پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   جهان  »   استفاده از تکنیک هسته‌ای برای ازبین بردن آفت/ تابش امواج برای ناباور کردن تعداد زیادی حشرات نر
25 تیر 1396 , ساعت 8:56

جمهوری دومینیکن با حمایت آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام داد

استفاده از تکنیک هسته‌ای برای ازبین بردن آفت/ تابش امواج برای ناباور کردن تعداد زیادی حشرات نر

جمهوری دومینیکن با استفاده از تکنیک هسته‌ای و با حمایت آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) به مقابله با یکی از آفت‌های مهم، به نام آفت مگس میوه مدیترانه‌ای رفت

جمهوری دومینیکن با استفاده از تکنیک هسته ای و با حمایت آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) به مقابله با یکی از آفت های مهم، به نام آفت مگس میوه مدیترانه ای (۱) رفت.

هفتم جولای، کشورهای منطقه کارائیب رسما در سانتو دومینگو ( پایتخت جمهوری دومینکن) اعلام کردند که از دو سال پس از وارد آمدن آسیب قابل توجه ناشی از آفت حشرات به بخش کشاورزی، شیوع حشرات و بیماری به حداقل رسیده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی با همکاری فائو، با استفاده از تکنیک حشره نابارور (SIT)(۲)، به جمهوری دومینیکن کمک کردند تا آفات کشاورزی را سرکوب کند. این شکل از کنترل تولد حشرات، با استفاده از تابش امواج برای ناباور کردن تعداد زیادی حشرات نر استفاده و پس از آن با ارتباط با حشرات ماده آزاد می شود. از آن جایی که طی آن هیچ فرزندی تولید نمی شود در نتیجه جمعیت حشرات در طول زمان کاهش و یا از بین می رود.
تلاش ها برای کمک به جمهوری دومینیکن با همکاری وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، سازمان بین المللی منطقه ای بهداشت و درمان گیاهان و حیوانات (OIRSA)، موسسه بین امریکایی همکاری در زمینه کشاورزی و برنامه مشترک موسکامید گواتمالا – مکزیک -ایالات متحده انجام شد.
این درحالی است که برای نخستین بار آفت میوه مدیترانه ای در جمهوری دومینیکن در ابتدای ماه مارس ۲۰۱۵ در نزدیکی شهر گردشگری پونتانا کانا گزارش شد و به سرعت در منطقه ۲ هزار کیلومتر مربع در شرق کشور گسترش یافت، به طوری که صادرات محصولاتی برای شماری از محصولات کشاورزی، از جمله آوکادو، مرکبات، پاپایا و فلفل، توسط شرکای تجاری عمده مانند ایالات متحده، هائیتی و ژاپن ممنوع شد.

این ممنوعیت منجر به کاهش ۴۲ میلیون دلار امریکا، در صادرات میوه و سبزی در سال ۲۰۱۵ شد و هزاران شغل را در معرض خطر قرار داد. در نتیجه تلاش ها برای ریشه کنی، از آن زمان تا به حال انجام شده است.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: “اعلامیه امروز مبنی بر از بین بردن این آفت، دستاورد قابل توجهی برای جمهوری دومنیکن، آژانس بین المللی انرژی اتمی و شرکای آن است. همچنین آژانس مفتخر است که قادر شده تا به کشور برای دستیابی به بازارهای عمده صادرات کمک کند.”

آلدو مالاوازی، معاون دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و رئیس علوم هسته ای و برنامه های کاربردی ، در مراسم افتتاحیه در سانتو دومینگو گفت: “آفت میوه مدیترانه یکی از مخرب ترین آفت های کشاورزی در جهان است.”

وی افرود: ” این حشره می تواند به چندین نوع میوه و سبزی حمله کند و به سرعت گسترش یابد. یک حشره ماده می تواند بیش از ۳۰۰ تخم بگذارد و حداقل طی شش ماه جمعیت اش می تواند کشور جمهوری دومینیکن را پوشش دهد.”

آژانس بین المللی انرژی اتمی برنامه همکاری فنی را برای تطبیق امکانات شهر هیگوئی برای روش حشره نر نابارور (۳) ارائه داده است. به طوری که از اکتبر ۲۰۱۵، بیش از چهار میلیارد حشره نابارور در مناطق آسیب دیده رها شدند. آژانس همراه با فائو و وزارت کشاورزی امریکا و پرسنل محلی آموزش دیده، به ایجاد سیستم های نظارتی در سراسر کشور برای تعقیب و شناسایی پرواز و روش های مکمل کنترل آفات مانند هرس درخت، میران پتانسیل تخریب میوه های میزبان و استفاده از آفت کش ها اقدام کرده اند.

انگل استوئز، وزیر کشاورزی، گفت: “ما از کمک های آژانس بسیار سپاسگزاریم که از طریق انتقال دانش، اکنون جمهوری دومینیکن آماده است تا با هر گونه شیوع احتمالی که در آینده با آن مواجه شود ، مقابله کند.”

تکنیک حشره نابارور، یک روش سازگار با محیط زیست و موثر برای سرکوب یا ریشه کن کردن جمعیت حشرات است و به ویژه در مناطقی که نمی توان با سایر روش های کنترل آفات، مانند تله (۵) و استفاده از حشره کش ها، مقابله کرد به کار می رود. این روش به طور معمول در کشورهایی نظیر ایالات متحده برای مقابله با آفت میوه مدیترانه ای و screwworm fly (۶) مورد استفاده قرار می گیرد.

 

پی نوشت:

۱-Mediterranean fruit fly : نوعی آفت که از مخرب ترین آفات میوه در جهان به شمار می رود.

۲- Sterile Insect Technique (SIT)
۳- Guatemala-Mexico-USA Moscamed Programme

۴- sterile male flies

۵- روشی که با کشاندن حشره به سمت تعدادی دام که حاوی رنگ جذاب یا ماده غذایی است ، به مقابله آن آفت می روند.

۶- حشره ای که بیشتر بومی نیمکره غربی و بومی است و تهدیدی جدی برای دام، حیات وحش، حیوانات خانگی به شمار می رود.

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

مطالب مرتبط

No Thoughts on استفاده از تکنیک هسته‌ای برای ازبین بردن آفت/ تابش امواج برای ناباور کردن تعداد زیادی حشرات نر

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>