جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
»   گزارش  »   مرجوع شدن محصولات کشاورزی ایران از عمان به خاطر سموم بالا
30 خرداد 1396 , ساعت 18:24

گزارش خبری:

مرجوع شدن محصولات کشاورزی ایران از عمان به خاطر سموم بالا

طی روزهای گذشته برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند: چند محموله هندوانه و خربزه ایرانی به وزن ۳۰۰ تن از بندر سلطان قابوس عمان مرجوع شده؛ دلیل عدم مجوز واردات آن، بالا بودن باقیمانده سموم دفع آفات نباتی نسبت به حد مجاز است. این در حالی است که کشور عمان در یک ماه گذشته به دلیل بالا بودن باقیمانده سموم محصولات کشاورزی ورود این محصولات را از اردن ممنوع اعلام کرد که این اقدام فرصت خوبی برای حضور گسترده ایرانی‌ها در بازار عمان بود

طی روزهای گذشته برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند: چند محموله هندوانه و خربزه ایرانی به وزن ۳۰۰ تن از بندر سلطان قابوس عمان مرجوع شده؛ دلیل عدم مجوز واردات آن، بالا بودن باقیمانده سموم دفع آفات نباتی نسبت به حد مجاز است. این در حالی است که کشور عمان در یک ماه گذشته به دلیل بالا بودن باقیمانده سموم محصولات کشاورزی ورود این محصولات را از اردن ممنوع اعلام کرد که این اقدام فرصت خوبی برای حضور گسترده ایرانی‌ها در بازار عمان بود.
در واکنش به این خبر سید محمدرضا میر، مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه مرجع تعیین کننده میزان باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی، سازمان غذا و دارو است، گفت: ماجرای هندوانه‌های مرجوعی از عمان ربطی به وزارت جهاد ندارد. میر در ادامه اظهارداشت: مرجع تعیین کننده میزان باقی مانده سموم و یا فلزات سنگین در محصولات کشاورزی، سازمان غذا و دارو است و ربطی به وزارت جهاد کشاورزی ندارد.

مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه نداشتن گواهی باقیمانده سموم و فلزات سنگین دلیل بر بالا بودن سموم از حد مجاز در محصول نیست، افزود:این احتمال وجود دارد که محصول کاملا سالم باشد و مجوز مربوطه را نداشته باشد؛ ممکن است شرکت صادرکننده با سیر مراحل صادرات به درستی آشنا نبوده و زمانی که اقدام به صادرات کرده به او اعلام شده که باید این مجوز را از سازمان غذا و دارو دریافت کند، در بسیاری از موارد چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد.

میر تصریح کرد: ضمن اینکه ما این موضوع را از بنادر جنوبی کشور استعلام کردیم تا این لحظه محموله برگشتی نداشته‌ایم، با این حال نمی‌توان خبر را تکذیب کرد چراکه احتمال دارد محموله مرجوعی هنوز به کشور نرسیده باشد.

سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان محصولات کشاورزی ایران، نیز درباره صادرات محصولات کشاورزی به عمان و قطر گفت: کشور عمان در یک ماه گذشته به دلیل بالا بودن باقیمانده سموم محصولات کشاورزی ورود این محصولات را از اردن ممنوع اعلام کرد که این اقدام فرصت خوبی برای حضور گسترده ایرانی‌ها در بازار عمان بود، اما عمان صادرات محصولات کشاورزی از جمله باغی و جالیزی به این کشورش را منوط به داشتن گواهی باقیمانده سموم دستگاه‌های ذیربط از سوی کشورهای صادرکننده کرده است.

نورانی افزود: متاسفانه در صادرات این محصولات گواهی لازم از سوی وزارت جهادکشاورزی صادر نشده و این وزارتخانه صدور این گواهی را به سازمان ملی استاندارد ایران ارجاع داده است که تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده ایم.

وی با ابرازتاسف از اینکه بخشی از محصولات باغی و جالیزی ایران از عمان مرجوع شده است، گفت: انتظار داریم این مشکلات قانونی از طریق دستگاه‌های متولی برطرف و گواهی‌های باقیمانده سموم از سوی مسئولان ذیربط صادر شود تا کالای صادراتی ما علاوه براین که توقفی نداشته باشد، بتوانیم به روز گواهی صادر کنیم تا صادرات ما افزایش پیدا کند، در غیر اینصورت خود به خود بازارهای مان را از دست خواهیم داد.

 

استفاده از سموم بدون رعایت دوره پرهیز می‌باشد
علی وقف چی، عضو کمیسیون کشاورزی عنوان می‌کند: ایران متاسفانه موانع زیادی در مسیر صادرات محصولات کشاورزی دارد. از جمله به جای استفاده از بیوتکنولوژی در بحث مبارزه با آفات و بیماری‌ها به سموم و کودهای شیمیایی برای تقویت زمین هجوم آورده ایم که این اتفاقات بدون رعایت دوره پرهیز می‌باشد. در واقع موضوع مهم این است هنگامی که سموم در کشاورزی استفاده می‌شوند، باید یک دوره زمانی پرهیز از مصرف را سپری کنند تا محصول برای انسان قابل مصرف باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی در ادامه افزود: استفاده بی رویه از سموم در بسیاری از مواقع بدلیل آموزش غلط و یا عدم ترویج این که محصولات تولیدی اگر با استانداردهای موجود سازگاری نداشته باشد طبیعتا برای مصرف داخلی هم فوق العاده مشکل زا خواهد بود، می‌باشد، ولی بدلایل متعددی کنترلی در این باره و در داخل کشور صورت نمی‌گیرد، ولی در بحث صادرات به خارج، کشورهای مختلف حساسیت ویژه‌ای روی این موضوع دارند و کلیه باقیمانده‌های دارویی، سموم، شیمیایی و… را کنترل و چک می‌کنند.

این نماینده مجلس گفت: بدلیل فوق امکان اینکه محصولات کشاورزی عودت داده شوند و اجازه ورود پیدا نکنند وجود دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی درباره اختلاف بین وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی هم گفت: نکته مهم این است که می‌باید محصولاتی تولید شود که حداقل کیفیت را داشته باشد و مسئولیت این امر نیز برعهده وزارت جهاد و کشاورزی می‌باشد.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/a23RYx

خبرگزاری میزان

مطالب مرتبط

طرح ملی پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی نیشابور، با موفقیت انجام شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: با توجه به دستور‌های ابلاغی سازمان غذا و دارو و اهمیت ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد....
No Thoughts on مرجوع شدن محصولات کشاورزی ایران از عمان به خاطر سموم بالا

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>