۲۰ میلیارد تومان برای مبارزه با ملخ صحرایی اختصاص یافت

عباس کشاورز

چاپ

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: دولت برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی ۲۰ میلیارد تومان مصوب کرده و در صورت نیاز اعتبارات بیشتری تخصیص می‌یابد.

عباس کشاورز روز پنجشنبه در بازدید ازمزارع آلوده به ملخ و باغ کنارپیوندی دشتی استان بوشهر افزود: این وزارتخانه باتوجه به تجربه سال گذشته آمادگی کامل برای مبارزه و مدیریت آفت ملخ صحرایی دارد.

وی یادآورشد: ملخ صحرایی آفتی مهاجر و یکی از آفت‌های جدی تهدید کننده امنیت غذایی و ایجاد فقر است که در زمان حاضر آفریقا را به شدت درگیر کرده است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: آفت ملخ صحرایی اینقدر مهم است که نهادی از سوی سازمان ملل از طریق فائو در دنیا این آفت را رصد و به کشورهای مختلف اطلاع رسانی می‌کند.

کشاورز ادامه داد: پارسال آفت ملخ صحرایی بعد از چندین دهه وارد کشور ایران شد و ۷۵۰ هزار هکتار سمپاشی انجام و خسارتی نیز به مزارع و باغات کشور گزارش نشد.

وی گفت: آفت ملخ صحرایی به دلیل اینکه از سرما و گرما خوشش نمی‌آید به طور عمومی در جنوب ایران مستقر می‌شود بنابرای در فصل‌های معتدل وارد و بعد به پاکستان، هندوستان و ارتفاعات هیمالیا مهاجرت و دوباره برمی‌گردد.

کشاورز اضافه کرد: امسال نیز طبق گزارش و پیش بینی فائو تراکم آفت ملخ صحرایی در آفریقا به شدت بالا رفته به گونه‌ای که تراکم آن چندین برابر سال گذشته است و از طریق کشورهای جنوب غرب وارد شده و در زمان حاضر این آفت در خوزستان شروع و به طور تقریبی ۱۰ روز است که وارد بوشهرشده و تراکم بیشتری در هرمزگان دارد و احتمال می‌رود از راه پاکستان وارد سیستان و بلوچستان نیز شود.

وی گفت: کارکنان وزارت جهاد کشاورزی آموزش‌های لازم برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی را در زمستان و پاییز فراگرفتند و سم نیز به اندازه کافی تدارک دیده شده برهمین اساس هیچ کشاورزی نگران نباشد.

وی گفت: تجهیزات ما از سال گذشته بیشتر است و آمادگی داریم این آفت هر کجا ورود کند و مشاهده شود همانجا سرکوب شود هرچند برخی وقت‌ها با تغییر اقلیم کار مبارزه سخت‌تر می‌شود اما آمادگی کنترل وجود دارد.

کشاورز یادآورشد: امسال تاکنون با این پدیده که از جمله آفت‌های بحرانی است مقابله شده و استانداران نیز همانند سال گذشته کمک و پشتیبانی خوبی داشتند.

وی یادآورشد: مبارزه با ملخ در بوشهر تاکنون خوب بوده و امید می‌رود این آفت در استان کنترل شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: امسال سه هزار هکتار برای گلخانه‌ها تزریق اعتبار شد که تاکنون ۴۵ تا ۵۰ درصد بیش از سال قبل است و با اصلاح اعتباری به جریان می‌افتد