پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   جهادکشاورزی درمورد آفت شب‌پره پاسخگو باشد
10 تیر 1396 , ساعت 13:20

استاندار مازندران: 

جهادکشاورزی درمورد آفت شب‌پره پاسخگو باشد

استاندار مازندران گفت که درمورد نفوذ آفت شب پره در جنگل های شمشاد در غرب این استان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهادکشاورزی باید پاسخگو باشد

استاندار مازندران گفت که درمورد نفوذ آفت شب پره در جنگل های شمشاد در غرب این استان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهادکشاورزی باید پاسخگو باشد.
ربیع فلاح جلودار روز شنبه در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی مازندران افزود: باید این سازمان تحقیقاتی پیش از وقوع آفت شب پره در جنگل های شمال به خصوص در این خطه پیش بینی های لازم را انجام می داد و برای جلوگیری از این آفت نیز چاره اندیشی می کرد.
وی اضافه کرد : به نظر می رسد در صورت پیش بینی سازمان تحقیقات وزارت جهادکشاورزی این آفت قابل پیشگیری بود.
نماینده عالی دولت در مازندران اظهارداشت : درشرایطی این سازمان به فکر مبارزه با این آفت افتاده که شب پره به بخش زیادی از جنگل های شمال کشور نفوذ کرده بود.
ربیع فلاح با توجه به سرعت نفوذ این آفت در جنگل های شمشاد در شمال کشور برنامه ریزی برای مبارزه با این آفت را دیرهنگام دانست.

 

تخصیص اعتبار ملی برای تسریع در مبارزه
استاندارمازندران گفت که مبارزه با آفت شب پره در جنگل های شمال کشور نیاز به اعتبار ملی دارد و باید این اعتبار هر چه سریعتر در اختیار استان های شمالی به ویژه مازندران قرار داده شود.
فلاح افزود : تاکنون پیگیری های استانی برای دریافت اعتبار ملی برای مبارزه با این آفات نتیجه بخش نبوده است.

 

دست خالی مازندران از اعتبار طرح صیانت از جنگل
نماینده ارشد دولت در مازندران از تخصیص نیافتن اعتبار طرح صیانت از جنگل های شمال از سوی وزارت نفت نیز انتقاد کرد.
ربیع فلاح گفت که برای صیانت از جنگل های شمال و جایگزین کردن سوخت های فسیلی برای جنگل نشینان دولت اعتباری را پیش بینی کرده که باید وزارت نفت این اعتبار را در اختیار استان های جنگلی از جمله مازندران قرار می داد.
وی اضافه کرد : با وجود این که حدود ۵۰ درصد از جنگل های هیرکانی کشور در مازندران وجود دارد، تاکنون دست این خطه شمال کشور از اعتبارطرح صیانت از جنگل خالی ماند.
استاندارمازندران اعتبار این بخش را در سطح ملی حدود ۸۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت که باید این اعتبار برای اجرای طرح های گازرسانی در روستاهای جنگلی ویا سایر سوخت های فسیلی تخصیص یابد.
براساس آمار حدود ۳۰ درصد از ۳ هزار روستای مازندران در داخل اراضی جنگلی قرار دارد .
مدیرکل جهادکشاورزی مازندران نیز در این نشست گفت که تاکنون پیشنهادها برای مبارزه با آفت شب پره در جنگل های شمشاد غرب این استان نتوانست از گسترش نفوذ این آفت جلوگیری کند.

 

ورود کارشناسان خارجی به طرح مبارزه با شب پره
دلاورحیدرپور افزود :هم اکنون کارشناسان داخلی و خارجی سرگرم بررسی چگونگی نفوذ این آفت در جنگل شمشاد شمال کشور هستند.
وی پیشنهاد اولیه برای مبارزه با این آفت را سمپاشی اعلام کرد و اظهارداشت : سمپاشی به دلیل شرایط جنگل های استان می تواند سایر گونه های جنگلی و جانوری را تحت تاثیر قرار دهد.
شب پره شمشاد آفتی است که از برگ ها و پوست درخت تغذیه می کند و موجب مرگ آنها می شود و در صورتی که کنترل نشود به دلیل سرعت گسترش این آفت در صورت تاخیر در مبارزه تهدید برای تمام شمشادهای شمال کشور است.
نخستین بار این آفت وارداتی اواخر خرداد ماه سال گذشته در شمشادهای محوطه هتل هایت (پارسیان) و محوطه نمک آبرود چالوس مشاهده شد.
آفت وارداتی شب پره بر اساس آمارهای رسمی تاکنون یکهزار و ۶۰۰ هکتار از جنگل های شمشاد مازندران را در غرب این خطه شمال آلوده کرد .
سطح زیر کشت درختان شمشاد در حوزه منابع طبیعی مازندران ۱۶ هزار هکتار است .
حدود ۴۰ هزار هکتار از جنگل های شمال از آستارا تا گلی داغی در گلستان را درختان شمشاد تشکیل می دهند.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/1zSmqj

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

شمشاد، درختی همیشه سرسبز و بومی جنگل‌های هیرکانی شمال ایران است که نامش در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض قرار دارد. تنها ذخیره گاه شمشاد در استان گلستان به ...
معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور ضمن تاکید براینکه شرایط قرنطینه ای ایران فقط برای واردات چوب فنی و استاندارد است، گفت: افزایش واردات چوب، مخاطرات ورود آفات جدید به ...
طرح محلول پاشی هوایی در ذخیره گاه شمشاد بندرگز برای مبارزه با آفت شب‌پره انجام شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان؛ شمشاد هیرکانی درختی همیشه سبز و بومی جنگل‌های ...
رئیس انجمن جنگلبانی کشور، بیماری شمشاد جنگل‌های شمال را مشکوک دانست و گفت: وقتی در مدت ۵ سال دو مشکل بزرگ بیماری و پس از آن آفت که نوعی پروانه است فقط برای ...
One Thought on جهادکشاورزی درمورد آفت شب‌پره پاسخگو باشد
    koushesh
    16 Aug 2017
    11:04am

    شبپره آفت نیست..

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>