جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, گیلان  »   مبارزه بیولوژیک در 20 هزار هکتار شالیزارهای گیلان با یارانه دولتی
14 تیر 1396 , ساعت 13:06

مبارزه بیولوژیک در ۲۰ هزار هکتار شالیزارهای گیلان با یارانه دولتی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: مبارزه بیولوژیک با آفت کرم ساقه خوار برنج در 20 هزار هکتار از شالیزارهای استان با یارانه دولتی در حال انجام است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت : مبارزه بیولوژیک با آفت کرم ساقه خوار برنج در ۲۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان با یارانه دولتی در حال انجام است.
حبیب جهانساز روز چهارشنبه افزود : مبارزه بیولوژیک با آفت کرم ساقه خوار برنج در هر هکتار شالیزار حدود ۱۴ هزار تومان هزینه دارد که از این مبلغ هشت هزار و ۴۰۰ تومان آن را دولت از محل یارانه کاهش مصرف سموم پرداخت می کند و کشاورزان برای هر هکتار شالیزار تحت پوشش این طرح تنها پنج هزار و ۴۰۰ تومان می پردازند.
وی یاد آور شد: در این طرح کشاورزان از محل صرفه جویی در مصرف سموم نیز به ازای هر هکتار تا ۶۰ هزار تومان سود می برند .
وی گفت : امسال در این میزان شالیزار در حداکثر چهار نوبت شامل یک مرحله در نسل اول، دو مرحله در نسل دوم و یک مرحله در نسل سوم آفت کرم ساقه خوار برنج، کار مبارزه بیولوژیک با استفاده از زنبور تریکوگراما انجام می شود که تا کنون این عملیات در ۱۶ هزار هکتار تا مرحله دوم نسل دوم انجام شده است.
وی گفت : این عملیات تلفیقی است و چنانچه آفت طغیان کند همزمان از سموم شیمیایی نیز استفاده می شود که تاکنون این حالت بروز نکرده است.
وی گفت : برای انجام این کار توزیع یک میلیون تریکوکارت حاوی تخم زنبور تریکو گراما بین شالیکاران در نظر گرفته شده است.
وی از عموم شالیکاران استان گیلان خواست با توجه به کاهش نسل کرم ساقه خوار برنج، در سالجاری زراعی از سم پاشی های خودسرانه مزارع برنج خودداری کنند و توصیه های مروجان کشاورزی را مد نظر قرار دهند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: امسال ۲۳۸ هزار هکتار اراضی مستعد استان زیر کشت برنج رفته است .
جهانساز یادآور شد: پارسال سطح زیرکشت برنج پرمحصول استان حدود ۱۱ هزار هکتار بود که این میزان امسال به ۲۲ هزار هکتار رسیده و سطح زیر کشت مکانیزه برنج نیز از ۷۰ هزار هکتار به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار رسیده است.
وی خاطرنشان کرد : در سال زراعی جاری ، بیش از ۵۳۰ تن طبقات بذری گواهی شده بین شالیکاران استان با هدف افزایش کمیت و کیفیت محصول توزیع شده که به لحاظ کمی تاکنون سابقه نداشته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان ابراز امیدواری کرد با مساعدت شرایط جوی تا پایان زمان برداشت محصول در شهریورماه، سالی پر بار برای شالیکاران استان گیلان رقم بخورد.
سال گذشته از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار استان گیلان، حدود یک میلیون و ۱۷۰ تن شلتوک برداشت شد که از این میزان نزدیک به ۷۵۰ هزار تن برنج سفید به دست آمد .

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/zz6dZr

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از رهاسازی زنبور تریکوگراما در ۲ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان برای کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج خبر داد. سید علی ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: طرح کنترل بیولوژیک آفات با رها سازی زنبور‌های تریکوگراما و براکون در مزارع گوجه فرنگی و باغات انار در حال اجراست....
برای کنترل کرم ساقه خوار ذرت و گوجه فرنگی از حشرات مفید یعنی زنبور‌های تریکوگراما و براکون استفاده می شود که جایگزینی مناسب به جای سم پاشی با سموم شیمیایی هستند....
مدیر جهاد کشاورزی میاندورود از مبارزه با لارو پروانه تک نقطه ای برنج در 3 هزار و 570 هکتار از شالیزارهای این شهرستان خبر داد. سید اسماعیل علوی از مبارزه ...
No Thoughts on مبارزه بیولوژیک در ۲۰ هزار هکتار شالیزارهای گیلان با یارانه دولتی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>