پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, کرمان, گزارش  »   خرمای شرق کرمان بر روی درخت خشک شد/ تکرار یک داستان تلخ
23 مرداد 1397 , ساعت 17:58

به دلیل گرمای شدید هوا

خرمای شرق کرمان بر روی درخت خشک شد/ تکرار یک داستان تلخ

 گرمای بیش از حد هوا در روزهای اخیر موجب شد ۳۰ درصد خرمای شرق کرمان از بین برود و خسارتی ۱۵۰ میلیارد تومانی به کشاورزان تحمیل شود

استان کرمان رتبه نخست سطح زیر کشت خرما در کشور را به خود اختصاص داده است و دومین تولید کننده خرما از نظر حجم محصول محسوب می شود در واقع این محصول بعد از پسته دومین محصول صادراتی کرمان در بخش کشاورزی است و هر سال میلیون ها دلار را نصیب صادر کنندگان این محصول می کند.

اقتصاد شرق و جنوب کرمان به خصوص در شهرستانها بم و ریگان و فهرج و هفت شهرستان جنوبی استان وابسته به خرما است و باغ شهر بم بدون شک مهمترین قطب تولید کننده خرمای مضافتی و مرغوب در کشور است که بخش قابل توجهی از این محصول راهی کشورهای مسلمان در ماه رمضان می شود و سهم قابل توجهی از بازار جهانی را به خود اختصاص داده است.

 

گرمای هوا اقتصاد شرق کرمان را به زانو در آورد

اما طی سالهای اخیر کشاورزان شرق کرمان با پدیده ای مواجه شده اند که علیرغم صرفه هزینه های تحقیقاتی و پژوهشی هنوز چاره ای برای رفع آن اندیشیده نشده است، هر سال دقیقا در این زمان از سال که یک ماه تا فصل برداشت محصول خرما باقیمانده است به یکباره با گرم شدن هوا طی کمتر از یک هفته حجم قابل توجهی از محصول بر روی شاخه های درختان می خکشد و از بین می رود. پدیده خشکیدگی خوشه های خرما موجب شده بسیاری از مردم درآمد سالیانه خود را از دست بدهد.

ساکنان در شرق کرمان مردم معمولا با کشت چند درخت خرما و برداشت این محصول درآمد سالانه خود را تامین می کند اما تغییرات اقلیمی موجب شده است ضربه اقتصادی قابل توجهی به اقتصاد خانوار وارد شود و هیچ راهکار مناسبی هم برای حل این مشکل در نظر گرفته نشده است.

نخل خرما - خشکیدگی خرما

۳۰ هزار تن محصول از بین رفت

شیوع آفت زنجره خرما، ریزگردها و طوفان های متوالی شن و خشکسالی و گرمای هوا در کنار یکدیگر مجموعه ای از چالش ها را ایجاد کرده اند که دست خرما کاران را در پوست گردو گذاشته است و طبق اعلام مسئولان استان کرمان تنها در شرق استان کرمان یعنی بم، ریگان و فهرج ۱۵۰ میلیارد تومان خسارت برجای گذاشته است و ۳۰ هزار تن محصول به کلی از بین رفته است. البته برخی از فرمانداران عددی بیشتر را بیان می کنند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستانهای شمالی استان کرمان اظهارداشت: پیس بینی ما برداشت ۱۶۰ هزار تن خرمای از ارقام گوناگون در سال جاری بود که این میزان به کمتر از ۱۳۰ هزار تن رسیده است.

عباس سعیدی گفت: در سالهای اخیر بخش تحقیقات کشاورزی مطالعات گسترده ای را برای کاهش خسارت انجام داده است اما ادامه تغییرات اقلیمی که بیشترین تاثیر خود را در شرق استان کرمان به جای گذاشته است خسارت ها تداوم بخشیده است.

وی تصریح کرد: امسال هم شاهد افزایش حد بالای دمای هوا شرق کرمان بودیم به همین دلیل میزان رطوبت هوا به شدت کاهش یافت و پدیده خشیدگی خوشه های خرما بار دیگر روی داد.

سعیدی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون یک راه حل قطعی برای حل مشکل پیدا نشده است گفت: به کشاورزان توصیه شده است کود پتاس در این فصل از سال استفاده کنند که در برخی موارد موجب کاهش خسارت شده است البته برخی از کشاورزان روش های ابداعی هم داشته اند که تاثیر گذار نبوده است در سال جاری روند گرمای هوا بیشتر شده است و شاهد افزایش ۵ درجه ای دمای هوا شده است.

در این میان شاید بتوان گفت بیشترین صدمه به اقتصاد مردم بومی در شهرستان ریگان وارد شده است، مردم ریگان که این روزها درگیر طوفان شن و ریزگردها هستند با خشک شدن محصولشان حالا با مشکل جدی دیگری دست به گریبان شده اند و به نظر می رسد حمایت های دولتی می تواند بخشی از این مشکلات را کاهش دهد.

فرماندار ریگان اظهارداشت: متاسفانه خسارت پدیده خشکیدگی خوشه خرما به مردم و کشاورزان ریگانی میلیاردها تومان براورد می شود و بخش قابل توجهی از محصول از بین رفته است با این وجود هنوز قسمتی از محصول تولید شده سال گذشته در سردخانه ها وجود دارد و کشاورزان امیددارند با فروش این محصول بخشی از مشکلات را کم کنند.

