طرح مبارزه بیولوژیکی با آفات در ۱۸ هزار هکتار از اراضی اردبیل اجرا می‌شود

براکون-تریکوگراما

چاپ

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در حال حاضر اجرای طرح مبارزه بیولوژیکی با آفات در اراضی اردبیل آغاز شده و با پیش‌بینی‌های انجام یافته انتظار می‌رود این طرح در ۱۸ هزار هکتار از اراضی استان اجرا شود.

یحیی آذرمی پیش از ظهر امروز در جلسه اجرای طرح عملیات مبارزه بیولوژیکی با آفات در اردبیل اظهار داشت: به منظور تعدیل مصرف و کاهش عوارض زیست محیطی آفت‌کش­‌های شیمیایی در راستای تولید محصولات سالم، عملیات مبارزه بیولوژیکی با استفاده از عوامل مفید بیولوژیکی از جمله زنبورهای تریکوگراما و براکون از نیمه دوم خرداد ماه امسال در سطح سه هزار هکتار از مزارع گوجه فرنگی و ۲۰۰ هکتار از باغات سیب استان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود با ادامه عملیات در مزارع پنبه، ذرت و سویا سطح کنترل بیولوژیکی استان از ۱۸ هزار هکتار فراتر رود.

وی افزود: علاوه بر رهاسازی این عوامل در مزارع، طرح مدیریت تلفیقی آفات، با استفاده از روشها و تجهیزات مبارزه بیولوژیکی شامل محلول پاشی با آفت‌کش بیولوژیک بی.تی، بکارگیری انواع تله و فرمون‌ها وکارت‌های زرد و آبی در محصولات زراعی و باغی به منظور کاهش مصرف آفت‌کش­‌های شیمیایی، تولید محصولات سالم و نیز حفاظت محیط زیست از آلودگی‌های ناشی از آفت‌کش­‌های شیمیایی در منابع آبی و خاکی استان در حال اجرا است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در حال حاضر ۱۱ واحد تولید عوامل بیولوژیکیفعال در سطح استان وجود دارد که توسط کارشناسان این مدیریت و واحد حفظ نباتات شهرستان‌های مربوطه، نظارت، هدایت و مدیریت می‌شوند.

آذرمی بیان کرد: مبارزه شیمیایی با آفات نباتی در مزارع زراعی و باغی از دیرباز به عنوان یک روش معمول برای کاهش خسارت‌های آفات و کسب محصول بیشتر حائز اهمیت بوده و به مرور زمان تاثیر سوء آفت‌کش‌ها بر محیط زیست و سلامتی موجودات غیرهدف و انسان، بیش از پیش نمایان شده و کارشناسان باید به دنبال راه‌های جایگزین باشند تا هم خسارات آفت کنترل شود و هم زیان‌های ناشی از مصرف آفت‌کش‌ها به حداقل برسد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مناطق عمده زیرپوشش کنترل بیولوژیکی استان شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار است که با توجه به اقلیم خاص و تنوع محصولات زراعی و باغی و به تبع آن بالا بودن جمعیت عوامل خسارت‌زا در این شهرستان‌ها سالانه بالاترین سطح مبارزه شیمیائی علیه آفات در این مناطق انجام می­­‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: خوشبختانه با اجرای این طرح مصرف آفت‌کش‌­های شیمیائی در مناطق مختلف استان کاهش قابل توجهی داشته است، به طوری که با اجرای این روش مبارزه در منطقه، سمپاشی هوائی با کنترل بیولوژیکی و مدیریت تلفیقی آفات جایگزین شده است.

آذرمی افزود: امیدواریم در سال‌های آتی با آموزش، فرهنگ‌سازی، برنامه‌ریزی اصولی و علمی و نیز تامین منابع مالی، شاهد توسعه دامنه این طرح در سایر محصولات زراعی و باغی و نیز در دیگر شهرستان‌های استان باشیم.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/o7JKAH