سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, ایران, گزارش های ویدئویی  »   پیش بینی افزایش ۳ برابری هجوم ملخ‌های صحرایی در سال جاری + فیلم
9 اسفند 1398 , ساعت 14:48

پیش بینی افزایش ۳ برابری هجوم ملخ‌های صحرایی در سال جاری + فیلم

رئیس سازمان حفظ نباتات پیش بینی کرد: میزان هجوم دسته جات ملخ‌های صحرایی امسال نسبت به پارسال، ۳ برابر افزایش یابد.

رئیس سازمان حفظ نباتات پیش بینی کرد: میزان هجوم دسته جات ملخ‌های صحرایی امسال نسبت به پارسال، ۳ برابر افزایش یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ، محمدرضا درگاهی با بیان این که امسال همچون سال گذشته درگیر هجوم دسته جات ملخ‌های صحرایی خواهیم بود، افزود: با توجه به تغییر شرایط اقلیمی در شمال و شمال شرق آفریقا، هندوستان و پاکستان و تغییر شرایط اقلیمی در استان‌های جنوبی کشور که متأثر از بارندگی‌های بسیار خوب امسال است به نظر می‌رسد هجوم ملخ‌های صحرایی تا ۳ برابر افزایش یابد.

.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: همین شرایط اقلیمی باعث شده تا رفتار ملخ‌ها تغییر کند و اگر چه سال گذشته ما با ملخ‌های بالغ روبرو بودیم که برای جفت گیری و تخم ریزی در عرصه‌های مرتعی ریزش می‌کردند، اما امسال با ملخ‌های نابالغی مواجه هستیم که کانون‌های تولید نظیر باغات و مزارع را هدف قرار می‌دهند و پس از تغذیه به سمت کوه‌ها می‌روند و همین مسئله باعث شده تا عملیات مبارزه با آن‌ها به مراتب سخت‌تر از سال گذشته باشد.

وی با بیان این که یکی دیگر از مشکلات هجوم ملخ‌ها حجم بالای ریزش آنهاست، افزود: با این حال امسال محاسنی نیز داریم که یکی از آن‌ها امکانات بسیار و آمادگی تجهیزات نسبت به سال گذشته است.

آقای درگاهی با بیان این که امسال تمامی همکاران ما مجهز به تجهیزات شده اند و آموزش‌های لازم را دیده اند و همچنین جلسات ستاد بحران در استان‌های جنوبی تشکیل شده و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مربوطه صادر شده است، گفت: اعتبارات لازم نیز در اختیار استان‌ها قرار گرفته و دولت نیز قول داده است که اگر به اعتبارات بیشتری نیاز بود این اعتبار را از محل اعتبارات ملی و همچنین استانی تأمین کند.

وی با بیان این که سال گذشته برای مقابله با آفت ملخ صحرایی بیش از ۷۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سمپاشی شد، افزود: با توجه به حجم ریزش‌های امسال پیش بینی می‌کنیم عملیات مبارزه در بیش از یک میلیون هکتار از اراضی کشور انجام شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که از حدود ۱۰ روز پیش ۹ استان جنوبی هرمزگان، بوشهر، فارس و سیستان و بلوچستان درگیر هجوم ملخ‌های صحرایی شده اند، گفت: در مرحله اول مبارزه تاکنون بیش از ۹ هزار هکتار از اراضی سمپاشی شده اند که بیشتر آن‌ها در استان هرمزگان بوده است.

آقای درگاهی با اشاره به حضور پر رنگ و مؤثر کشاورزان و امر مقابله با آفت ملخ‌های صحرایی افزود: سال گذشته کشاورزان همکاری بسیار خوبی در این زمینه با ما داشتند و امسال نیز از آن‌ها درخواست می‌کنیم تا امکانات و دستگاه‌های سمپاشی شان را به کار بگیرند. سم رایگان نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم تا ان شاءالله امسال مشکل مبارزه با این آفت خطرناک را نداشته باشیم.

وی با بیان این که ملخ صحرایی امنیت غذایی کشور را به خطر می‌اندازد، گفت: با این حال با توجه به اقدامات انجام شده تخصیص اعتبارات لازم و بسیج نیرو‌ها مشکلی در مقابله با این آفت نخواهیم داشت و مردم عزیز ما از این نظر دغدغه‌ای نداشته باشند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درباره برخی شبهات مبنی بر ناقل کرونا بودن ملخ‌ها افزود: اگر چه از این آفت می‌توان به کرونای زمین‌های کشاورزی تعبیر کرد، اما این ملخ‌ها به هیچ وجه ناقل ویروس کرونا نبوده و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند.

آقای درگاهی در پایان گفت: سموم مورد استفاده برای مقابله با این ملخ‌ها پس از ۲ تا ۳ روز اثر خود را از دست می‌دهد به همین دلیل مردم درباره ماندگاری آثار این سموم در طبیعت و اثرات مخرب احتمالی آن نگرانی نداشته باشند.

.

خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on پیش بینی افزایش ۳ برابری هجوم ملخ‌های صحرایی در سال جاری + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>