پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, گزارش, لرستان  »   کشت ارگانیک ضامن سلامت جامعه
30 مرداد 1397 , ساعت 9:52

کشت ارگانیک ضامن سلامت جامعه

امروزه آنچه که محققان به آن دست یافته اند نشان می دهد بسیاری از بیماری‎های گوارشی، حاصل استفاده از سموم شیمیایی در بخش کشاورزی است و استفاده از روش های بیولوژیک شیوه ای است که می تواند به کاهش این بیماری ها در جامعه کمک کند

امروزه آنچه که محققان به آن دست یافته اند نشان می دهد بسیاری از بیماری‎های گوارشی، حاصل استفاده از سموم شیمیایی در بخش کشاورزی است و استفاده از روش های بیولوژیک شیوه ای است که می تواند به کاهش این بیماری ها در جامعه کمک کند.

آلودگی‎های زیست محیطی مشکل بزرگی است که گریبانگیر تمام مردم دنیا را گرفته و سلامت انسان‎ها را به مخاطره انداخته و متاسفانه روز به روز نیز در حال گسترش هستند.
دانشمندان به این نتیجه رسیده‎اند که عامل ابتلا به بسیاری از بیماری‎هایی که انسان‎ با آن‎ها دست و پنجه نرم می‎کند، خصوصا بیماری‎های گوارشی ناشی از موادغذایی است چرا که بیشتر آنها از کود و سموم شیمیایی تولید شده‎اند و این واقعیت غیر قابل انکار در دنیا به اثبات رسیده است.
آمار و ارقام نشان می‎دهد بیماری‎هایی که مردم به علت آلودگی موادغذایی به آن‎ها مبتلا می‏شوند بسیار بالاست، تقریبا بیش از ۲۰۰ نوع بیماری شناخته شده که منشا آن‎ها آلودگی موادغذایی است، موادغذایی بخش مهمی از سلامت فرد را تامین می‎کنند و این مواد باید به دور از آلودگی‎های انگلی، شیمیایی و سموم باشند.

متاسفانه افزودنی‎های غیرمجاز به هرشکل، عامل اصلی این بیماری‎ها هستند و امروزه درمان این بیماری‎ها بار مالی بسیاری را بر مردم و وزارت بهداشت و درمان تحمیل می‎کند.

 

کشاورزان به جای سموم شیمیایی از روش های بیولوژیک استفاده کنند
یک کارشناس ارشد زراعت در این باره گفت: در بیشتر کشورهای پیشرو در بخش کشاورزی، تولید محصولات سالم و ارگانیک در دستور کار قرار گرفته و فروشگاه هایی با نام ‘بیو’ وجود دارند که تمامی محصولات آنها به صورت ارگانیک تهیه شده و این محصولات نه تنها از کیفیت بالایی برخوردار هستند بلکه سالم بودن آنها برای مردم و دولت نیز بسیار حائز اهمیت است.
پیمان یوسفوند افزود: در ایران نیز زمان آن رسیده که فکری بسیار جدی درخصوص مصرف کودها و سموم در بخش کشاورزی اندیشیده شود.
وی عنوان کرد: می‎توان هزینه های درمانی و عاطفی فراوانی را که در خصوص سلامت انسان‎ها صرف می‎شود در راه تولید محصول سالم هزینه کرد چرا که تجربه ثابت کرده که پیشگیری بهتر از درمان است.
این کارشناس ارشد زراعت با تاکید بر اینکه رسیدن به این هدف، همکاری همگانی در تمامی بخش‎ها را می طلبد که باید به طور جد در بخش کشاورزی دنبال شود، خاطرنشان کرد: امروزه کارشناسان به کشاورزان توصیه می‎کنند که به جای استفاده از کود و سموم شیمیایی از روش های بیولوژیک استفاده کنند.
وی افزود: اهمیت استفاده از کودها و روش های مبارزه بیولوژیک در بخش کشاورزی دلایل بسیاری دارد که از جمله آنها می‎توان به مزایای زیست محیطی و سازگاری بسیار بالای آنها با خاک اشاره کرد.
یوسفوند تصریح کرد: حفظ و توسعه باروری خاک، جلوگیری از ایجاد آلودگی خاک و منابع آبهای سطحی و زیر زمینی از دیگر مزایای استفاده از این نوع کودها هستند.
وی اظهار داشت: با توجه به مساله مهم بحران آب در کشور و همچنین اثرات ناشی از ترکیبات باقیمانده کودهای شیمیایی که باعث آلوده شدن آبهای سطحی و زیرزمینی می‎شود و از بین بردن منابع خاک، نقش این کودها و مبارزه بیولوژیک را بیشتر نمایان می‎سازد.
این کارشناس ارشد زراعت عنوان کرد: این کودها با برقراری تعادل عناصر غذایی خاک موجب جذب هرچه بهتر دیگر عناصر می‎شوند که این مورد یکی از فاکتورهای بسیار مهم و ممتاز این کودها است و بر خلاف کودهای شیمیایی که مصرف آنها تاثیر منفی بر دیگر عناصر خاک دارد، روش های مبارزه بیولوژیک موجب پایداری خاک می‎شود، به عبارتی دیگر توان تولید خاک در بلند مدت افزایش می‎یابد.