نخل خرما - خشکیدگی خرما

۲۰ تا ۹۰ درصد محصول ریگان خسارت دیده است

امین باقری افزود: هنوز براورد دقیقی از خسارتها وجود ندارد و کارشناسان در حال بررسی هستند اما در برخی از باغها شاهد خسارت بالای ۹۰ درصد هستیم و در برخی مناطق خسارت کمتر بوده است.

وی بیان کرد: هر سال دقیقا چند روز به برداشت محصول با افزایش ناگهانی دمای هوا بخش قابل توجهی از محصول دچار ریزش می شود، و به دلیل تک بعدی بودن اقتصاد مردم در این شهرستان کشاورزانی که خرج زندگی سالانه خود را از برداشت خرما تامین می کنند با مشکل مواجه می شوند.

باقری به تغییرات اقلیمی سال های اخیر اشاره کرد و گفت: طوفان های متوالی شن و ریزگردها نیز بر حجم خسارت ها افزوده است و ادامه این روند می تواند کشاورزی ریگان را با مخاطره مواجه کند.

فرماندار ریگان بیان کرد: تک محصولی بودن کشاورزی ریگان باید با اجرای طرحهای اصلاح الگوی کشت جبران شود اما کشاورزان در نسلهای متوالی به تولید خرما اشتغال داشته اند و نمی توان به سادگی وابستگی مردم به خرما را کاهش داد.

وی گفت: خسارتها بین ۲۰ تا ۹۰ درصد از نخلستانها بوده است و باید با تشکیل ستاد ویژه مسئولان برای حمایت از مردم در شرایط اقتصادی کنونی چاره اندیشی کنند.

محمد قربانی یکی از تولید کنندگان خرما در شهرستان بم است که در خصوص وضعیت خرما داران بمی می گوید: بم مهمترین تولید کننده خرمای مضافتی در کشور محسوب می شود در این شهرستان در سال جاری میزان خسارتهای ناشی از خشکیدگی خوشه خرما بیشتر از سالهای قبل شده است.

 

طرح های پژوهشی هزینه بر اما ناکارآمد هستند

این صادر کننده خرما می گوید: در برخی از نخلستانهای بم شاهد خسارت صد در صدی هستیم و عملا محصولی برای برداشت باقی نمانده است، همچنین کیفیت خرمای باقیمانده نیز کاهش یافته است که در کنار افزایش دمای هوا خشکسالی بر مشکلات افزوده است و شاهد کاهش آبدهی قناتها و کاهش رطوبت در منطقه هستیم.

وی گفت: مسئولان می گویند ۲۷ طرح پژوهشی برای مقابله با خشکیدگی خوشه خرما در دستور کار قرار گرفته است اما عملا این پژوهشها هیچ تاثیری در کاهش خسارتها نداشته است، در سال جاری همچنان در پدیده ای عجیب شاهد گل دهی مجدد در برخی از نخلستانها بودیم که توان درختان را گرفت و موجب خسارت بیشتر شده است.

قربانی بیان کرد: در استان کرمان تولید کنندگان محصولات کشاورزی همیشه زیر سایه پسته بوده اند و آنقدر که به این محصول توجه می شود به محصول استراتژیکی مانند خرما توجه نشده و باغهای بم در حال صدمه دیدن هستند و از مسئولان هم فقط حرف شنیده ایم، اگر این طرحها موفق بوده اند چرا در کشاورزی شهرستان هیچ تاثیری نداشته اند.

وی گفت: متاسفانه مسئولان بعد از سالها از شروع این پدیده در شرق کرمان هنوز هم می گویند عامل پدیده ناشناخته است و راهکار ارائه نمی دهند.

مریم سلاجقه، کارشناس کشاورزی اداره هواشناسی استان کرمان  اظهارداشت: پدیده خشکیدگی خوشه های خرما ارتباط مستقیم با تغییرات اقلیمی منطقه دارد که بیشتر در شرق استان کرمان نمود داشته است.

وی افزود: هر سال شاهد روند افزایشی دمای هوا هستیم و به نظر می آید کشاورزان باید با اجرای طرح هایی مانند کشت برخی از محصولات در نخلستانها و همچنین استفاده از کودهای پتاس روند کشاورزی سنتی را تغییر دهند.

وی ادامه داد: نیاز به طرحهای علمی و مطالعات دقیق برای رفع این مشکل هستیم که به صورت گام به گام برای رفع پدیده خشکیدگی خوشه های خرما حرکت کنیم در واقع این پدیده بیشتر در استان کرمان روی می دهد یکی از عوارض گرمای ناگهانی هوا و بادهای گرمی است که در این فصل در منطقه بروز می کند.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/UWrcta

خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی: از سال گذشته تاکنون بیش از 100 میلیون دلار محصولات گلخانه ای صادر شده است. طهماسبی با اشاره به اینکه توسعه کشت گلخانه ای از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی ...
رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: حدود ۳۰ هزار تن از محصول خرمای شهرستان‌های ریگان، فهرج و نرماشیر و بم، دچار خسارتی به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان شده است. عباس سعیدی در نشست بررسی ...
معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی دزفول گفت: افزایش دما، میزان بالای تبخیر و وزش باد گرم موجب سوختن سرشاخه درختان مرکبات این شهرستان شده است. علی کرمی روز یکشنبه افزود: افزایش درجه حرارت در دزفول تا ...
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: شید یا همان سایبان باغ یکی از راهکارهای علمی برای جلوگیری از خسارت گرمازدگی باغ‌ها در فصل تابستان می‌باشد. سیدحسن حسینی اظهار کرد: با توجه به اینکه ...
No Thoughts on خرمای شرق کرمان بر روی درخت خشک شد/ تکرار یک داستان تلخ

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>