پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   گزارش  »   شب پره بلای جان جنگل های شمال کشور/نفس شمشادهای شمال به شماره افتاد
11 مرداد 1397 , ساعت 11:02

شب پره بلای جان جنگل های شمال کشور/نفس شمشادهای شمال به شماره افتاد

آفت شب پره در جنگل‌های شمال کشور به صورت مخرب بر گونه‌های شمشاد تاثیر نهاده و در حال نابودی این گیاه در منطقه است.

آفت شب پره در جنگل‌های شمال کشور به صورت مخرب بر گونه‌های شمشاد تاثیر نهاده و در حال نابودی این گیاه در منطقه است.
دو سال پیش بود که مهمانی ناخوانده از مرزهای شمالی کشور وارد شد ، طوری که سرسبزی‌ها را با خود برد و خزارن زود رس ماندگار شد.

آفت شب پره شمشاد آفتی وارداتی است سال ۹۵ در جنگل‌ های شمال ایران و به‌ ویژه غرب مازندران مشاهده شد که این آفت برگ ‌خوار با عنوان شب‌ پره تیشه به ریشه گونه ‌های شمشاد در این جنگل‌ ها زده است.

آفت شب پره شمشاد در شب ‌ها پرواز کرده و با توجه به شرایط آب و هوایی شمال ایران قابلیت چندین نسل زاد و ولد را در طول یک ‌سال دارد.

شب پره شمشاد

شب پره شمشاد

بر اساس مطالعات به‌ عمل آمده عامل آفت شب‌ پره شمشاد گونه ‌ای پروانه با نام علمی Cydalima perspectalis است که به‌ صورت طبیعی در شرق آسیا زندگی می‌کند و از نیمه دوم خرداد‌ماه امسال در مناطقی از غرب مازندران و به‌ ویژه در نمک‌ آبرود و پارک جنگلی بنفشه چالوس، جنگل سی ‌سنگان در نوشهر و جنگل ‌های سی ‌سرا و متل ‌قو را نیز در بر گرفت.

این آفت که بومی کشورهای شرق آسیا از جمله چین، ژاپن، تایوان و هند است، از سال ۲۰۰۷ توسط کشتی‌های گیاهان زینتی آلوده به تخم لارو به اروپا و شمال آن و اخیرا به ترکیه و آذربایجان سرایت کرده است.

مطابق آمار و تحقیقات واصله احتمال اینکه آفت از راه نهال‌‌های شمشاد تزئینی آلوده و یا مبادلات بین ‌المللی و یا حتی از طریق گردشگران و مسافران خارجی وارد ایران شده باشد، دور از ذهن نیست.

مراحل زندگی این آفت شامل مراحلی مانند لارو، شفیره و حشره کامل بود و با توجه به اینکه یکی از نشانه‌ های این آفت برگ ‌خواری محسوب می ‌شود بنابراین تمام انواع شمشاد اعم از نهال، درختچه و درختان را آلوده می ‌کند به ‌حدی که شمشادها خشک و سوخته نشان می ‌دهد.

آفت شب پره شمشاد که سال ۹۵ در منطقه آستارا و غرب مازندران مشاهده شد، به سمت غرب و مناطق مرکزی مازندران ورود پیدا کرد و روز به روز در حال گسترش است.

شب پره شمشاد

شب پره شمشاد

نفس شمشادهای شمال به شماره افتاد
امین وطن دوست کارشناس ارشد گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری گفت: شب پره بسیار خطرناک و مخرب بر گونه های شمشاد است که این گونه آفت که تا ۴ و ۵ نسل بر روی شمشاد زندگی و این کرم از برگها پوست و شاخه نهایتا تنه درخت تغذیه می‌کند و سبب خشکیدگی کل درخت می‌شود.

وی افزود: این آفت در طول سال فعال است تا زمانی که برگ هست از برگ و اما اگر برگ نباشد از پوست سرشاخه و تنه درخت تغذیه می‌کند.

