پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, گیلان  »   رونمایی از نخستین محصول برنج ارگانیک مزارع منطقه آزاد انزلی
14 آذر 1396 , ساعت 10:55

رونمایی از نخستین محصول برنج ارگانیک مزارع منطقه آزاد انزلی

 نخستین برنج ارگانیک تولیدی در مزارع منطقه آزاد انزلی رونمایی و 16 تولیدکننده این محصول تجلیل شدند

نخستین برنج ارگانیک تولیدی در مزارع منطقه آزاد انزلی رونمایی و ۱۶ تولیدکننده این محصول تجلیل شدند.

مدیر قطب ارگانیک و عضو شورای فناوری و نوآوری ارگانیک بین الملل عصر دوشنبه در این مراسم با قدردانی از حمایت های سازمان منطقه آزاد انزلی در راستای تولید محصولات ارگانیک با ارزش غذایی بالا اظهار کرد: یکی از شیوه های مهم و مورد توجه دنیا در کشاورزی، تولید محصولات ارگانیک است.
محمدرضا رضاپناه با اشاره به حمایت مراکز علمی فعال در این سبک برای رساندن محصولات کشاورزی از جمله برنج به مرحله تولید افزود: خوشبختانه مزارع محدوده منطقه آزاد انزلی با حمایت های مسئولان این منطقه به خوبی در تولید برنج ارگانیک وارد عمل شده و باید این نوع برنج نه تنها در منطقه آزاد بلکه در کل کشور و کشورهای آسیای میانه به عنوان قطبی مهم در نظر گرفته شود.
دانشیار موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور تصریح کرد: در آخرین کنگره برگزار شده کشورهای پیشرفته ای که در کاشت و تولید برنج سبک خاصی برای خود دارند؛ معتقدند که باید تولید برنج بدون استفاده از کودهای شیمیایی را در دستور کار قرار داد.
رضاپناه به برگزاری بیستمین کنگره تولید برنج ارگانیک در کشور فرانسه اشاره و خاطرنشان کرد: کشاورزان و تولیدکنندگان این محصول در منطقه آزاد انزلی با بهره گیری از علوم تحقیقاتی و آشنایی بیشتر با تولید محصولات ارگانیک می توانند به عنوان نمایندگان تولید این محصول در سطح کشور در بیستمین کنگره بین المللی حضور داشته باشند و منطقه آزاد انزلی به عنوان تولیدکننده برنج سبزبج، نه تنها به عنوان محصولی ارگانیک در کشور بلکه به عنوان قطب تولید این محصول در کشورهای حاشیه خزر و آسیای میانه معرفی شود.

رونمایی از نخستین محصول برنج ارگانیک مزارع منطقه آزاد انزلی

برندسازی و بازاریابی محصولات ارگانیک در دستور کار منطقه آزاد انزلی
در ادامه این مراسم حمیدرضا مرتضایی عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان مزایای کشت ارگانیک برنج اظهار کرد: این طرح با هدف عملیاتی کردن تولید محصول برنج به منظور ایجاد منطقه الگویی و کاهش استفاده از سموم و کود شیمیایی برای حافظت از منابع آب و خاک، ارتقاء امنیت غذایی، معرفی شیوه های نوین کشاورزی، اصلاح الگوی کشت، توانمندسازی کشاورزان در راستای ارتقاء معیشت و افزایش بهره وری انجام شده است.
وی با اشاره به اهمیت تولید غذای سالم به دلیل فوائد آن و افزایش درآمد حاصل از تولید افزود: در سال جاری با مشارکت ۱۶ کشاورز در دو روستای بلسکله امام جمعه بالا محله و فشتکه اول و در فاز نخست ، بیش از پنج هکتار از اراضی زیر کشت برنج ارگانیک رفته و در سال های آینده نیز سطح زیر کشت این محصول افزایش می یابد.
وی به برنامه های منطقه آزاد انزلی برای برندسازی و بازاریابی این محصولات در کشور و همچنین صادرات به کشورهای حاشیه خزر اشاره و تاکید کرد: ضرورت کشت محصول برنج ارگانیک و همچنین نتایج آزمایشات انجام شده بر روی این محصول، بیانگر ارزش غذایی بالا ، افزایش کیفیت و افزایش برداشت محصول است.
مرتضایی گفت: به طور میانگین میزان درآمد کشاورزان تولیدکننده این محصول نیز در مقایسه با سایر کشاورزان به میزان ۳۰ درصد بیشتر بوده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا در این مراسم از ۱۶ کشاورز برنج کار ارگانیک تقدیر شد. برنج ارگانیک محصولی است که از آغاز پرورش بذر تا برداشت محصول از شالیزار، بدون استفاده از کود و سموم شیمیایی رشد کرده و به جهت بهبود فرایند رشد محصول ، بازدهی بالا و مبارزه با آفات از زنبور تریکوگراما ، کودهای ورمی کمپوست و مبارزه بیولوژیک در راستای حفظ محیط زیست استفاده کاربردی دارد.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد شمال کشور و در غرب استان گیلان واقع است.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/6J6RUZ

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید یک کود قارچ‌کش پروبیوتیک گیاهی شد که می‌تواند جایگزین چند هزار تن قارچ کش‌ شیمیایی شود. مرادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه لوییزیانا درباره تاثیرات منفی تماس با مواد شیمیایی دفع آفات و علف‌کش گلیفوزیت (گلایفوسیت) در دوره بارداری هشدار داده‌اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ...
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: بحث تولید محصولات ارگانیک یکی از اهداف جدی مجامع بین المللی، سازمان بهداشت جهانی و سازمان خوار و بار جهانی بوده که زیر ساخت‌های آن از جمله مبارزه ...
No Thoughts on رونمایی از نخستین محصول برنج ارگانیک مزارع منطقه آزاد انزلی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>