سیستان و بلوچستان رتبه نخست تولید خرمای ارگانیک کشور را دارد

چاپ

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: این استان با برخوداری از سه هزار و ۳۰۰ هکتار با تولید ۱۲ هزار تن رتبه نخست تولید خرمای ارگانیک کشور را به خود اختصاص داده است.

یوسف ریگی روز یکشنبه  اظهار داشت: خرمای ارگانیک سیستان و بلوچستان از نوع ربی است و در مناطق مک سوخته سراوان و روتک خاش تولید می شود.
وی با بیان اینکه در تولید خرمای ارگانیک هیچ کود و سمی استفاده نمی شود ادامه داد: سال گذشته حدود سه هزار و ۱۶۰ تن خرمای ارگانیک این استان به اروپا صادر شد.
ریگی ادامه داد: ۱۵ هزار هکتار از سطح باغات این ۲ منطقه در سیستان و بلوچستان به کشت خرما ربی اختصاص دارد که تاکنون سه هزار و ۳۰۰ هکتار آن مجوز تولید خرمای ارگانیک را کسب کرده اند.
وی افزود: ۹۷۴ بهره بردار بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان به تولید خرمای ارگانیک مشغول هستند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در چند سال اخیر سطح زیر کشت خرمای ارگانیک استان در ۲ منطقه خاش و سراوان از ۱۱ هزار هکتار با همکاری این سازمان و مشارکت کشاورزان به ۱۵ هزار هکتار ارتقا پیدا کرده است.
وی بیان کرد: در مجموع ۵۷ هزار و ۱۶۲هکتار از باغات سیستان و بلوچستان به کشت خرما اختصاص دارد که ۴۵هزار و ۱۷۰ هکتار آن بارو و بقیه غیر بارور است.
ریگی با بیان اینکه ۷۰ نوع خرما در سیستان و بلوچستان کشت می شود افزود: بیشتر خرمای تولیدی این استان به انواع ربی، مضافتی، هلیله، زاهدی، پیارم، نگال و کوتومی اختصاص دارد که سال گذشته حدود ۱۸ هزار تن خرما به سایر کشورها صادر شد.

 

سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار هر سال توان تولید دو بار محصول را دارند.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/oHcBuo