وطن دوست گفت: درختان شمشاد که در عرصه های پارکها ویلاها وداخل پلاژها به صورت نواری کاشته شد، امکانش هست با سم ها و سم های سیستمیک یا سم های تماسی کنترل انجام شود.‌

کارشناس ارشد گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری افزود: این آفت که منوفاژ است، فقط به گونه های شمشاد آسیب می رساند .

شب پره شمشاد

شب پره شمشاد

جولان شب پره در جنگل های سه استان شمالی کشور
کوروش روحانی کارشناس ناظر طرح های جنگلداری گفت: آفت شب پره بومی کشور نیست و مقابله طبیعی در کشور وجود نداردکه امکان کنترل آن باشد.

وی با بیان اینکه برای کنترل شب پره شمشاد درحال حاضر روش‌های مختلفی در کشور در حال بررسی است ، افزود:از آنجایی که این آفت خیلی خوش خوراک هست و یک دفعه میزبان را از بین می برد، روش‌های بسیاری استفاده می شود .

روحانی گفت: چون از نظرسم پاشی هوایی برای جنگل مشکل و محدودیت هست، اگر این آفت کنترل نشود کل شمشاد ها ازبین می رود.

کارشناس ناظر طرح های جنگلداری افزود: این آفت با تارهایی که ایجاد می‌کند حساسیت پوستی را به دنبال دارد و در صورت بارندگی آلودگی خاک را نیز به همراه دارد.

روحانی گفت: دیگر علائم درختان خسارت دیده نیز شامل خردگی برگ ‌ها، باقی ماندن رگبرگ‌ ها، تنیدن تارهای فراوان و وجود لاروهای در حال تغذیه و بی ‌برگی درختان به ‌صورت توده‌ ای است.

وی افزود: باید از همه ظرفیت ها و امکانات برای مبارزه با این آفت استفاده کرد تا جلوی پیشروی آن گرفته شود.

کارشناس ناظر طرح های جنگلداری با بیان اینکه شمشاد دارای خواص دارویی است که در پرورش زنبور عسل بسیار کاربرد دارد و در شهرک ها و حیاط منازل استفاده می شود، گفت: این گیاه در بقعه ها و امامزاده ها فراوان است و دارای قدمتی بیش از هزار سال است.

شب پره شمشاد

شب پره شمشاد

شب پره شمشاد

شب پره شوکی برای شمشادهای همیشه سبز
لطفی رئیس شورای اسلامی روستای تاکام گفت: هیچ وقت درختان شمشاد این منطقه را در این حال و روز ندیده است و اکنون بیشتر شمشادهای منطقه تاکام خشک و نابود شده است.

وی افزود: همه شمشادهای سبز خشک شدند ،طوری که وقتی به آن ها دست بزنید پودر می شود.

شب پره شمشاد

شب پره شمشاد

یکی از اهالی روستای تاکام می گوید: درختان شمشاد چنان خشک شد که انگار فصل پاییز و خزان است.

این پیرمرد مازندرانی افزود: همه حشرات و پرنده هایی که روی درخت شمشاد زندگی می کردند از بین رفتند و فقط درختان خشکیده باقی ماندند.

شب پره شمشاد

شب پره شمشاد

شب پره جان ۷۰ درصد شمشادهای مازندران را گرفت
امین وطن دوست کارشناس ارشد گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری گفت: سطح شمشاد‌های مازندران بیش از ۱۶ هزار هکتار است که منابع طبیعی مازندران منطقه ساری ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار یعنی ۷۰ درصد از عرصه‌های شمشاد‌های ما آلوده به آفت شب پره است.

شب پره شمشاد

شب پره شمشاد

شمشادهای گیلان ایستاده می میرند
سهیل توکلی معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه برای نخستین بار آفت شب پره خرداد ۹۵ در شهرستان آستارا مشاهده شد، گفت: استان گیلان ۲۵ هزار هکتار رویشگاه شمشاد دارد و اکنون هزار هکتار از شمشادها به شدت آلوده است.

