آغاز طرح مبارزه با ملخ صحرایی در تالاب جازموریان

ملخ

چاپ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: طرح مبارزه با ملخ صحرایی از امروز (سه شنبه) علاوه بر تالاب جازموریان در ۳۵۰ هکتار از مراتع جنوب کرمان هم انجام می شود.
سید یعقوب موسوی افزود: ملخ صحرایی مهاجر که از حوزه آفریقا و همچنین حاشیه خلیج فارس به این منطقه وارد شده یکی از خطرناکترین نوع آفت است که اگر در این زمینه مبارزه نشود، بعد از تکثیر ابتدا استان های همجوار سپس کل کشور را فرا خواهد گرفت.
وی بیان کرد: براساس تعهدات جمهوری اسلامی ایران، سازمان جهاد کشاورزی موظف است با این آفت مبارزه کند.
وی اظهار کرد: طبق بررسی های اولیه این سازمان در حال حاضر پراکنش این آفت در سطح ۵۰ هزار هکتار این منطقه است لذا عملیات شیمیایی تا پایان مبارزه ادامه خواهد داشت.
وی گفت: امسال ۳۰ هزار هکتار از مرتع جازموریان سمپاشی خواهد شد لذا کشاورزان در صورت مشاهده این نوع ملخ مراتب را به کارشناسان جهاد کشاورزی منطقه خود گزارش کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.
موسوی ضمن اشاره به راه اندازی آمادگاه ملخ صحرایی در شهرستان قلعه گنج، بیان کرد: باتوجه به صعب العبور بودن منطقه و مشکلات مبارزه با ملخ، در این منطقه، خرید ماشین های کمک دار ضروری است لذا در صدد هستیم تا این امکانات اولیه را فراهم نماییم.
پیش‌بینی می‌شود در پی بارندگی‌های خوبی که در جنوب استان انجام شده است، پوشش گیاهی در جنوب و جنوب شرقی ایران برای تغذیه ملخ‌ها مناسب شود، بنابراین هم احتمال حضور ملخ‌های مهاجر افزایش پیدا می‌کند و هم ممکن است جمعیت ملخ‌هایی که در داخل کشور و در تنگه جازموریان وجود دارند، گسترش پیدا کند.
علاوه بر اینکه تالاب جازموریان بعد از ۲۰ سال در اسفندماه سال گذشته سیراب از آب شد جنوب استان کرمان همواره یکی از قطب های اصلی کشاورزی در کشور محسوب می شود و این پتانسیل ها خطر هجوم اینگونه ملخ ها را بیشتر خواهد کرد.
سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان مستقل از مرکز استان شهرستان های جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، قلعه گنج، فاریاب و رودبار جنوب را زیر پوشش دارد.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/WQwy7G