پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   آذربایجان غربی, اخبار, اخبار ایران, استان ها  »   تولید سوپرجاذب ارگانیک گیاهی برای مقابله با کم‌آبی
30 مرداد 1397 , ساعت 8:52

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی خبر داد

تولید سوپرجاذب ارگانیک گیاهی برای مقابله با کم‌آبی

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به تولید "سوپرجاذب ارگانیک گیاهی" برای اولین بار در کشور، این محصول را یکی از دستاوردهای مهم در راستای حل معضل کم آبی در حوزه کشاورزی در استان دانست

 

همایش “جهادگران دانشگاهی” آذربایجان غربی با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه برگزار شد.

دکتر عاقلی، رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در این مراسم با اشاره به برنامه‌های این نهاد انقلابی و جهادی در استان در برنامه ششم توسعه اظهار کرد: راه اندازی پارک علم و فناوری تخصصی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان و راه‌اندازی پژوهشکده توسعه فناوری‌های سبز از جمله برنامه‌های این نهاد در برنامه ششم توسعه است که زیرساخت‌های این دو مورد انجام شده و منتظر کسب مجوز برای راه‌اندازی آنها و ارائه خدمات هستیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های حوزه پژوهش جهاد دانشگاهی استان در بخش شیمی تجزیه، مدیریت کسب و کار و متابولیت‌های ثانویه گیاهی و انجام ۴۵۷ طرح پژوهشی از سال ۸۴تاکنون در این واحد، تصریح کرد: شش دستاورد ارزشمند به واسطه ۳۰ طرح تحقیقاتی توسط جهاد دانشگاهی استان طی سال گذشته حاصل شده که تولید “سوپرجاذب ارگانیک گیاهی” برای اولین بار در کشور یکی از این دستاوردهای مهم در راستای حل معضل کم آبی در حوزه کشاورزی در استان است.

عاقلی با اشاره به مبنای پژوهشی دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی معاونت آموزشی واحد، اظهار کرد: برگزاری دوره‌های مختلف کوتاه مدت تخصصی در حوزه‌های مختلف مورد نیاز جامعه و اموزش ۴۰ هزارنفر به دوره در مراکز آموزش تخصصی واحد از جمله فعالیت‌های آموزشی کوتاه مدت واحد است که در اکثر دوره‌های آموزشی کوتاه مدت بعنوان مراکز اصلی شاخص آموزشی مطالعاتی استان قلمداد شده و سبب ایجاد فصل‌های جدیدی از آموزش تخصصی بین رشته‌ای برای مردم استان شده است.

وی همچنین به فعالیت‌های این نهاد انقلابی در بخش آموزش عالی اشاره و اظهار کرد:در حال حاضر ۶۰۰ دانشجو در ۱۱ رشته در مقاطع کاردانی وکارشناسی در مرکز آموزش عالی علمی کاربردی واحد مشغول به تحصیل هستند که تا کنون ۴۲۰۰ نفر از این مراکز فارغ التحصیل شده‌اند.

 

 

تولید از فلفل زینتی و بن‌سای گرفته تا موز و آناناس ترکی گلخانه‌ای

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ۲۶ شرکت دانش بنیان،واحد فناور و هسته فناور جهاد دانشگاهی استان در حوزه فناوری فعالیت داشتند که تاکنون هشت شرکت باموفقیت مستقل شدند، افزود: اکنون ۱۸ شرکت در خصوص تولید موز و آناناس ترکی گلخانه‌ای،فلفل زینتی، بن سای،انواع گیاهان دارویی فعالیت دارند.

وی با اشاره به فعالیت حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی استان و تاکید بر رویکرد پژوهشی در رویدادهای فرهنگی فاخر به‌عنوان اولویت‌های اصلی واحد خاطرنشان کرد:در طی چند سال گذشته معاونت فرهنگی واحد ضمن تعریف و طراحی بیش از شش همایش ملی، علمی، فرهنگی در ارومیه (برای اولین بار در سطح کشور و دانشگاه‌های ایران)، تالیف چندین مقاله و چاپ در نشریات معتبر علمی پژوهشی وزارت علوم را نیز دنبال کرده است.

