پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, کرمان  »   مبارزه تلفیقی علیه پسیل پسته موثرترین راه از بین بردن این آفت است
20 تیر 1396 , ساعت 12:47

مبارزه تلفیقی علیه پسیل پسته موثرترین راه از بین بردن این آفت است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه پسیل پسته از مهمترین آفت های کلیدی در باغ های پسته این استان است گفت: بهترین و موثرترین راه مبارزه با این آفت بکار بردن روشهای تلفیقی است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه پسیل پسته از مهمترین آفت های کلیدی در باغ های پسته این استان است گفت: بهترین و موثرترین راه مبارزه با این آفت بکار بردن روشهای تلفیقی است.

ناصر طاهری روز سه شنبه  افزود: آفت پسیل پسته از اردیبهشت ماه آغاز و تا زمان برداشت و حتی بعد از برداشت به محصول و درختان پسته آسیب وارد می کند که باید با مدیریت تلفیقی علیه این آفت اقدام شود و کشاورزان از نظرات کارشناسان در راستای خرید سم، نحوه و زمان سمپاشی استفاده و در راستای احیای باغ و رسیدن به باغی شاداب و با طراوت نکات فنی را رعایت کنند.
وی ادامه داد: کشاورزان باید در روش مدیریت تلفیقی از فصل زمستان تا پس از برداشت محصول پسته، رسیدگی هایی به باغ از جمله تعمیرات، حذف علف های هرز، هرس، شخم زدن زمین، استفاده از روشهای غیرشیمیایی و بیولوژیک و استفاده از کارتها و نوارهای زرد برای کنترل آفت ها به ویژه آفت پسیل پسته را با نظر کارشناسان انجام دهند.
طاهری ادامه داد: شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان کرمان و گرمای ناشی از تغییرات جوی امکان طغیان آفت پسیل پسته را ممکن می کند.
وی عنوان کرد: بخش بزرگ طغیان آفت پسیل پسته ناشی از شرایط بد اقلیمی و گرمی هوا و نیز استفاده از سموم غیرمجاز و تاریخ گذشته است لذا در زمانهای تابستان و زمانی که هوا گرم است جمعیت آفت پسیل پسته در باغات افزایش می یابد که باغداران باید زمان سمپاشی مناسب را رعایت کنند.
طاهری افزود: استفاده از سم دورسبان در باغات پسته علیه پسیل پسته ممنوع است و موجب از بین بردن دشمنان طبیعی آفت پسیل می شود که در این صورت آفت پسیل مقاوم تر می شود.
وی خاطرنشان کرد: استامی پراید نوعی دیگر از سموم کشاورزی است که باغداران در باغات خود استفاده می کنند و توصیه می شود تا ۴۵ روز قبل از برداشت محصول، این سم در باغات استفاده نشود زیرا باقیمانده سم در محصول می ماند و اگر این محصول به کشورهای خارجی صادر شود با تشخیص وجود باقیمانده سم در پسته امکان برگشت دادن محصول به ایران وجود دارد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به وجود ۳۰۰ فروشگاه مجاز عرضه سم در این استان اظهار کرد: کشاورزان سم مورد نیاز باغ های خود را از فروشگاه های مجاز تهیه و در زمان انتشار این سم در مزرعه نیز از نظرات کارشناسان بر اساس نوع آفت، تعداد جمعیت آفت، مساحت باغ و دیگر موارد استفاده کنند.
وی ادامه داد: اگر با این آفت مقابله نشود موجب ریزش برگ درختان پسته و میوه و پوکی پسته می شود و اگر بعد از برداشت هم این آفت وجود داشته باشد اما از بین نرود، موجب ریزش جوانه های درخت پسته در سال بعد و کاهش چشمگیر محصول خواهد شد.
طاهری با اشاره اینکه گاهی تا بیش از ۱۰ مرتبه نیز عملیات سمپاشی انجام می شود گفت: از آنجا که اکنون موضوع محصول سالم و ارگانیک مطرح است، استفاده از این مقدار سم با این برنامه تضاد دارد.
وی تاکید کرد: کشاورزانی در استان کرمان هستند که با رعایت نکات فنی و روشهای تلفیقی توانسته اند باغی شاداب و تولید محصول پسته ارگانیک داشته باشند.
ایران بزرگترین کشور تولید کننده پسته در دنیاست، پس از ایران، آمریکا نیز به تازگی به جمع کشورهای تولید کننده پیوسته، در ردیف دوم پیوسته و کشورهای ترکیه، سوریه، چین، یونان، ایتالیا و تونس از دیگر تولید کنندگان این محصول هستند.
متنوع ترین و مرغوب ترین نوع پسته در ایران تولید می شود.
استان کرمان دارای بیش از ۲۶۰ هزار هکتار باغ پسته است.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/aiTG4D

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به بارش‌های مناسب از ابتدای آبان ماه و فراوانی روزهای ابری در پاییز و زمستان سال جاری، شرایط اکولوژیکی و زیستی ...
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل از مبارزه سمپاشی نوبت اول با آفات و بیماریها با استفاده از 133 هزار لیتر/کیلو در باغ های مرکبات این شهرستان خبر داد. محسن علی ...
محمد مهدی برومندی، معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه ای به روسای سازمان های جهاد کشاورزی استان ها با اشاره به ممنوعیت واردات فلفل ایران به روسیه به ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: زمان مناسب برای مبارزه شیمیایی نوبت دوم با آفت بالشک مرکبات از ۲۵ شهریور ماه امسال به مدت ۳ هفته است. به نقل ...
No Thoughts on مبارزه تلفیقی علیه پسیل پسته موثرترین راه از بین بردن این آفت است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>