 

 

مبارزه بیولوژیک در سطح یکهزارو ۸۰۰ هکتار از مزارع سلسله انجام شد
رئیس جهاد کشاورزی سلسله نیز با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی کاهش مصرف سم ها و افزایش سطح مبارزه بیولوژیک با آفت ها و بیماری های نباتی، تحت عنوان طرح IPM (مدیریت تلفیقی آفات) است، اظهار داشت: در مبارزه بیولوژیک عامل مبارزه نوعی زنبور به نام هلیوتیس است که در خود شهرستان تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه سهمیه شهرستان در سال ۹۷ اجرای مبارزه بیولوژیک در سطح یکهزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع شهرستان بود، عنوان کرد: خوشبختانه با مشارکت گسترده کشاورزان توانستیم ۳۰۰ هکتار بیش از تعهد خود را در شهرستان اجرایی کنیم.
سوخته زاری با اشاره به اینکه عملیات رهاسازی زنبور هلیوتیس طی دو مرحله صورت می گیرد، افزود: در هر مرحله یکهزار زنبور هلیوتیس در سطح مزارع رهاسازی می شود.
وی عنوان کرد: با تحقق مبارزه بیولوژیک آلودگی های زیست محیطی استفاده از سموم کشاورزی در تولیدات کشاورزی کاهش می یابد.
رئیس جهاد کشاورزی سلسله با بیان اینکه کلیه هزینه های تولید مبارزه بیولوژیک بر عهده جهاد کشاورزی است، خاطرنشان کرد: در این روش بر اساس سطح هکتار زمین های کشاورزی عامل بیولوژیک در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
امید است کشاورزان کشور ما در جهت ارتقای کیفی محصولات و حفظ و پایداری خاک با استفاده از روش‎های نوین کشاورزی گام بردارند تا شاهد جامعه ای سالم در راستای کشاورزی پایدار باشیم.

 

توضیح “خبر گیاه پزشکی ایران”: در مبارزه بیولوژیک از زنبورهای پارازیتوئید تریکوگراما و براکون استفاده می شود و در متن خبر ایرنا نام زنبور به اشتباه “هلیوتیس” قید شده است.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/SFs2dn

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید یک کود قارچ‌کش پروبیوتیک گیاهی شد که می‌تواند جایگزین چند هزار تن قارچ کش‌ شیمیایی شود. مرادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه لوییزیانا درباره تاثیرات منفی تماس با مواد شیمیایی دفع آفات و علف‌کش گلیفوزیت (گلایفوسیت) در دوره بارداری هشدار داده‌اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ...
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: بحث تولید محصولات ارگانیک یکی از اهداف جدی مجامع بین المللی، سازمان بهداشت جهانی و سازمان خوار و بار جهانی بوده که زیر ساخت‌های آن از جمله مبارزه ...
No Thoughts on کشت ارگانیک ضامن سلامت جامعه

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>