پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, همدان  »   سرما به ۵۰۰ هکتار از باغ های گردوی تویسرکان خسارت زد
28 خرداد 1396 , ساعت 8:51

رئیس اداره جهاد کشاورزی تویسرکان:

سرما به ۵۰۰ هکتار از باغ های گردوی تویسرکان خسارت زد

رئیس اداره جهاد کشاورزی تویسرکان گفت: سرمای آذرماه سال گذشته سبب وارد آمدن خسارت به ۵۰۰ هکتار از باغ‌های گردوی شهرستان تویسرکان شد

رئیس اداره جهاد کشاورزی تویسرکان گفت: سرمای آذرماه سال گذشته سبب وارد آمدن خسارت به ۵۰۰ هکتار از باغ‌های گردوی شهرستان تویسرکان شد.

مسود اکبری در این باره اظهار داشت: ۵۰۰ هکتار از مجموع باغ‌های گردوی تویسرکان برابر با ۱۰ درصد از کل باغ هاست که برآورد مالی آن نیز در حدود ۹ میلیارد تومان می‌‌شود.

وی بیان کرد: در سال ۹۵ شاهد گرمای کم نظیر هوا در تویسرکان بودیم اما به یکباره و ظرف دو تا سه روز با افت شدید دمای هوا در شهرستان روبه رو شدیم که خساراتی را در پی داشت.

اکبری گفت: باغدارانی که پس از گذشت فصل برداشت گردو در اواخر شهریورماه یا اوایل مهرماه سال ۹۵ اقدام به تداوم آبیاری باغ های خود کردند به دلیل اینکه شیره درختان گیاهی همچنان در درختان گردو جریان داشت و درخت ها به خواب زمستانی نرفتند با پدیده سرمازدگی و خشک شدن درختان خود در سال ۹۶ مواجه شدند.

وی با اشاره به اینکه بر اثر سرمای ناگهانی آذرماه سال گذشته، بافت داخلی برخی از باغ های گردوی تویسرکان دچار سرمازدگی و یخ زدگی شد تصریح کرد: این سرمازدگی یا سبب خشک شدن و از بین رفتن کامل برخی از درختان گردو شد و یا خشکی سرشاخه ها موجب بروز آفات و امراضی همچون شیرابه‌های سیاه شد.

اکبری افزود: این اتفاق که در روزهای آذرماه شاهد افت ۲۰ درجه ای دمای هوا نسبت به ماه های قبل داشتیم در ۴۰ تا ۵۰ سال اخیر در شهرستان تویسرکان سابقه نداشته است.

وی گفت: درختان گردویی که دچار خشک شدگی کای شده‌اند باید قطع شوند و آن دسته از درختانی که برخی از قسمت های آن دچار سرمازدگی شده باید ضد عفونی شده و با کودهای حیوانی و مواد آلی تغذیه شوند.

لازم به ذکر است، شهرستان تویسرکان از بیش از پنج هزار و ۵۰۰ هکتار باغ گردو برخوردار است و به دلیل مرغوبیت بالای این محصول چند منظوره کشاورزی، پایتخت گردوی ایران نام گرفته است.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/9Cd7Nq

خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط

با اجرای موفقیت آمیز طرح پژوهشی با سرمازدگی تعدادی از باغات انار ساوه مقابله شد. خانم دکتر نصیری مقدم پژوهشگر عرصه بیوتکنولوژی درباره این طرح گفت: پس از تحقیق و ...
کارشناس باغبانی جهادکشاورزی استان قزوین گفت: یخ آب زمستانه روشی قدیمی و موثر برای کاهش تاخیر در گل دهی درختان است. مهرپویان گفت: اگر در زمستان کاهش دما طبیعی انجام ...
سرمای شدید و بی سابقه به ۱۵۰۰هکتار از مزارع سیب زمینی، خیار سبز، کدو، بادمجان بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرد و #سرمازدگی در مجموع ۱۵۰ میلیارد تومان به کشاورزان عنبرآباد ...
افت شدید دمای هوا سبب سرمازدگی محصولات سبزی و صیفی در شرق هرمزگان و وارد آمدن میلیاردها ریال خسارت به کشاورزان شده است. رئیس اداره مدیریت بحران جهاد کشاورزی هرمزگان ...
No Thoughts on سرما به ۵۰۰ هکتار از باغ های گردوی تویسرکان خسارت زد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>