عاقلی ادامه داد: چاپ ۱۷عنوان کتاب تخصصی دانشگاهی، بهره مندی ۱۳هزار دانشجو از برنامه‌های فرهنگی و علمی در دانشگاه‌ها از جمله فعالیت‌های معاونت فرهنگی واحد در سال گذشته بوده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی نیز در این همایش که در سالن اجتماعات مجتمع پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی استان در جمع جهادگران دانشگاهی آذربایجان غربی برگزار شد، گفت: جهاد دانشگاهی روز به روز شکوفا شده و مسیر تعالی را سیر می کند.

حجت الاسلام دکتر سید مهدی قریشی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی که یادگار امام راحل است روز به روز بالنده می شود و مراحل تعالی را سیر می کند افزود: این نهاد انقلابی می تواند در حل مشکلات علمی کشور سهم بزرگی داشته باشد که امیداست این موفقیت‌ها در سطح کشور توسط جهاد دانشگاهی هر روز بالنده تر و بیشتر شود.

وی بابیان اینکه امام (ره) با کیاست و هوشمندی نهادهای مختلف را اوایل انقلاب تشکیل دادند افزود: جهاد دانشگاهی یکی از این نهاد هایی بود که اوایل انقلاب کاملا متفکرانه و متدبرانه ایجاد شد و امروزه شاهد بالندگی روز افزون آن هستیم.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه ایجادکمیته امداد و بسیج ۲۰میلیونی نیز از جمله نهادهای تاثیرگذار در کشوراست که توسط بنیانگذار جمهوری اسلامی پایه گذاری شد که امروزه شاهد تاثیرگذاری این نهادها هستیم گفت: تشکیل بسیج در کشور نه تنها کشور را از خطرات حفظ کرده، کشورها و ممالک دیگر نیز از این طرح در کشور عراق و سوریه، ترکیه استفاده کردند تا در مقابل دشمن ایستادگی کنند .

حجت الاسلام دکتر سید مهدی قریشی با بیان اینکه در جهاد دانشگاهی استان طرح‌ها و ایده های جدید نسبت به چند سال پیش که از این نهاد بازدید کرده ام اجرا شده است که مایه خرسندی و شعف است، افزود: پیش‌بینی می‌کنم طولی نمی‌کشد ایران جزو کشورهای پیشرفته خواهد بود چراکه با ورود در پژوهشکده‌ها و دانشگاه ،شاهد ارائه ایده‌های نو توسط تحصیل کرده‌های جوان متعهد جهادگر هستیم که این عوامل دست به‌دست هم می‌دهد تاکشور به قله‌های علم و فناوری دست پیدا می‌کند.

وی با تشبیه علم به نور با بیان اینکه علم ماورای مادیات است و علم از سوی خداوند بر انسان القا می‌شود و تنها بشر زمینه آن را فراهم می‌کند بر اهمیت استعانت از درگاه خداوند در امور علمی تاکید و اظهار کرد:همه محققین و پژوهشگران خصوصا جهادگران پژوهشی در کنار تحقیق و فعالیت‌های علمی از خداوند استمداد بخواهند تا مشکلات پیش روی نیز حل شود.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/zeV2k9

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید یک کود قارچ‌کش پروبیوتیک گیاهی شد که می‌تواند جایگزین چند هزار تن قارچ کش‌ شیمیایی شود. مرادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه لوییزیانا درباره تاثیرات منفی تماس با مواد شیمیایی دفع آفات و علف‌کش گلیفوزیت (گلایفوسیت) در دوره بارداری هشدار داده‌اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ...
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: بحث تولید محصولات ارگانیک یکی از اهداف جدی مجامع بین المللی، سازمان بهداشت جهانی و سازمان خوار و بار جهانی بوده که زیر ساخت‌های آن از جمله مبارزه ...
No Thoughts on تولید سوپرجاذب ارگانیک گیاهی برای مقابله با کم‌آبی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>