پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   آذربایجان غربی, اخبار, اخبار ایران, استان ها  »   مبارزه بیولوژیک با آفات در مزارع آذربایجان غربی آغاز شده است
15 مرداد 1397 , ساعت 12:27

مبارزه بیولوژیک با آفات در مزارع آذربایجان غربی آغاز شده است

 مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: عملیات مبارزه بیولوژیک با آفات در 2 هزار و 300 هکتار از مزارع گوجه فرنگی و نخود استان آغاز شده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: عملیات مبارزه بیولوژیک با آفات در ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی و نخود استان آغاز شده است.

جعفر وحدت روز دوشنبه افزود: این عملیات در راستای کاهش مصرف بی رویه سموم و استفاده از تمامی روش های کنترلی در امر مبارزه آفات، بیماری ها و علف های هرز در قالب مدیریت تلفیقی آفات و استفاده از روش کنترل بیولوژیک در سطح استان انجام می شود.
وی با بیان اینکه این عملیات در ارومیه و میاندوآب اجرا می شود، اضافه کرد: واحد های تولید حشرات مفید یا همان اینسکتاریوم در این شهرستان ها توسط بخش خصوصی و با نظارت حاکمیتی مدیریت حفظ نباتات از بعد مسایل فنی و کارشناسی فعال است.
وی با اشاره به این که این نوع مبارزه با آفات سبب اشتغال ۱۴ نفر از کارشناسان گیاه پزشکی در مقاطع تحصیلی عالی شده است، بیان کرد: تولید و تکثیر عوامل مفید کنترل بیولوژیک از جمله زنبورهای براکون و تریکو گراما در اینسکتاریوم انجام و بعد از بسته بندی به مزارع منتقل می شود.
وی ادامه داد: مزارع گوجه فرنگی و نخود مزارع هدف برای اجرای این نوع مبارزه بوده و طی سه مرحله از زمان گلدهی گوجه فرنگی شروع به رهاسازی زنبور ها می شود.
وحدت گفت: هدف نهایی این اقدام بیولوژیک کاهش مصرف سموم و دفعات سم پاشی، حفظ محیط زیست و تولید محصولات عاری از باقی مانده سموم و تامین سلامت جامعه و مصرف کنندگان، پایداری صادرات و ایجاد انگیزه در کشاورزان برای تولید محصولات سالم است.

این اقدام از شیوع آفت پروانه مینوز در بوته های این محصولات جلوگیری می کند، مبارزه بیولوژیک یکی از روش های مفید و مؤثر برای جلوگیری از خطرات آلودگی زیست محیطی، رعایت نکات بهداشتی، تولید محصول سالم، کاهش مصرف سموم کشاورزی و صرفه جویی در هزینه ها است.
محدوده فعالیت این زنبور‌ها تنها در مزارع رهاسازی شده است و از آنجا که این زنبورها فقط در آزمایشگاه‌ها تکثیر می شوند، نگرانی بابت رشد جمعیت این زنبور‌ها در مزارع وجود ندارد.
این نوع آفت به چهار شکل حشره بالغ پروانه، لارو، تخم و شفیره به برگ های گیاه حمله می کند و با ایجاد دالانهایی بر روی برگ ها و حالت لهیدگی میوه، آن را از بین می برد، بیشترین مزارع هدف این آفت را مزارع گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و لوبیا تشکیل می دهند.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/dyBKF6

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با اشاره به مهار زیستی کرم ساقه خوار (سزامیا) ذرت با استفاده از زنبور تلنموس گفت: انسکتاریومی جهت پرورش انبوه زنبور ...
حاصل پژوهش‌های مؤسسه‌ای در 30 کیلومتری اهواز در مبارزه بیولوژیک با آفات و کشت واریته‌های جدید نیشکر، موجب شده تا مصرف سموم کشاورزی در این کشتِ شیرین، به صفر برسد و یک محصول ...
برنامه انتقال یافته تحقیقاتی با موضوع "کنترل بیولوژیک شپشک آرد آلود مرکبات و چای" با تدریس دکتر سیدحسن ملکشی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور روز دوشنبه 8 خرداد ماه سال جاری ...
به منظور افزایش ضریب سلامت و کاهش سموم، از روش‌های غیر شیمیایی و بیولوژیک برای کشاورزی در خوزستان استفاده می شود. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت : ...
No Thoughts on مبارزه بیولوژیک با آفات در مزارع آذربایجان غربی آغاز شده است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>