پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, ایران, خراسان رضوی  »   ساخت اتاقک سمپاش تحقیقاتی در دانشگاه فردوسی
19 آذر 1396 , ساعت 16:37

ساخت اتاقک سمپاش تحقیقاتی در دانشگاه فردوسی

دستگاه اتاقک سمپاش تحقیقاتی در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد طراحی و ساخته شد

دستگاه اتاقک سمپاش تحقیقاتی در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد طراحی و ساخته شد.

طراحی و ساخت اتاقک سمپاش تحقیقاتی توسط دکتر ابراهیم ایزدی، عضو هیئت‌علمی گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه فردوسی و با همکاری دکتر محمد زارع مهرجردی، عضو هیئت‌علمی مجتمع آموزش عالی شیروان در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد انجام‌ شده است.

در سال‌های اخیر علف‌کش‌ها به‌عنوان پرمصرف‌ترین آفت‌کش‌های کشاورزی چه در مقیاس جهانی و چه در مقیاس داخلی هستند. روند رو به رشد کاربرد این مواد شیمیایی کشاورزی ضمن اینکه آلودگی‌ها و مخاطرات زیست‌محیطی زیادی را در پی داشته است، پدیده‌هایی همچون فرار و باد بردگی علف‌کش‌ها، بروز مقاومت به علف‌کش‌ها در گیاهان ناخواسته و پسماند آن‌ها در محیط به‌ویژه مواد غذایی و خاک که تهدیدی جدی برای سلامت انسان و کشت محصولات تناوبی بعدی به شمار می‌روند را نیز به همراه داشته است.

ازاین‌رو تحقیقات در خصوص بهینه‌سازی مصرف و بهبود کارایی استفاده از آن‌ها به‌منظور کاهش کاربرد علف‌کش‌ها از ضروریات اجتناب‌ناپذیر امروزی به شمار می‌رود.

در این‌ارتباط با توجه به اهمیت تحقیقات مربوط به آزمایش‌های دوز رسپانس علف‌کش‌ها و نیاز به یک سامانه دقیق تحقیقاتی که کمبود آن به‌شدت در کشور و بخصوص دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی حس می‌شود، محققان دانشگاه فردوسی را بر آن ساخت تا با استفاده از تجربیات حاصل از دوران فرصت مطالعاتی در کشور ایتالیا اقدام به طراحی و ساخت اتاقک سم‌پاش تحقیقاتی و بومی‌سازی آن کنند. ایده اولیه این طرح در سال ۹۴ و در کارگروه ساماندهی آزمایشگاه‌های گروه زراعت و اصلاح نباتات مطرح و پس از تائید بلافاصله وارد فاز عملیاتی شد. عملیات طراحی و ساخت دستگاه حدود دو سال طول کشید و در حال حاضر آماده بهره‌برداری و پیشبرد پروژه‌های تحقیقاتی است.

این دستگاه ضمن اینکه قابلیت‌های ویژه‌ای برای پیش‌بینی در اجرای طرح‌های پژوهشی با اهداف گوناگون دارد، به لحاظ زیست‌محیطی و امنیت نیز کاملاً استانداردهای لازم در آن پیش‌بینی‌شده است، به طوری‌که کاربر با اطمینان کامل از عدم تماس با سموم می‌تواند از دستگاه استفاده کند.

بر اساس اعلام دانشگاه فردوسی، طراحی و ساخت این سیستم در نوع خود برای اولین بار در کشور انجام‌شده است و بهره‌برداری از آن ضمن اینکه نیاز تحقیقاتی دانشکده کشاورزی را رفع خواهد کرد، امکان صدور دانش آن به سایر مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های نیازمند نیز وجود دارد.

نمونه‌های خارجی موجود در برخی مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های خارج از کشور به‌مراتب دارای قیمت تمام‌شده بالایی بوده و از طرفی امکان ورود آن‌ها با توجه به حجم اتاقک و شرایط موجود نیست.

از ویژگی‌ها و قابلیت‌های مهم این سامانه می‌توان به قابلیت سم‌پاشی خودکار و دستی، متحرک و ثابت، بدنه مقاوم به سموم و زنگ‌زدگی، قابلیت شستشوی خودکار، قابلیت سم‌پاشی با سرعت‌های متفاوت، مجهز به سیستم تهویه و جمع‌آوری فاضلاب و هیچ‌گونه آلودگی جنبی، قابلیت تنظیم فشار پاشش و تعویض نازل‌ها، قابلیت تنظیم ارتفاع پاشش، قابلیت تحرک و جابجایی در محیط و سامانه هوشمند و قابل‌برنامه‌ریزی برای کنترل بخش‌های مختلف دستگاه اشاره کرد.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/XXuw2L

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در چارچوب اقدامات بین‌منطقه‌ای خود در حمایت از کنترل آفت ملخ‌های صحرایی در پنج کشور پاکستان، کنیا، اوگاندا، اتیوپی و جمهوری اسلامی ایران، چهارمین محوله از ...
صبح امروز بنا به دعوت سازمان حفظ نباتات، معاونین زراعت و باغبانی و رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون در جلسه ای که به منظور بازنگری وضعیت ناوگان سمپاشی کشور در محل سازمان حفظ نباتات ...
به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) رییس جهاد کشاورزی بانه از راه اندازی اولین دستگاه سمپاش توربولاینر برای مبارزه با انواع آفات و بیماریها خبر داد. جعفر قادر زاده در این باره اظهار داشت: این دستگاه ...
اولین پهپاد محلول پاش و سم پاش اراضی کشاورزی و باغ های استان بوشهر روز شنبه در دشتستان رونمایی شد و به پرواز درآمد. به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از ایرنا، ...
No Thoughts on ساخت اتاقک سمپاش تحقیقاتی در دانشگاه فردوسی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>