پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   جهان  »   آزادسازی نخستین گروه از حشرات اصلاح شده ژنتیکی به زودی در آمریکا
20 تیر 1396 , ساعت 8:36

آزادسازی نخستین گروه از حشرات اصلاح شده ژنتیکی به زودی در آمریکا

بعد از اثبات کارایی این روش، در هفته 30 هزار شاپرک اصلاح شده وارد طبیعت خواهند شد

شاپرک کلم حشره ای کوچک با طول تقریبی ۱.۲۷ سانتی متر است که اشتهای سیری ناپذیرش برای جوانه های بروکسل، کلم بروکلی و گل کلم آن را به بلای جان کشاورزان بدل کرده است.

به همین خاطر در هفته ای که گذشت، وزارت کشاورزی آمریکا راهکاری احتمالی برای خلاصی از دست این حشره ها را به تصویب رساند: شاپرک های دستکاری شده ژنتیکی که به خاطر داشتن نوعی ژن خاص، به تدریج منقرض خواهند شد.

بر همین اساس قرار است که در جریان یک آزمایش میدانی در نیویورک نخستین گروه از این حشرات دستکاری شده در طبیعت آزاد شوند.

گفتنی است اصلاح این موجودات را یک شرکت انگلیسی فعال در زمینه بیوتک به نام Oxitec بر عهده دارد که سال گذشته قصد داشت پشه های اصلاح شده ژنتیکی را برای مبارزه با زیکا در آزمایشگاه تولید کند و به همین خاطر نامش را در سرخط خبرها قرار داد.

روش کار در مورد شاپرک های کلم نیز درست مانند پشه های ناقل زیکاست؛ به این ترتیب که گونه های نر این حشره اصلاح ژنتیکی می شوند تا بعد از جفت گیری با ماده، ژنی را به نوزادان آن انتقال دهند و این ژن در مواردی که نوزاد ماده باشد، مانع از بلوغ کامل آن و در نهایت مرگش می شود.

البته باید اشاره کنیم تکنیکی مشابه به این از دهه ۱۹۵۰ میلادی برای مدیریت آفات کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته. این تکنیک استریل حشره نام دارد و در آن، دانشمندان با استفاده از تشعشع، حشراتی تولید می کنند که قادر به تولید مثل نباشند. اما مشکل اینجاست که روش یاد شده روی همه حشره ها هم قابل پیاده سازی نیست و بیشتر به تولید حشراتی منجر می شود که بیش از اندازه برای جفت گیری ضعیف هستند.

اما شاپرک کلم مشکلی جدی پیش روی کشاورزان است که مرتبا نیز مقاومتش در برابر آفت کش های سنتی، بیشتر می شود. این حشره سالانه ۵ میلیارد دلار ضرر برای دارندگان مزارع در سرتاسر دنیا به بار می آورد.

شاپرک کلم

بعد از اثبات کارایی این روش، در هفته ۳۰ هزار شاپرک اصلاح شده وارد طبیعت خواهند شد
بعد از آزمایش پیش رو، در صورت اثبات بی ضرر بودن این روش روی انسان و زمین های اطراف محل تست، وزارت کشاورزی آمریکا مجوز آزادسازی تا ۳۰ هزار شاپرک در هفته را صادر خواهد کرد.

از آنجایی که خسارت وارده به مزارع ناشی از حضور کرم های شاپرک کلم است، طرح ارائه شده برای آزاد سازی حشرات بالغی که نوزادان بی سرانجام تولید می کنند نباید آسیب دیگری به زمین ها وارد کند.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/mzyXSJ

دیجیاتو

مطالب مرتبط

No Thoughts on آزادسازی نخستین گروه از حشرات اصلاح شده ژنتیکی به زودی در آمریکا

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>