پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   آغاز به کار کارگاه مشورتی مبارزه با آفت شمشاد در چالوس
2 اردیبهشت 1396 , ساعت 16:45

آغاز به کار کارگاه مشورتی مبارزه با آفت شمشاد در چالوس

کارگاه مشورتی مبارزه با آفت شمشاد در جنگل های خزری در معاونت امور جنگل سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری شمال کشور در چالوس آغاز شد

کارگاه مشورتی مبارزه با آفت شمشاد در جنگل های خزری در معاونت امور جنگل سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری شمال کشور در چالوس آغاز شد.
مدیر اجرایی این پروژه روز شنبه در این باره گفت :‌ کارگاه مشورتی نهایی نمودن دستورالعمل مبارزه با بلایت شمشاد با حضور ۳۵ تن از کارشناسان ایرانی و کارشناسان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از امروز آغاز شده و تا روز دوشنبه هفته جاری ادامه دارد.
حسین بدره ای پور با بیان اینکه در این کارگاه با چگونگی مبارزه با این آفت تصمیم گیری می شود، افزود :‌ در این طرح کارشناسان بین المللی و متخصصان فائو تمامی توان و ظرفیت های خود را در اختیار کارشناسان ایرانی قرار خواهند داد.
مدیر پروژه تقویت سازگاری جنگل های زاگرس در مقابل خشکیدگی بلوط و جنگل های خزری در برابر بلایت شمشاد گفت : سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری در پنج سال گذشته دستورالعملی به منظور همکاری مشترک برای مقابله با عوامل تهدید کننده عرصه های جنگلی زاگرس و البرز مرکزی به سازمان فائو ارائه داد و تشکیل این کارگاه نیز در همین راستا است.
بدری پور با بیان اینکه این کارگاه تا چهارم اردیبهشت ماه ادامه دارد ، گفت : ماهیت این گونه پروژه ها، ظرفیت سازی در کشورهایی است که خود از توان مالی برخوردار هستند اما کمک فنی سازمان فائو برنامه هایشان را شتاب می بخشد.
وی در ادامه به سابقه این بیماری و چگونگی مبارزه با آن در کشور اشاره کرد و اظهار کرد: پروژه تقویت سازگاری جنگل های زاگرس در مقابل بیماری خشکیدگی بلوط و جنگل های خزری در مقابل بیماری آتشک شمشاد و ایجاد سیستم ملی پایش جنگل از آبان ۹۴ آغاز شده است و به مدت ۱۸ ماه ادامه خواهد داشت.
مدیر اجرایی این پروژه در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: استان های فارس و ایلام نخستین موارد خشکیدن درختان بلوط را گزارش دادند و با توجه به ابتلای درختان شمشاد جنگل های خزری در سال ۹۱ به بیماری آتشک، فائو با توجه به اهمیت مساله، این موضوع را در قالب یک ماموریت اضطراری در دستور کار قرار داد و پروژه مشترکی با ایران طرح ریزی کرد.
بدری پور افزود: می توان گفت که منشا و دلیل این بیماری ها در درختان زاگرس و خزری مشخص نیست و تاکنون برای مراکز تحقیقاتی ایران و دنیا ناشناخته مانده است.
وی اظهارداشت :‌ در این پروژه جنگل های استان های فارس و ایلام در منطقه زاگرس و استان مازندران (با محوریت نوشهر) به عنوان استان های محوری و الگو (پایلوت) در نظر گرفته شده اند.
وی افزود: در این استان ها، دفتر پایش ایجاد شده است و این دفاتر مسئولیت رصد جنگل ها و سنجش میزان خشکیدگی درختان و بررسی امکان احیای درختان خشکیده را برعهده خواهد داشت.
شیوع آفت پروانه شب پره شمشاد به کمتر از یک دهه پیش باز می گردد و در ابتدا در کشورهای اروپایی و در اوایل خرداد ماه سال گذشته نیز توده هایی از رویشگاه شمشاد پارک بنفشه منطقه نمک آبرود چالوس نمایان شده است.
هم اکنون از گستره حدود ۱.۹ میلیون هکتار عرصه های جنگلی شمال کشور، حدود ۷۲ هزار هکتار آن رویشگاه های شمشاد است.
طبق آمار از منابع رسمی ، تاکنون این آفت از این میزان گستره رویشگاه های شمشاد ، حدود ۵۲ هزار هکتار را آلوده کرده است.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/FW32hF

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

شمشاد، درختی همیشه سرسبز و بومی جنگل‌های هیرکانی شمال ایران است که نامش در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض قرار دارد. تنها ذخیره گاه شمشاد در استان گلستان به ...
معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها از تشکیل کارگاه آموزشی سه روزه کارشناسان فائو برای مقابله با بلایت شمشاد و خشکیدگی بلوط خبرداد و گفت: دستورالعمل مقابله با بلایت شمشاد دیروز نهایی شد. عباسعلی نوبخت بیان کرد: ...
کارشناسان از عملکرد سازمان جنگل‌ها در زمینه مبارزه با بیماری قارچی بلایت شمشاد راضی نبوده و معتقدند این مجموعه دست روی دست گذاشته و پروژه‌های تحقیقاتی انجام شده در این حوزه هم بی‌اثر بوده‌اند، اما ...
نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در یک پروژه همکاری فنی مشترک با ایران گفت: این پروژه که با هدف مقابله با خشک شدن درختان جنگل های زاگرس و خزری ایران در حال ...
No Thoughts on آغاز به کار کارگاه مشورتی مبارزه با آفت شمشاد در چالوس

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>