عملیات مبارزه با آفت نخل در خور و بیابانک پایان یافت

نخلستان

چاپ

عملیات مبارزه با آفت نخل های خرما در سطح ۳۵۰ هکتار از نخلستان های شهرستان کویری خور و بیابانک در شرق استان اصفهان انجام شد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی خور و بیابانک روز یکشنبه  گفت: آفت های نخل شامل زنجره خرما، کنه گرد آلود و سوسک شاخدار کرگدنی هر ساله نخلستان های این خطه را تهدید می کنند.
سید حکمت موسوی هرس درختان ، تغذیه مناسب با کودهای مورد نیاز و مبارزه شیمیایی را راهکار مقابله با آفت های نخل خرما عنوان کرد و گفت: تا سال ۶۱ زنجره تنها آفت نخلستان های این شهرستان بود اما اکنون کنه گرد آلود، تار عنکبوتی و سوسک کرگدنی نیز به آفت های این منطقه افزوده شده است.
مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک افزود: این شهرستان ۳۵۰ هکتار نخلستان دارد که ۲۵۰هکتار آن بارده و اقتصادی است.
وی گفت: ۱۵۰ هکتار از نخلستان های خور و بیابانک در روستاهای گرمه و مهرجان قرار دارد و کبکاب، کرمانی، خدشکن، زارشک، قصب، زاهدی، پیارم، مضافتی، برحی و مجول از ارقام مرغوب خرمای این شهرستان است.
مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک افزود: در هر هکتار نخلستان این شهرستان حدود ۲۰۰ نفر نخل وجود دارد و به طور متوسط از هر هکتار سه تن خرما برداشت می شود.
خور و بیابانک تنها شهرستان خرما خیز استان اصفهان است و هرساله حدود ۷۵۰ تن خرما از نخلستان ۲۵۰هکتاری آن برداشت می شود.
کار برداشت خرما از اوایل شهریور هر سال آغاز و تا پایان آبان ادامه دارد ؛ بطور متوسط از هر هکتار سه تن خرما برداشت می شود.
خور و بیابانک تا یک دهه پیش دارای ۸۵۰ هکتار نخلستان بود که ۵۰۰ هکتار آن در سرمای سال ۸۶ از بین رفت و تنها ۳۵۰ هکتار آن باقی ماند.
شهرستان خور و بیابانک با ۱۲ هزار کیلومتر وسعت در ۴۲۰ کیلومتری شرق مرکز اصفهان قرار دارد.