جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, اردبیل, استان ها, البرز, گزارش  »   سم وارداتی آفت تولید داخلی
30 مرداد 1397 , ساعت 11:57

سم وارداتی آفت تولید داخلی

آنطور که تولید کنندگان کود و سم می گویند، واردات بی رویه سموم کشاورزی به آفتی خطرناک برای تولید داخلی تبدیل شده که اگر کنترل نشود صنعت کود و سم ایرانی را از پای درمی آورد

آنطور که تولید کنندگان کود و سم می گویند، واردات بی رویه سموم کشاورزی به آفتی خطرناک برای تولید داخلی تبدیل شده که اگر کنترل نشود صنعت کود و سم ایرانی را از پای درمی آورد.

در این سال ها که تحریم به تهدیدی جدی برای اقتصاد ایران تبدیل شده، حرکت نیم بند صنعت داخلی می تواند کشور را از بحران ساختگی دشمن برهاند، لیکن آنچه در این میان خواسته یا ناخواسته بازی در زمین دشمن محسوب می شود، واردات بی رویه بدون توجه به داشته های داخلی است.
امروز حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی موضوعی مهم و حیاتی برای شریان اقتصادی کشور به شمار می رود زیرا در کنار تامین نیازها به تثبیت و توسعه اشتغال کمک می شود.
آنچه در این وضعیت و شرایط اقتصادی بیش از هر چیز تامل برانگیز و جای سئوال دارد، واردات کالاها و محصولات بی کیفیت خارجی است که صنعتگران ایرانی نمونه های با کیفیت آن را تولید می کنند.
این روزها ، تحریم های دشمن بس ناجوانمردانه است که حتی داد وستد در خارج از مرزها برای تولید ایرانی یا تامین مواد اولیه به سختی انجام می شود لیکن افتخار مردم سرزمین ما به صنعتگرانی است که دانش بنیان و پا به کار با همتی مثال زدنی سرمایه و عمرگرانمایه را برای رهایی از طلسم دشمن گرو گذاشته اند.
با این وجود هستند افرادی که برای منافع شخصی ، چوب لای چرخ تولید داخلی می گذارند تا صنعتگران در زمین سنگلاخی توانایی راه رفتن پیدا نکنند.
با این اوصاف امروز صنعت کود و سموم کشاورزی ایرانی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به اوج شکوفایی رسیده و فراخور نیازهای کشاورزی گام برمی دارد نه توسط دشمن بلکه به واسطه دست های آشکار و پنهان عده ای وارد کننده سودجو ، نبض این صنعت به شمارش افتاده است.
از سوی دیگر واردات سموم بی کیفیت آن هم برای از بین بردن آفات محصولات کشاورزی و باغی در واقع عارضه و تهدیدی برای سلامتی مردم به شمار می رود.
به گفته تولید کنندگان ، سم و کود شیمیایی برخی کارشکنی ها ، دست و پای تولید کنندگان داخلی را بسته و صنعت کود و سم ایرانی را به حاشیه برده است.
آنطور که این تولید کنندگان می گویند: واردات بی رویه و اعمال برخی محدودیت ها، صنعت کود و سموم کشاورزی را به ورطه نابودی کشانده است.
به گفته یکی از اعضای انجمن تولید کود کشور، واردات بی رویه سموم کشاورزی ، صدها شغل داخلی را تهدید می کند ضمن آنکه تولید کنندگان ایرانی در آستانه تعطیلی قرار دارند.
این تولید کننده که خواست نامش ذکر نشود، گفت: صنعت کود و سم کشاورزی ایران با توجه به تحریم ها با مشکلات عدیده ای روبرو است که به رغم صادراتی بودن محصولات ، برخی وارد کنندگان و دست های پنهان عامل ورشکستگی این صنعت پویا هستند.

وی بیان داشت : ۳۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز صنایع کود و سم کشاورزی ایران ارزبری دارد و مابقی باید از پتروشیمی و کارتن سازی با نرخ آزاد تهیه کنیم .
وی گفت: با اینکه تولید کننده ایرانی می توانند کود و سموم مورد نیاز بخش کشاورزی را تامین کند اما دلار ۴ هزارو۲۰۰ تومانی صرف واردات این محصولات می شود .
این تولید کننده بیان داشت: واردات کود و سم خارجی آن هم از نوع چینی و بی کیفیت در واقع هدر دادن ارز کشور و ضربه به صنایع داخلی و سلامت محصولات کشاورزی و باغی است.
وی اظهار داشت: امروز درهای صادرات هم بر روی تولید کنندگان کود و سم ایرانی بسته شده و به رغم اینکه کشورهای همسایه مانند عراق، قزاقستان، افغانستان و دیگر کشورها مشتریان محصولات کود و سم ایرانی بودند محدودیت ها سبب شده تا رقبا جای صنایع ایرانی را پر کنند.
وی بیان داشت: کیفیت بالای محصولات کود و سم ایرانی موجب شد تا مشتریان خوبی در بازارهای جهانی داشته باشیم اما محدودیت ها و واردات بی رویه هر روز عرصه را بر صنایع کشورمان تنگ تر می کند.

