پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, همدان  »   مبارزه با کرم خراط در باغ های همدان اجرا شد
16 مرداد 1397 , ساعت 16:38

مبارزه با کرم خراط در باغ های همدان اجرا شد

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی همدان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون در راستای مبارزه آفت کرم خراط یک هزار هکتار از باغ های گردو آلوده این استان زیر پوشش عملیات مبارزه با این آفت قرار گرفتند

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی همدان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون در راستای مبارزه آفت کرم خراط یک هزار هکتار از باغ های گردو آلوده این استان زیر پوشش عملیات مبارزه با این آفت قرار گرفتند.

شهرام پیشه ور روز سه شنبه افزود: اقدامات قابل توجهی در رابطه با ردیابی، شناسایی مناطق آلوده ، بررسی زیست شناسی آفت، تحقیق در مورد اثر بخشی روش های مقابله با آفت در سال گذشته انجام شده و با تهیه و توزیع عوامل بیولوژیک و مشارکت باغداران در تامین بقیه نیاز خود باغ های آلوده استان زیر پوشش این عملیات قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: گردو یکی از محصولات مهم باغی استان همدان است که بیش از ۱۹ هزار هکتار از سطح کل باغ های استان را به خود اختصاص داده است و شهرستان های تویسرکان، همدان ، ملایر و نهاوند بیشترین سطح زیر کشت این محصول را دارا هستند.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه سالانه بیش از ۵۳ هزار تن گردو در استان همدان تولید می شود افزود: میانگین عملکرد گردو در استان همدان حدود سه هزار و ۵۰۰ تن در هکتار است.
پیشه ور اظهار داشت: علاوه بر مغز گردو به عنوان یک ماده غذایی پر خاصیت و مغذی ، از سایر قسمتها و اندامهای این گیاه نظیر پوست خشک میوه گردو، پوست تر میوه گردو، پوست درخت گردو ، چوب درخت گردو نیز در صنایع مختلف مانند رنگرزی، شیمیایی ، دارویی، صنایع چوب ( منبت کاری ، مبل سازی ) استفاده می شود.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان گفت: همچنین به دلیل اینکه باغ های گردوی استان همدان در عرصه های مختلف شهری، روستایی و منابع طبیعی احداث شده اند نقش بسیار مهمی در تامین فضای سبز، پالایش هوا و تولید اکسیژن ایفا می کنند.
پیشه ور ادامه داد: بروز خشکسالی های چند سال اخیر و تنش های شدید رطوبتی دمایی باعث شد که این گیاه سودمند مورد خطرقرار گرفته و علاوه بر آسیب های جدی که به صورت مستقیم در اثر کم آبی و سرمازدگی و یخبندان به گیاه وارد شده است موجب هجوم تعدادی از عوامل خسارت زای گیاهی و طغیانی شدن جمعیت آنها شود.


وی بیان کرد: یکی از مهمترین آفاتی که در شرایط تنش های شدید دمایی و رطوبتی و ضعف درختان گردو چنین حالتی پیدا می کند آفت کرم خراط است که آفتی چوبخوار و بسیار خطرناک است که در چند سال اخیر به دلیل طغیانی شدن جمعیت آن در کشور شاهد سرایت این آفت از استان های آلوده به سمت همدان و آلودگی باغ های گردو در سطح استان شده است.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان افزود: این مدیریت با بهره گیری از همه پرسنل، امکانات ، تجهیزات و استفاده بهینه از اعتبارات ملی و استانی ، در سه سال اخیر تلاش های ارزنده ای را برای کنترل این آفت انجام داده است و در همین راستا در سال جاری نیز با تمهیدات لازم و توزیع مواد بیولوژیک در بین باغداران سطح قابل توجهی از باغ های آلوده زیر پوشش عملیات مبارزه تلفیقی قرار گیرند.
پیشه ور تهیه و توزیع ۱۸۰ هزار عدد فرمون اخلال در جفتگیری پروانه کرم خراط برای کاربرد در سطح ۶۰۰ هکتار از باغ های استان را از برنامه های پیش رو ذکر کرد و افزود: تهیه و توزیع بیش از ۲ هزار عدد فرمون جنسی پروانه زنبور مانند به منظور اجرای عملیات جلب وشکار انبوه در سطح ۱۲۵ هکتار از دیگر برنامه ها است.

لینک کواه خبر: https://goo.gl/rzRnza

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

محققان جهاد دانشگاهی استان تهران موفق به سنتز و تولید فرمون جنسی دو آفت مهم کرم خراط و کرم ساقه خوار برنج شدند. فرمون کرم خراط که حاصل تلاش محققان ...
مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان از اجرای سه طرح پیش آگاهی کرم سیب، کرم خراط و چوب خوارهای خرما در این منطقه خبر داد. مجید فرخی روز یکشنبه در ...
فرومون های جنسی گروهی از کیمیاپیام ها (پیامهای شیمیایی) هستند که بطور طبیعی توسط حشرات تولید می شوند و در جستجوی جنس مخالف و در نتیجه جفت گیری حشرات  نقش اساسی ایفا می ...
استان همدان به عنوان قطب تولید محصول باغی گردو در کشور شناخته شده و شهرستان تویسرکان در این استان برند گردو را در سطح ملی به خود اختصاص داده است. 19 هزار هکتار از سطح ...
No Thoughts on مبارزه با کرم خراط در باغ های همدان اجرا شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>