جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, کردستان  »   مبارزه بیولوژیکی آفت ها در کردستان به پنج هزار هکتار می رسد
24 مرداد 1397 , ساعت 11:28

مبارزه بیولوژیکی آفت ها در کردستان به پنج هزار هکتار می رسد

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: مبارزه بیولوژیکی با آفت ها در مزارع و صیفی جات این استان به پنج هزار هکتار می رسد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: مبارزه بیولوژیکی با آفت ها در مزارع و صیفی جات این استان به پنج هزار هکتار می رسد.

محمد غفوری روز چهارشنبه اظهار داشت: هدف از کنترل بیولوژیک ریشه کن کردن آفاتی که به گیاهان آسیب وارد می‌کنند نیست بلکه هدف کاهش جمعیت آنها به حدی است که کمترین خسارت را به کشاورز یا محیط زیست وارد کند.
وی افزود: این سازمان در سال جاری ۱۲ میلیارد ریال درخواست اعتبار برای توسعه مبارزه های بیولوژیکی در مزارع این استان درخواست داده که با تخصیص آن از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی میزان این نوع مبارزه در کردستان افزایش می یابد.
غفوری اضافه کرد: در سال زراعی جاری یک هزار و ۸۰ هکتار از مزارع نخود و گوجه فرنگی استان به صورت بیلوژیک با ایستفاده از زنبور براکون انجام شده و پیش بینی می شود در سال زراعی آینده با تخصیص اعتبارات مورد نیاز این میزان به سطح پنج هزار تن می رسد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: هزینه این مبارزه ها در هر هکتار حدود یک میلیون ریال برآورده می شود که در سال جاری هزینه های آن از سوی سازمان جهاد کشاورزی تامین و در اختیار بهرهبرداران قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: این سازمان علاوه بر اینکه آزمایشگاه پرورش حشرات ویژه مبارزه بیولوژیکی راه اندازی کرده و در سال جاری تمام زنبورهای مورد نیاز یک هزار و ۸۰ هکتاری مبارزات بیولوژیکی را تامین کرده و تحقیقات خود در استفاده از صابون و روغن های گیاهی را نیز در دستور کار قرار داده است.
غفوری گفت: در برنامه سال زراعی آینده در این استان نیز در صیفی جات استان برای محصولاتی از جمله خیار، سبزی های برگی نیز از انواع روغن ها و صابون های گیاهی نیز استفاده می شود.
وی با بیان اینکه در مبارزه های بیولوژیکی از هیچ گونه سمی استفاده نمی شود، اظهار داشت: تاثیرهای روغن ها و صابون های گیاهی نیز حداکثر تا سه روز از بین می رود و این مسایل باعث می شود که محصولات تولیدی عاری از هر گونه آلودگی باشد.
به گزارش ایرنا، کنترل بیولوژیک آفات یا بازداری زیستی آفت‌ها در کشاورزی روشی است که شامل کاهش جمعیت آفت‌ها به وسیلهٔ دشمنان طبیعی مبتنی بر نقش فعال انسان‌ها انجام می شود که روش های کنترل آفات در این مبارزه استفاده از حشرات، کرم‌ها و گیاهان هرز در شکار، گیاه‌خواری، زندگی انگلی یا سایر سازوکارهای طبیعی است.
دشمنان طبیعی آفت‌ها به عنوان عوامل کنترل زیستی نیز شناخته می‌شوند که شامل شکارچیان، شبه‌انگل‌ها، خورنده علف‌های هرز و پاتوژن‌ها می‌باشند.
این روش بخصوص برای محل‌هایی مثل گلخانه‌ها و محیط‌های بزرگ مصنوعی مناسب بوده و در حقیقت روشی است که با عکس العمل محیطی بین موجودات زنده آفات را کنترل می‌کند.
در سال جاری ۶۶۰ هزار هکتار از مزارع این استان در راستای مبارزه با آفات، پایش شده است و در نهایت ۱۲۳ هزار هکتار از اراضی سمپاشی شد که ۲۱ هزار هکتار آن کاملا به صورت رایگان و از محل اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی انجام گرفت.
هم اکنون ۸۱ کلینیک مجاز عرضه سم در کردستان فعال هستند و بیشترین میزان مبارزه با آفت ها در اراضی کردستان به علت گستردگی سطح کشت مربوط به گندم و جو است.
استان کردستان دارای ۲۸۲ هزار هکتار با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان های موفق در حوزه کشاورزی باشد.
این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی که شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد است.
کردستان دارای سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین و ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.
جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.
عمده محصول زراعی این استان مربوط به گندم با حدود ۸۰۰ هزار تُن در سال است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۴۸ هزار تُن است.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/zEaHXK

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: طرح کنترل بیولوژیک آفات با رها سازی زنبور‌های تریکوگراما و براکون در مزارع گوجه فرنگی و باغات انار در حال اجراست....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از رهاسازی ۲ نوع زنبور براکون و تلنموس در مزارع استان برای مبارزه بیولوژیک با آفت‌ها خبر داد. ناجی شهیب زاده گفت: کنترل ...
رئیس اداره ترویج دانش و فناوری سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: زنبورهای پارازیتوئید براکون در ۳۰۰ هکتار از مزارع نخود شهرستان سقز رهاسازی شد. مهدی فتحی روز چهارشنبه اظهار کرد: ...
با هدف ترویج مبارزه زیستی با آفات به جای سموم شیمیایی، برای اولین بار در کشور گروهی 12 نفری به نام گروه جهادی بسیج مبارزه بیولوژیک تشکیل شده است. ...
No Thoughts on مبارزه بیولوژیکی آفت ها در کردستان به پنج هزار هکتار می رسد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>