 

رئیس انجمن کود و سم استان البرز با اشاره به ضرورت توجه به تولید داخلی اعلام کرد که واردات بی رویه سموم شیمیایی کشاورزی با مشکلاتی برای تولید کنندگان داخلی همراه شده است.
دکتر محمد خصوصی اظهار داشت : با توجه به ظرفیت های داخلی ، نباید مجوز واردات سموم کشاورزی صادر شود.
وی بیان داشت: سموم تولیدی داخل کشور از کیفیت بالایی برخوردار بوده و مطابق با استانداردهای جهانی تولید می شود.لیکن با این اوصاف واردات سموم بی کیفیت خارجی سبب آسیب به تولید داخلی و حتی محصولات کشاورزی و باغی شده است.
رئیس انجمن کود و سم البرز افزود: واردات سموم بی کیفیت خارجی افزون بر آسیب های اقتصادی ، سبب خروج ارز از کشور می شود.
خصوصی اظهارداشت: از ۳۰۰ قلم سمومی که وارد کشور می شود بیش از ۷۰ درصد مشابه آنها با کیفیت بهتردر داخل تولید می شود اما واردات همچنان ادامه دارد.
رئیس انجمن کود و سم البرز گفت: کل نیاز کشور به سموم شیمیایی ۲۴ میلیون لیتر در سال است که بخش عمده این نیاز در داخل کشور تولید می شود.
وی اظهار داشت : قرار براین بود که ۱۲ درصد کود و سم شیمیایی وارد کشور شود اما اکنون بیش از ۳۰ درصد واردات داریم که آسیب اساسی برای تولید داخلی است.
رئیس انجمن کود و سم استان البرز افزود: تولید کنندگان داخلی می توانند کل نیاز کشور تامین کنند ضمن آنکه تولید سموم شیمیایی ایرانی مطابق با استاندارد های جهانی است.
وی با اشاره با شعار حمایت از کالای ایرانی اظهار داشت: برخی ما را محدود کرده اند و نمی گذارند تولید داخلی رشد کنند و سنگ لای چرخ تولید کنندگان می گذارند.
خصوصی گفت: تولید کنندگان ایرانی آمادگی دارند ضمن تامین نیاز داخلی ، سموم شیمیایی را به کشورهای مختلف جهان صادر کنند.
به گفته وی، مسئولان می بایست بحث تعرفه ها و عوارض را سامان دهند و نگذارند سموم شیمیایی بیش از نیاز وارد کشور شود.
خصوصی ادامه داد: تمام نیاز کشور در بخش کود و سم به جز برخی مواد که دسترسی به آن نداریم ، می توانیم تامین کنیم .
وی گفت: سال های گذشته سموم علف کش مورد نیار کشورهای عراق ، ترکیه ، آذربایجان، تاجیکستان و قزاقستان را تهیه می کردیم ، تازه این صنعت راهش را پیدا کرده بود اما واردات بر پیکره تولید داخلی ضربه زد.
خصوصی بیان داشت : اکنون بیش ۱۰ هزار نفر شغل مستقیم و غیر مستقیم در بخش کود و سم ایرانی وجود
دارد.
وی گفت: تولید سموم کشاورزی ۴۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور دارد.
رئیس انجمن کود و سم استان البرز ، تعداد تولید کنندگان کود و سم کشور را ۷۰ شرکت اعلام کرد و بیان داشت: خواسته ما از وزارت جهاد کشاورزی حمایت از تولید داخلی است.
وی بیان داشت : به رغم محدودیت ها ، اکنون کود و سم ایرانی به کشورهای ارمنستان، آذربایجان، تاجیکستان و ترکمنستان صادر می شود.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/U2iK9L

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
رییس سازمان حفظ نباتات کشور از آزاد شدن صادرات آفت کش ها خبر داد. دکتر شاهپور علایی مقدم رییس سازمان حفظ نباتات کشور در دیدار با اعضای انجمن تولید کنندگان ...
رئیس انجمن تولید کنندگان سموم کشاورزی گفت: سه سال پیش شرکت بایر آلمان از ایران رفت اما امروز سموم کشاورزی با کیفیت تری نسبت به آنها تولید می کنیم. به ...
در نشستی صمیمانه هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم با سرپرست سازمان حفظ نباتات دیدار و گفتگو کردند.به گزارش روابط عمومی سازمان حفظ نباتات، علایی مقدم با بیان اینکه این سازمان وظایف و ماموریت ...
No Thoughts on سم وارداتی آفت تولید داخلی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>