نخلستان های استان بوشهر در معرض خطر سوسک سرخرطومی حنایی

چاپ

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان گفت: سوسک سرخرطومی حنایی نخلستان های استان بوشهر را تهدید می کند.

منصور نوذری در کارگاه آموزشی، آشنایی و ردیابی آفت قرنطینه ای سوسک سرخرطومی حنایی بیان کرد: با توجه به شیوع این آفت در استان های جنوبی کشور عراق و به دلیل احتمال خطر انتقال آن به نخلستان های استان طرح ردیابی این سوسک در سطح مشخصی از نخلستان های شهرستان دشتستان اجرا شد.

وی افزود: سوسک سرخرطومی حنایی خرما با توجه به قدرت تهاجمی و تولید نسل زیاد، آفتی است که می تواند تا ۱۰۰درصد به نخل خرما خسارت وارد کند و ردیابی بر اساس پایش های چشمی و مشاهده علائم و همچنین استفاده از فرمون های جنسی مخصوص این سوسک صورت می گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی دشتستان خاطرنشان کرد: خسارت اصلی این آفت در مراحل لاروی به درختان وارد می‌شود و لارو‌ها با نفوذ به تنه نخل، از دستجات آوندی، جوانه مرکزی، غلاف‌های تازه و لیفی نشده تغذیه و کانال‌هایی در جهت های مختلف (بالا و پایین) در تنه ایجاد می‌کنند، همچنین لارو‌ها از بافت دمبرگ نیز تغذیه می‌کنند.

وی تصریح کرد: معمولا خسارت این حشره به سادگی قابل مشاهده نیست و تنها زمانی می‌توان متوجه وجود سوسک حنایی خرما شد که برگ‌ها پژمرده می‌شوند یا درخت می‌افتد، ضمن اینکه این آفت ورود بیماری‌های باکتریایی و قارچی به نخل را نیز تسهیل می کند.

نوذری یادآور شد: با توجه به علائم خسارت آفت وارداتی درختان نخل، به باغداران توصیه می شود از ورود پاجوش درخت نخل خرما از استان های همجوار وکشورهای حوزه خلیج فارس خودداری کرده و در صورت مشاهده علائم آفت سوسک سرخرطومی، موضوع را به کارشناسان جهاد کشاورزی اطلاع دهند.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/tzpTbE