲۰ هزار هکتار بوده است.

باغستانی درباره اینکه آفت سن سالانه چقدر به مزارع گندم خسارت وارد میکند؟، افزود: خسارت این آفت به دو نوع است اول بر کیفیت گندم تولیدی است؛ وقتی سن زدگی گندم بالا باشد کیفت آن و میزان پروتئین آن به شدت کاهش پیدا می کند در گذشته وقتی سن زدگی گندم زیاد می شد گندم وارد می کردند که با تولید داخل مخلوط کنند تا کیفیت نان تولیدی افت نکند.

 

بی‌نیازی از واردات گندم برای بهینه کردن کیفیت تولید داخل

وی تصریح کرد: سال گذشته میزان سن زدگی گندم کشور به کمتر از نیم درصد رسید و ما علاوه بر اینکه به خودکفایی رسیدیم نیازی به واردات برای بهینه کردن کیفیت گندم نداشتیم.

به گفته باغستانی علاوه بر بحث کیفیت این آفت قادر است بین ۳۰ تا ۵۰ درصد گندم تولیدی را از بین ببرد و عملکرد را کاهش دهد.

رئیس سازمان حفظ نباتات پیش بینی کرد: برای سال جاری نیز میزان سن‌زدگی گندم به اندازه سال گذشته و کمتر از نیم درصد باشد.

این مقام مسئول دولتی همچنین با بیان اینکه سال گذشته در خراسان شمالی با بیماری سفیدک داخلی انگور مواجه شدیم و خسارت زیادی هم در این زمینه دیدیم، گفت: امسال دو آفت کش را خارج از نوبت و فوری از خارج کشور وارد کردیم و این بیماری هم اکنون تحت کنترل است و حدود ۷ هزار هکتار مبارزه علیه این بیماری داشتیم؛ در برخی نقاط کشور مانند آذربایجان غربی و شرقی با بیماری لکه سیاه سیب مواجه بودیم که امسال وضعیت بهتری داریم. حدود ۱۲۰ هزار هکتار مبارزه با لکه سیاه سیب داشتیم.

 

دیمزارهای رها شده مامنی برای آفت سن

باغستانی ادامه داد: مشکلی که امسال در مزارع گندم با آن مواجه هستیم این است که بسیاری از دیم زارها مناطق غرب کشور دیم زارهایی است که اقتصادی نیستند چون در پاییز و زمستان بارندگی خوب نبود و همین امر به دیمزارها خسارت وارد کرد و در حال حاضر چیزی که ما را دچار مشکل کرده مزارع رها شده است.

 

کاهش ۷ درصدی تولید گندم

وی ادامه داد: همین دیمزارها شده اند مامنی امن برای آفت سن؛ ما در مزارع همجوار این دیمزارهای رها شده مبارزه انجام می دهیم اما سنی که در این دیمزارها وجود دارد مجددا وارد این مزارع می شود و ما مجبور می شویم دوباره سم پاشی کنیم و همین باعث می شود جمعیت سن که آخر سال به کوه برمی گردد افزایش پیدا کند و برای سال آینده ما را دچار مشکل کند.

باغستانی ادامه داد: تولید گندم به همین دلیل ۶ الی ۷ درصد نسبت به سال گذشته کمتر است اما امیدواریم خودکفایی حاصل شود.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/KA54CJ

خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on هجوم ملخ‌ها را بدون بودجه مهار کردیم/ تولید گندم ۷ درصد کاهش می‌یابد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>