وی با بیان اینکه آفت شب پره بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد از شمشاد‌های گیلان را دچار بیماری و آسیب کرده است، افزود: با تله گذاری و محلول پاشی ضمن مبارزه با آفت شب پره در تلاشیم تا این آفت را کنترل کنیم.

توکلی گفت: ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار ملی و ۵۰ میلیون تومان اعتبار استانی پارسال برای مقابله با آفت شب پره در گیلان هزینه شد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان افزود: دستگاه ‌ها و سازمان‌ های مردم نهاد می ‌توانند برای مبارزه بیولوژیک با آفت شب پره بسیار مثمر ثمر باشند.

وی گفت: برای مبارزه و کنترل کردن آفت شب پره به ۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

توکلی افزود: تشکیل بانک ژن از پایه های مقاوم شمشاد در نهالستان های منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از دیگر اقداماتی است که برای تولید نهال از پایه های سالم انجام می شود.

شب پره شمشاد

شب پره شمشاد

نصب ۲ هزار و ۵۰۰ تله برای نجات شمشاد‌های ۱۳۶ میلیون ساله شمال
امین وطن دوست کارشناس ارشد گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با آفت شب پره گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ تله های فرمونی که در مکان هایی که آلودگی کم بوده نصب شد، این تله‌ها خوب جواب داد.

وی با بیان اینکه به دلیل کمبود امکانات و اعتبارات نتوانستیم کل عرصه های آلوده با این کار عملیاتی کنترل کنیم، افزود: برای مقابله با آفت شب پره به ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که تاکنون ۲۷۰ میلیون تومان به ما اختصاص دادند.

کارشناس ارشد گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری افزود: درعرصه های جنگلی ترکیباتی مثل BT ترکیبات bnoan ( بی نوان) ترکیبات chlish (چلیش )که به صورت محلول پاشی در عرصه جنگلی انجام می دهیم که متاسفانه با توجه به حجم وسیع آلودگی سطح شمشاد ما تنها می توانیم به صورت گله ای بعضی از جاها که در معرض دید هستند سم پاشی را انجام بدهیم.

شب پره شمشاد

شب پره شمشاد

شمشاد هیرکانی با نام علمی بوکسوس هیرکانا (Buxus hyrcana) درختی همیشه سبز و بومی جنگل ‌های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه ‌های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.

این گونه درختان به عنوان پناهگاه حیات وحش و نماد میراث جنگل‌ های شمال ایران قلمداد می ‌شود و بهترین رویشگاه آن در ارتفاع ۲۰تا ۴۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، ولی تا ارتفاع حدود یک هزار و ۲۰۰ متری درمناطق مختلف جنگلی استان ‌های گیلان، مازندران و گلستان می ‌روید.

در جنگل های شمال کشور مجموعا ۴۲ هزار هکتار شمشاد وجود داره که با گسترش آفت شب پره شاید روزی برای برای همیشه با این درختان همیشه سبز خداحافظی کنیم.

شب پره شمشاد

شب پره شمشاد

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/gHWH6d

باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط

شمشاد، درختی همیشه سرسبز و بومی جنگل‌های هیرکانی شمال ایران است که نامش در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض قرار دارد. تنها ذخیره گاه شمشاد در استان گلستان به ...
معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور ضمن تاکید براینکه شرایط قرنطینه ای ایران فقط برای واردات چوب فنی و استاندارد است، گفت: افزایش واردات چوب، مخاطرات ورود آفات جدید به ...
طرح محلول پاشی هوایی در ذخیره گاه شمشاد بندرگز برای مبارزه با آفت شب‌پره انجام شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان؛ شمشاد هیرکانی درختی همیشه سبز و بومی جنگل‌های ...
رئیس انجمن جنگلبانی کشور، بیماری شمشاد جنگل‌های شمال را مشکوک دانست و گفت: وقتی در مدت ۵ سال دو مشکل بزرگ بیماری و پس از آن آفت که نوعی پروانه است فقط برای ...
No Thoughts on شب پره بلای جان جنگل های شمال کشور/نفس شمشادهای شمال به شماره افتاد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>