پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, سمنان  »   شناسایی چهار رقم زردآلوی مقاوم به سرما در مرکز تحقیقات کشاورزی سمنان
31 خرداد 1396 , ساعت 15:49

شناسایی چهار رقم زردآلوی مقاوم به سرما در مرکز تحقیقات کشاورزی سمنان

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان گفت: چهار رقم زردآلوی خارجی مقاوم به سرمازدگی در مجموعه ذخایر ژنتیکی این مرکز شناسایی و معرفی شد

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان گفت: چهار رقم زردآلوی خارجی مقاوم به سرمازدگی در مجموعه ذخایر ژنتیکی این مرکز شناسایی و معرفی شد.

احمد دزیانیان روز چهارشنبه  در شاهرود افزود: در سال های گذشته ۱۴۶ ژنوتیپ از ارقام زردآلو در ایستگاه تحقیقات کشاورزی بسطام، جمع آوری شده و مطالعات مربوط به سازگاری و به گزینی آن ها به پایان رسیده است.
وی معرفی و تولید ارقام متنوع زردآلو همچون ‘جهانگیری’ و ‘نوری’ دیر رس را از مهم ترین یافته های این مرکز برای کاهش خسارت سرمازدگی این محصول برشمرد.
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان تولید این ارقام را نتیجه یک طرح تحقیقاتی دانست و گفت: این پژوهش برای بررسی سازگاری ارقام خارجی زردآلو، از سال ۸۳ در این مرکز آغاز شده است.
دزیانیان با بیان این که این محصولات به دلیل کمبود قند برای تازه خوری مناسب نبوده و نیاز به افزایش کیفیت از طریق طرح های به نژادی است، تاکید کرد: مقاومت به سرمای دیررس بهاره، خودباروری و تولید بالا و ظاهر مناسب از جمله ویژگی های خوب این ارقام است که ضرورت تولید انبوه آن ها را بیشتر می کند.
وی یادآور شد : مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان، در صورت تامین منابع مالی، می تواند با استفاده از طرح های پژوهشی که هم اکنون در حال اجرا دارد، رقم تجارتی محصول مقاوم به سرما را معرفی کند.
خسارت ناشی از سرمای دیررس بهاره مهم ترین عامل کاهش تولید زردآلو در کشور ، استان سمنان و منطقه شاهرود است و خسارت های جبران ناپذیری به باغداران تحمیل می کند.
در پی سرمای منفی ۶ درجه در فروردین امسال، ۳۴ هزار تن از تولید زردآلو و گیلاس شهرستان شاهرود کاهش یافته و خسارت حدود ۵۲۰ میلیارد ریالی به باغداران وارد شده است.
در استان سمنان ۱۹۸ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی وجود دارد.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/4gzCSm

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

دانشمندان با اعمال تغییرات ژنتیکی در میکروبیوم گیاه برنج موفق به ایجاد مقاومت این گیاه در برابر عوامل‌ بیماری‌زا شده‌اند. به گزارش ایسنا، میکروبیوم به جمعیت منحصر به فرد میکروارگانیسم‌هایی ...
رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه ‌های نیمه گرمسیری گفت: بیماری جاروک لیمو ترش از بیماری ‌های مهم خطرناک است که تنها روش موثر در کنترل این بیماری استفاده از ارقام متحمل است. در ...
رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند گفت: سه رقم جدید چغندر مقاوم به ریزومانیا، پوسیدگی ریشه و نماتد معرفی و به‌زودی وارد بازار می‌شود. داریوش طالقانی رئیس موسسه ...
در سال زراعی جاری در سطح بیش از ۵۳۴ هزار هکتار با بیماری های گندم و جو مبارزه شده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر ...
No Thoughts on شناسایی چهار رقم زردآلوی مقاوم به سرما در مرکز تحقیقات کشاورزی سمنان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>