پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان شمالی  »   آفت کارادرینا 120 هکتار کشتزار چغندرقند در شیروان را از بین برد
29 خرداد 1396 , ساعت 9:45

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی:

آفت کارادرینا ۱۲۰ هکتار کشتزار چغندرقند در شیروان را از بین برد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: 120 هکتار کشتزار چغندر قند آلوده به کارادرینا در شهرستان شیروان از بین رفت و کشاورزان ناچار به برگرداندن این زمین ها برای آماده ساز کشت در آینده شدند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: ۱۲۰ هکتار کشتزار چغندر قند آلوده به کارادرینا در شهرستان شیروان از بین رفت و کشاورزان ناچار به برگرداندن این زمین ها برای آماده ساز کشت در آینده شدند.
محمد رضایی روز یکشنبه در این باره اظهار کرد: این میزان سطح آلوده به آفت کاردرینا در شهرستان شیروان به علت شدت آلودگی، ارزش اقتصادی تولید را از دست داد و به ناچار برگردانده شد.
وی افزود: این کشتزارها مربوط به کشت هایی است که کارخانه قند شیروان توصیه کرده بود نسبت به کشت این محصول اقدام نشود.
رضایی تصریح کرد: کشتزارهای چغندرقند که بیشترین آلودگی را داشته اند، تاریخ کشت را رعایت نکرده بوده و با تاخیر کشت شده بود و به همین لحاظ آسیب پذیرتر بودند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی افزود: آفت کاردرینا یا کرم برگ خوار چغندر قند، برخی از سال ها که شرایط محیطی برای فعالیتش مناسب باشد، طغیان و کشاورزان را دچار خسارت می کند.
وی تصریح کرد: امسال نیز به لحاظ شرایط بارندگی و کاهش بارش ها، بستر برای فعالیت این آفت مساعد شده است و به نوعی شاهد طغیان آن در کشتزارهای چغندر قند به ویژه در شیروان هستیم.

 

کرم همه چیز خوار
رضایی گفت: کرم کاردرینا، آفتی است که از چند نوع گیاه حتی گیاهان وحشی و غیرکشاورزی تغذیه می کند و به همین لحاظ مبارزه با آن سخت تر از مبارزه با سایر آفت ها است.
وی تصریح کرد: جز چغندر قند، کشتزارهای سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و پنبه از دیگر محصولاتی هستند که در معرض حمله و هجوم کرم کاردرینا هستند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: در شهرستان های بجنورد، شیروان، فاروج و مانه و سملقان گزارش هایی از آلوده شدن کشتزارهای مختلف به این آفت به دست رسیده است.

خسارت در سایر محصولات کمتر است
رضایی با بیان اینکه تمایل کرم کاردرینا برای حضور در کشتزارهای چغندرقند است خاطرنشان کرد: گزارش هایی که از سایر کشتزارها به دست رسیده حاکی است میزان خسارت های وارد شده از این آفت کم است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی تصریح کرد: برآورد ما این است که خسارت های وارد شده به سایر کشتزارها به ۱۰ درصد نمی رسد.
وی درباره راهکارها برای مقابله با این آفت گفت: کرم کاردرینا در شب فعالیت دارد بنابراین برای موثر واقع شدن مبارزه شیمایی، کشاورزان باید شب ها نسبت به سمپاشی علیه این آفت اقدام کنند.
وی افزود: در مبارزه شیمیایی با کرم کاردرینا، ۲ نوع سم مورد استفاده قرار می گیرد و در صورتی که کشاورزان شرایط فنی و کارشناسی مبارزه شیمایی را به خوبی رعایت کنند به راحتی می توانند به هدف خود در از بین بردن آفت دست پیدا کنند.

 

کشاورزان نکات فنی مبارزه شیمایی را رعایت کنند
رضایی درباره گلایه کشاورزان از اینکه مبارزه شیمیایی تا کنون بی نتیجه بوده است گفت: کشاورزان یا استفاده از نوع سموم و ترکیب آن را به خوبی رعایت نکرده اند و یا اینکه در روز اقدام به سمپاشی در کشتزارها مبادرت داشته اند.
وی افزود: در بسیاری از موارد، یک بار سمپاشی و مبارزه شیمایی جوابگو است اما بعضا که نیاز به مبارزه دوباره باشد، با فاصله ۱۰ روزه می توان از خسارت های کرم کاردرینا جلوگیری کرد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: هنوز گزارش دقیقی از سطح کشتزارهای آلوده به آفت کرم کاردرینا در استان به دست نرسیده است.

 

سم به اندازه کافی تامین شده است
رضایی تاکید کرد: اکنون سم به میزان کافی در بازار برای مبارزه شیمایی با کرم کاردرینا وجود دارد و کشاورزان می توانند با تهیه سموم نسبت به مبارزه و جلوگیری از خسارت های بیشتر اقدام کنند.
به گفته وی نخستین گزارش ها از آفت کرم کاردرینا در اواسط خرداد ماه به دست رسیده است و کشاورزان را درگیر کرده است.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/N2sHQ5

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

دســـتورالعمـل اجرایی "مـدیریت تلفیقی آفات سبزی و جالیز در گلخانه" توســـط دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات با همکاری محققین موسـسه تحقیقات گیاهپزشـکی تهیه و تـدوین گردید. در سالهای اخیر، ...
دهه هاي اخير ، روشهای کنترل طبیعی آفات ،جای سموم مضر کشاورزی را گرفته است. طبق استاندارد های جهانی، امروزه در دنیای کشاورزی مدرن دیگر جایی برای سموم زراعی وجود ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تاکنون بیشترین سطح مبارزه با آفت کارادرینا در این استان مربوط به کشتزارهای پنبه و چغندرقند شهرستان مانه و سملقان بوده است. محمد رضایی روز سه شنبه ...
در راستای رشد اقتصادی صنعت کشاورزی جامائیکا، کارگاه آموزشی درباره استفاده از نرم افزار های تخصصی برای کمک به مدیریت کرم برگخوار چغندرقند beet armyworm):BAW ) برگزار شد. بیش از ۴۵ نفر از پرسنل فنی وزارت ...
No Thoughts on آفت کارادرینا ۱۲۰ هکتار کشتزار چغندرقند در شیروان را از بین برد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>