پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   آذربایجان غربی, اخبار, اخبار ایران, استان ها  »   تاریخ مبارزه با کرم سیب در ارومیه اعلام شد
15 مرداد 1397 , ساعت 13:22

تاریخ مبارزه با کرم سیب در ارومیه اعلام شد

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: زمان پیش بینی شده در سه زمان برای مبارزه با کرم سیب در ارومیه احصا و برای استفاده کشاورزان همه ساله اعلام می شود که این زمان در سال جاری از 14 تا 27 مرداد ماه تعیین شده است

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: زمان پیش بینی شده در سه زمان برای مبارزه با کرم سیب در ارومیه احصا و برای استفاده کشاورزان همه ساله اعلام می شود که این زمان در سال جاری از ۱۴ تا ۲۷ مرداد ماه تعیین شده است.

جعفر وحدت روز دوشنبه افزود: بر اساس کارشناسی های انجام شده توسط کمیته پیش آگاهی و شبکه های مراقبت حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی ارومیه، زمان مناسب برای مناطق داخل و حاشیه شهر از تاریخ ۱۴ مرداد ماه به مدت سه روز است.
وی اضافه کرد: دشت ها نیز از ۱۶ مرداد ماه به مدت پنج روز و مناطق سردسیر کوهپایه ای نیز از ۲۰ مرداد ماه به مدت یک هفته زمان برای کنترل کرم سیب دارند.
وی بیان کرد: در صورت تغییر شرایط آب و هوایی زمان مبارزه در مناطق مختلف از ۲ تا سه روز تغییر می کند و تکرار سم پاشی در صورت وقوع بارندگی الزامی است.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: باغداران می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر و مقابله با آفت نسل سوم کرم سیب به کلینیک های گیاه پزشکی مراجعه کرده و با تأمین سموم مورد نیاز از فروشگاههای مجاز نسبت به سمپاشی باغ های خود اقدام کنند.

 

آذربایجان غربی دارای بیشترین باغ های سیب درختی در کشور است که سالانه از ۸۰۰ هزار تا ۱.۲ میلیون تن سیب از باغهای استان برداشت می شود.
این استان رتبه اول تولید سیب درختی را به خود اختصاص داده است و یک سوم سیب کشور در آذربایجان غربی تولید می شود.
هم اکنون میز کشوری سیب درختی و زنجیره سیب متعلق به آذربایجان غربی می باشد.
مهمترین آفت سیب درختی در منطقه کرم سیب است و علاوه بر سیب روی درختان گلابی، به، انار، خرمالو و گردو فعالیت کرده و خسارت وارد می کند.
میوه های کرم خورده در مراحل اول رشد می ریزند و در مراحل بعدی اگرچه روی درخت می مانند ولی به علت کرم زدگی و آلودگی های بعدی ارزش بازاری خود را از دست می دهند.
کرم سیب زمستان را به صورت لارو در داخل پیله زیر پوستک های درختان میزبان و پناهگاههای دیگر می گذراند.
رنگ لارو سفید و حشره کامل ( پروانه ) در بهار همزمان با باز شدن گلهای درختان سیب ظاهر می شوند.
این آفت تخم خود را بر روی کاسبرگ و نهنج و برگهای مجاور میوه و حتی سرشاخه ها می گذارد و به طور انفرادی یا دسته های ۲ تا سه تایی دیده می شود.
لاروها پس از خروج از تخم و تقریبا موقعی که میوه ها به اندازه فندق هستند داخل میوه می شود و این زمان ( قبل از ورود به داخل میوه ) بهترین زمان مبارزه است.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/zgXPEc

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

طرح پیش آگاهی مدیریت تلفیقی آفت کرم گلوگاه انار برای اولین بار در فردوس اجرا شد. مدیر حفط نباتات جهاد کشاورزی استان گفت : با توجه به اینکه کرم گلوگاه ...
مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات گفت: روش‌های نوینی در پیش‌آگاهی عوامل خسارت‌زا در کشور در حال توسعه است. این سازمان به دنبال هوشمندسازی پیش‌آگاهی آفات است....
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودبار گفت: مبارزه با آفت مگس زیتون در ۲۰۰۰ هکتار از باغات سنتی شهرستان آغاز شده است . سروش ابراهیمی گفت: مگس زیتون یک آفت عمومی ...
معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی ایجاد مکانیسم اورژانس و سیستم هشدار ملی حفاظت گیاهان برای مدیریت بحران در کشور بسیار ضروری است، افزود: شیوع ...
No Thoughts on تاریخ مبارزه با کرم سیب در ارومیه اعلام شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>