سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   توصیه‌های مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران در خصوص آفت‌های فصل کلزا
16 آبان 1396 , ساعت 9:01

توصیه‌های مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران در خصوص آفت‌های فصل کلزا

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: کک‌های نباتی، لیسک و حلزون و کرم‌های برگ‌خوار از آفات اول فصل کلزا است که کشاورزان باید نسبت به پیشگیری از آن اقدام کنند

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: کک‌های نباتی، لیسک و حلزون و کرم‌های برگ‌خوار از آفات اول فصل کلزا است که کشاورزان باید نسبت به پیشگیری از آن اقدام کنند.
عبدالرحمن زاغی طی گفت‌وگویی درباره کاهش جمعیت و پیشگیری از خسارت آفات اول فصل کلزا اظهار کرد: کک‌های نباتی، لیسک و حلزون و کرم‌های برگ‌خوار از آفات اول فصل کلزا است که کشاورزان باید نسبت به پیشگیری از آن اقدام کنند.

وی افزود: کک‌های نباتی آفتی است که عمدتاً در مناطق میان‌بند و کوهستانی زمانی‌که هوا آفتابی و دارای بادهای گرم و خشک است؛ بیشترین تراکم و فعالیت را دارد و از پناهگاه‌های زمستان‌گذرانی خود از حاشیه مزارع خارج شده و بر روی بوته‌های تازه سبز شده کلزا در حاشیه، شروع به فعالیت می‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مناسب‌ترین زمان مبارزه با این آفت از ساعت ۱۰ صبح به بعد است، اظهار کرد: برای مدیریت مطلوب‌تر و استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی در صورت مشاهده آفت، کانون‌کوبی حاشیه مزارع کلزا با حشره‌کش کونفیدور به میزان یک لیتر در هکتار استفاده شود و نیازی به محلول‌پاشی تمام مزرعه نیست.

زاغی با اشاره به اینکه لیسک و حلزون از دیگر آفات اول فصل کلزا هستند، خاطرنشان کرد: این آفت فعالیت شبانه دارد و روزها در زیر کلوخه‌ها و نقاط سایه‌گیر و در زیر بوته‌های علف هرز در حاشیه مزارع پنهان می‌شود و هنگام غروب شروع به فعالیت و خسارت روی بوته‌های تازه سبز شده می‌کند.

وی اضافه کرد: مبارزه با این آفت با استفاده از طعمه مسموم متالدهاید به میزان سه تا چهار کیلوگرم و تنها در حاشیه مزارع انجام شود.

این مسؤول با بیان اینکه کشاورزان پس از طعمه پاشی حداقل تا ۴۸ ساعت از عدم بارش باران اطمینان داشته باشند، عنوان کرد: برای اثربخشی بیشتر، طعمه‌پاشی هنگام غروب انجام شود.

زاغی کرم‌های برگ‌خوار را از دیگر آفت‌های اول فصل کلزا برشمرد و متذکر شد: گروهی از لارو شب‌پره‌ها ممکن است از اوایل آبان‌ماه به جوانه‌های نو‌رسته کلزا خسارت وارد کنند و این آفات شب فعال بوده و روزها زیر کلوخه‌ها استراحت می‌کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پایان اذعان کرد: آغاز خسارت لاروها از علف‌های هرز حاشیه مزارع است و در صورت بالا بودن جمعیت می‌توان از لاروکش‌هایی مانند آوانت به میزان ۲۵۰ سی‌سی در هکتار و یا لاروین به میزان یک کیلوگرم در هکتار هنگام عصر زمانی که لاروها ریز هستند استفاده کرد.

مازنداصناف

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم پاکسازی و حذف علف های هرز سایه انداز درختان برای مديريت کاهش خسارت ناشی از آفت لیسک در باغات مرکبات تاکید کرد....
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به لزوم پیشگیری و کنترل آفات اول فصل کلزا، سموم توصیه شده را اعلام کرد. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جهاد ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم پاکسازی و حذف علف های هرز سایه انداز درختان برای پیشگیری و کاهش خسارت ناشی از آفت لیسک در باغات مرکبات تاکید کرد....
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي مازندران از مبارزه شیمیایی با علف های هرز، آفات و بیماری ها در 130 هزار و 449 هكتار مزارع گندم استان خبر داد. به ...
No Thoughts on توصیه‌های مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران در خصوص آفت‌های فصل کلزا

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>