پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, هرمزگان  »   ۷۵۰ هکتار زمین کشاورزی هرمزگان به آفت ملخ صحرایی آلوده شده است
7 اسفند 1398 , ساعت 15:35

۷۵۰ هکتار زمین کشاورزی هرمزگان به آفت ملخ صحرایی آلوده شده است

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ازابتدای اسفند ماه جاری تاکنون ۷۵۰هکتار از زمین های کشاورزی پارسیان ازتوابع این استان به آفت ملخ صحرایی مهاجر آلوده شده است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ازابتدای اسفند ماه جاری تاکنون ۷۵۰هکتار از زمین های کشاورزی پارسیان ازتوابع این استان به آفت ملخ صحرایی مهاجر آلوده شده است.

مهدی ترابیان روز چهارشنبه در این باره اظهار کرد: برای مقابله با این آفت خطرناک افزون بر نیمی از زمین های ذکر شده با استفاده از سموم نباتی سم پاشی شده است.

وی ازپارسیان واقع در غربی ترین منطقه هرمزگان به عنوان اولین کانون آلوده به ملخ های مهاجرنام برد و افزود: هجوم آفت یاد شده به زمین‌های کشاورزی این شهرستان ابتدای اسفند ماه توسط گروه های دیده بان مشاهده و به این سازمان گزارش شد.

این مقام مسوول با اشاره به اهمیت موضوع و آمادگی سازمان جهاد کشاورزی این استان خاطرنشان شد: با فاصله دو روز از اعلام دیده بانها، به پیشنهاد این سازمان و به منظور هماهنگی لازم با دستگاه های ذیربط نشست ستاد بحران استان تشکیل و تصمیمات لازم گرفته شد.

ترابی در خصوص خسارت های وارد شده به زمین های زراعی شهرستان پارسیان گفت: میزان خسارت احتمالی ناشی از هجوم ملخ‌ها پس از پایان سم پاشی از طریق رسانه های همگانی گزارش می شود.
در اطلاعات منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان (متولی بخش کشاورزی این استان) آمده است: درحال حاضر ۱۵ گروه دیده بان و همین تعداد اکیپ سم پاشی با خودروهای مجهز به تجهیزات مخصوص سم پاشی کار مبارزه با ملخ‌های صحرایی مهاجر را برعهده دارند.

دراین اطلاعات با اشاره به تجربه های بدست آمده کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در زمینه مبارزه با دسته های میلیونی ملخ های صحرایی طی سال گذشته کشاورزی( مهر۹۷تا شهریور۹۸) تاکید شده است: برای جلوگیری از وارد آمدن هرگونه خسارت احتمالی، پیش بینی های لازم صورت گرفته ودر حال انجام است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از بهره برداران بخش کشاورزی و زیرمجموعه های آن خواست برای مبارزه فراگیر و اثربخش با آفت ملخ صحرایی مهاجر، با کارشناسان حفظ نباتات این سازمان مستقر در محل همکاری و همراهی لازم را داشته باشند.

شهرستان ۵۰هزارنفری پارسیان(گاوبندی سابق) که شغل اکثریت ساکنان آن کشاورزی، دامداری، صید و صیادی و تجارت (دریایی) است در ۴۴۵کیلومتری غرب هرمزگان و ۱۵کیلومتری شرق عسلوییه قرار دارد.

نخستین دسته ملخ‌های صحرایی در هرمزگان چهارم بهمن ماه پارسال در بندرنخیلو از توابع بندرلنگه درغرب هرمزگان گزارش و علت مهاجرت آنها نیز نبود بارش و غذای کافی در سواحل دریای سرخ و عربستان اعلام شد که از طریق خلیج فارس و دریای عمان وارد خاک ایران شده بودند.

اسفند ماه پارسال نیز شاهد هجوم دومین دسته از این ملخ ها در شرق هرمزگان (بخش سندرک از توابع میناب) بودیم که با عبور از کشورعمان و همچنین آبهای دریای عمان به جنگل ها و مراتع سواحل مکران حمله کردند.

در اطلاعات منتشره سازمان حفظ نباتات ایران با اشاره به حمله ملخ ها به ۱۰ استان کشور درسال کشاورزی گذشته( مهر۹۷تا شهریور۹۸) از هرمزگان به عنوان موفق ترین استان در زمینه مبارزه با این آفت خطرناک نام برده شده است.

وسعت زمین های کشاورزی هرمزگان ۱۶۲هزارهکتار با تولید سالانه دو میلیون و ۴۰۰هزارتن محصول (با محوریت محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل) اعلام شده است.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

عملیات کانون یابی و کانون کوبی ملخ مراکشی در سطح ۵۰۰ هکتار از باغهای پسته شمال غرب شهرستان زرند آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صداو سیمای مرکز کرمان ، مدیر ...
این روزها شاهد اخبار زیادی در خصوص هجوم ملخ‌ها به مزارع و صدمه زدن آن‌ها به محصولات کشاورزی هستیم. با توجه به فرارسیدن فصل گرم ( که فصل برداشت محصول است) این ماجرای ...
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فلارد گفت: مزارع روستا‌های ابواسحاق شهرستان فلارد مورد هجوم یک گروه بزرگ چند ده هزار تایی از ملخ‌های مهاجر مراکشی قرار گرفتند که از سمت مراتع شهرستان سمیرم ...
ملخ مراکشی به اراضی و مراتع روستاهای چهار راه و سادات آباد سمیرم حمله کردند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: هجوم ملخ مراکشی به اراضی و مراتع روستاهای چهار ...
No Thoughts on ۷۵۰ هکتار زمین کشاورزی هرمزگان به آفت ملخ صحرایی آلوده شده است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>