آفت و سم تقلبی بلای جان باغات پسته مه‌ولات/ کشاورزان سموم را از مراکز مجاز تهیه کنند

پسته

چاپ

آفت‌زدگی و استفاده از سموم تقلبی خسارت سنگینی به باغات پسته روستاهای بخش مرکزی شهرستان مه‌ولات وارد کرده است.

کشاورزی شهرستان مه‌ولات تک محصولی بوده و عمده کشاورزان روستاهای بخش مرکزی این شهرستان به کشت محصول پسته مشغول هستند که حمله آفات و استفاده کشاورزان از سموم مختلف و گاه تقلبی خسارات بسیاری بر باغات پسته این منطقه زده است.

 

درآمد امسال پسته‌کاران یک دهم سال گذشته است

حسن حائری رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان مه‌ولات با بیان اینکه آفت‌زدگی شدید محصول پسته مهم‌ترین نگرانی کشاورزان این منطقه است، می‌گوید: حجم حمله آفات بالا است، کشاورزان گاه از سموم تقلبی استفاده می‌کنند یا به درختان خود صابون، گوگرد و غیره می‌زنند و جهاد کشاورزی شهرستان نظارت کافی بر این مسئله ندارد.

وی می‌افزاید: این آفات امسال تشدید شده به‌طوریکه هم اکنون دغدغه اصلی کشاورزان ما این است که آیا محصول آنها به برداشت می‌رسد یا خیر.

رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان مه‌ولات با بیان اینکه کشاورزان به سموم مختلف اعتمادی ندارند، تصریح می‌کند: برخی از کشاورزان نیمی از باغ خود را با یک سم و نیمی دیگر را با نوعی دیگر سم‌پاشی کردند که یک مورد سبب نابودی آفت و نوع دیگر تکثیر آفت را به همراه داشت.

حائری با اشاره به اینکه این مسئله را در جلسه شورای اداری با حضور استاندار خراسان‌رضوی نیز مطرح شده، ادامه می‌دهد: هم اکنون از هر کشاورز روستاهای مه‌ولات که سئوال کنید به شما می‌گوید که در جریان این آفت‌زدگی به باغات پسته شهرستان، درآمد امسالش یک دهم سال گذشته است.

وی تصریح می‌کند: سال گذشته خوشه‌ها و جوانه‌هایی که مربوط به محصول امسال بود نیز آفت‌زده شده و از بین رفته چراکه آفت در محصول پسته به گونه‌ای است که بر درآمد سال آینده کشاورز نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

 

سم به تنهایی کارساز نیست؛ مدیریت تلفیقی لازم است

احمد نادری مدیرجهاد کشاورزی شهرستان مه‌ولات در این زمینه می‌گوید: این آفتی است که از ۵۰ سال گذشته در باغات پسته وجود داشته و هرساله با توجه به شرایط اقلیمی شدت و حدت آن متفاوت است به طوری که هرچه هوا گرم‌تر، رطوبت، یخبندان‌های زمستان و بارندگی کمتر باشد جمعیت این آفات بیشتر می‌شود.

وی می‌افزاید: توصیه ما بر مدیریت تلفیقی آفات است چرا که سم به تنهایی کارایی چندانی ندارد و برای مبارزه با آفات باید مدیریت تلفیقی شامل یخ‌آب زمستانه، شخم برگردان،جمع آوری و تدفین بقایای گیاهی باقی‌مانده سال‌های قبل و غیره انجام شود و پس از انجام این موارد باید کشاورزان از سموم مجاز و توصیه شده استفاده کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مه‌ولات با اشاره به اینکه اگر کشاورزان ما این موارد را رعایت کنند مشکلی در زمینه کنترل آفات وجود ندارد، تصریح می‌کند: اگر برخی از کشاورزان می‌گویند که نتوانستند این مسئله را در باغات خود کنترل کنند دلیلش این است که توصیه‌های مذکور را انجام نمی‌دهند یا سموم را از مراکز غیر مجاز تهیه می‌کنند و از سموم توصیه نشده استفاده می‌کنند.

نادری ادامه می‌دهد: کشاورزان اگر هنگام تهیه سم با کارشناسان جهاد کشاورزی مشورت داشته و نسخه گیاه‌پزشکی برای سم دریافت کرده، سموم را مراکز مجاز خریداری کرده و عملیات زراعی غیرشیمیایی مذکور نظیر یخ‌آب زمستانه و غیره را انجام دهند نهایتا با یک یا دو نوبت سم‌پاشی می‌توانند آفات را کنترل کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: در مراکز مجاز سم تقلبی و خارج از رده عرضه نمی‌شود و مأموران ما هفته‌ای یکبار از مراکز مجاز بازدید کرده و بر این روند نظارت دارند؛ در مورد آنهایی که به صورت قاچاق و در خانه‌های خود سموم را می‌فروشند اطلاعی نداریم که سم را از کجا تهیه می‌کنند و زمانی که مراکز مجاز وجود دارد کشاورزان نباید از مراکز غیرمجاز این چینین سم را خریداری کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مه‌ولات با اشاره به اینکه سموم مراکز غیرمجاز ممکن است تقلبی و تاریخ گذشته باشد، می‌افزاید: این مراکز ممکن است سموم را با قیمت ارزان‌تر یا چکی و وعده‌ای به کشاورزان بفروشند که سبب شود برخی از باغداران به سراغ این مراکز روند در غیر این صورت چه سموم داخلی و چه سموم وارداتی حتما تاییدیه سازمان حفظ نباتات را دریافت می‌کنند و اگر از نظر کیفیت مشکلی داشته باشند اصلا از کارخانه بیرون نمی‌آید یا از گمرک ترخیص نمی‌شود.

نادری تصریح می‌کند: هر کشاورزی مدعی است که سموم مراکز مجاز مشکلی دارد نمونه سم را بیاورد تا ما برای آزمایش ماده موثره بفرستیم که اگر ماده موثره آن مشکلی داشت تولیده کننده و فروشنده آن را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه آفت پسیل پسته در مدت زمان کوتاهی نسبت به سموم از خود مقاومت نشان می‌دهد، می‌گوید: اگر اصول سم‌پاشی نظیر زمان و دور مصرفی رعایت شود و نوع سم مناسب و توصیه شده استفاده نشود این آفت به مرور مقاوم می‌شود و سم جوابگو نیست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مه‌ولات ادامه می‌دهد: برخی از کشاورزان ما اصول نحوه سم‌پاشی را رعایت نمی‌کنند به طور مثال ما می‌گوییم در زمان خنکی هوا نظیر اول صبح یا بعد از غروب باید سم‌پاشی انجام شود اما بعضی از کشاورزان به این امر توجه نمی‌کنند در ساعات ۱۱-۱۰ صبح و در دمای ۴۰ درجه سم‌پاشی می‌کنند که سبب می‌شود سموم جواب ندهد.

نادری درباره ارائه آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های لازم به شکاروزان خاطرنشان می‌کند: بحث‌های مربوط به مبارزه با آفات از سال ۹۵ و در قالب ۱۴۷ کلاس آموزشی، ۲۸ کارگاه و ۸ مورد سمینار اطلاع رسانی شده است ضمن اینکه اقداماتی نظیر چاپ ۶ هزار نسخه اطلاعیه، اعلام توصیه‌ها با بلندگو در سطح شهر و روستاها و غیره انجام شده ‌اما متاسفانه برخی کشاورزان به عبارتی خوددرمانی کرده و سم را خودسرانه تهیه و مصرف می‌کنند.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/pZzzTa