سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, اردبیل, استان ها  »   مزارع گندم استان اردبیل بیماری زنگ زرد ندارند
7 اسفند 1398 , ساعت 16:58

مزارع گندم استان اردبیل بیماری زنگ زرد ندارند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: مزارع گندم این استان بیماری زنگ زرد ندارند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: مزارع گندم این استان بیماری زنگ زرد ندارند.

یحیی آذرمی روز چهارشنبه اظهارداشت: مدیریت حفظ نباتات استان و همکاران حفظ نباتات شهرستان‌ها با توصیه به کشاورزان در کاشت ارقام مقاوم به بیماری زنگ زرد و صدور اطلاعیه‌های فنی با فعال‌سازی گروه‌های شبکه مراقبت از محصولات کشاورزی و پیش‌آگاهی عملیات مونیتورینگ ادامه دارد و تا به امروز هیچ گونه علایم مربوط به آلودگی مزارع گندم به بیماری زنگ زرد مشاهده نشده است.

وی افزود: سطح زیرکشت گندم استان ۲۲۶۶۷۹۱ هکتار و جو ۹۸۷۴۷ هکتار و سطح اجرای شبکه مراقبت در گندم ۱۰۵ هزار هکتار و در جو ۶۹ هزار و ۸۰۰ هکتار می‌باشد و ۲۷۸ نفر کارشناس در قالب ۱۳۵ گروه فعال هستند.

او گفت: پایش مزارع همچنان ادامه داشته و اقدامات لازم جهت تهیه و تدارک سموم مناسب قارچ‌کش انجام شده ، اطلاع‌رسانی‌های لازم برای کانون‌کوبی مزارع در صورت احتمال مشاهده احتمالی بیماری در ارقام حساس و نیمه‌حساس انجام گرفته است.

زنگ زرد یا زنگ نواری یکی از بیماری‌های مهم گندم و جو است که در صورت عدم مبارزه می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به مزارع وارد سازد، تاکنون میزبان واسطی برای آن شناخته نشده‌ است.

درجه حرارت در زمستان نقش عمده‌ای در شروع و توسعه اپیدمی زنگ زرد در بهار ایفا می‌کند، هر چه درجه حرارت در طول ماه‌های زمستان پایین‌تر و مدت سرما طولانی‌تر باشد، بروز و توسعه آلودگی کندتر و میزان تولید اسپور برای پیشرفت بیماری کمتر است. آلودگی‌های پاییزه تنها از نظر انتقال آلودگی به سال بعد دارای اهمیت است.

توسعه بیماری در بهار بستگی تام به شرایط محیطی دارد. آلودگی‌های بهاره به طور معمول از برگ‌های پایینی شروع می‌شوند و در آلودگی‌های شدید تمام اندام ها آلوده می‌شوند.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۶۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۳۰۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

مبارزه با بیماری‌های گندم تاکنون در سطح ۴۰۰ هزار هکتار توسط کشاورزان صورت گرفته که حدود ۱۵ درصد از آن مربوط به بیماری زنگ زرد است. به نقل از پایگاه ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص گسترش عوامل بیماری زای برگی در ارتباط با گندم و جو هشدار داد. مرتضی فتاحی گفت: از آنجایی که شرایط ...
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: زنگ زرد بلای جان مزارع گندم آبی دشتستان شده است. کبری توکلی افزود: با توجه به مناسب بودن شرایط دمایی ...
مدیر جهاد کشاورزی دزفول نسبت به احتمال ظهور زنگ زرد در مزارع گندم هشدار داد. بهروز قمرزاده گفت: کارشناسان شبکه مراقبت مدیریت جهاد کشاورزی دزفول آماده رصد مزارع گندم در ...
No Thoughts on مزارع گندم استان اردبیل بیماری زنگ زرد ندارند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>