پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, کرمان  »   نابودی ۳۰ هزار تن محصول خرمای استان کرمان در اثر عارضه خشکیدگی خوشه خرما
21 مرداد 1397 , ساعت 9:19

نابودی ۳۰ هزار تن محصول خرمای استان کرمان در اثر عارضه خشکیدگی خوشه خرما

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: حدود ۳۰ هزار تن از محصول خرمای شهرستان‌های ریگان، فهرج و نرماشیر و بم، دچار خسارتی به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: حدود ۳۰ هزار تن از محصول خرمای شهرستان‌های ریگان، فهرج و نرماشیر و بم، دچار خسارتی به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان شده است.

عباس سعیدی در نشست بررسی آثار خشکیدگی خوشه خرما در استانداری کرمان با ارائه گزارشی پیرامون آثار خشکیدگی خوشه خرما در مناطق شمالی استان، افزود: چندین سال است که در سطح استان دچار عارضه خشکیدگی خوشه خرما هستیم که این عارضه بر اثر شدت گرما و عمدتاً زمانی که به برداشت محصول نزدیک می شویم، کشاورزان را دچار خسارت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تخمین میزان تولید خرما در مناطق شمالی استان برای امسال نزدیک به ۱۶۰ هزار تن است که حدود ۳۰ هزار تن از محصول خرمای شهرستان های ریگان، فهرج و نرماشیر و تاحدودی بم، دچار خسارت شده است که برآورد مالی میزان خسارت به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان است.

سعیدی اظهار داشت: افزایش ۵ درجه‌ای گرما و کاهش ۵ درصدی میزان رطوبت در چند سال گذشته و به‌خصوص امسال باعث خسارت به ۲۰ درصد از نخلستان‌های استان شده که نتایج تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از کیسه‌های متقال، تغذیه با کود پتاس، انجام راهکارهایی برای کاهش دما در منطقه و میان‌کاری برای حفظ رطوبت زمین از جمله راهکارهای کاهش اثرات این عارضه است و استفاده از کیسه‌های متقال تا ۴۵ درصد کاهش خسارت خشکیدگی خوشه خرما را در پی داشته است

در همین ارتباط، مدیر کل بازرسی استانداری کرمان و فرماندار اسبق بم اضافه کرد: یکی از آفت های چند سال اخیر، بحث خشکیدگی خوشه خرما است و بازرسی‌ها حکایت از آسیب زیاد نخلستان استان در اثر این عارضه دارد که هم در کاهش قیمت و هم در کاهش کیفیت محصول موثر بوده است.

رضا اشک خاطرنشان کرد: مردم در شهرستان‌های فهرج، ریگان و نرماشیر به میزان زیادی دچار مشکل شده اند و نقش بیمه‌ها نیز حمایتی بوده که خسارت آنها را جبران نمی‌کند و کشاورزان نیز به تنهایی از عهده حل این معضل و مقابله با عارضه بر نمی آیند.

معاون سیاسی، امنیتی فرمانداری ریگان نیز با اشاره به اقتصاد تک محصولی شهرستان ریگان افزود: از سال ۱۳۸۱ تاکنون کشاورزان منطقه درگیر این عارضه هستند و متأسفانه سازمان جهاد کشاورزی و سایر مراکز ذیربط نیز برای حل این عارضه راهکارهای جدی ارائه نکرده اند و بعد از ۱۵ تا ۱۶ سال هنوز راهکار تجربی و علمی در یک یا چند باغ بصورت آزمایشی اجرا نشده است.

علیرضا غلامشاه‌زاده با اشاره به هزینه ۴۲۰۰ تومانی کشاورزان برای تولید هر کیلو خرما، اظهار داشت: گسترش این عارضه در منطقه منجر به ناامیدی کشاورزان شده و اگر خرما به عنوان تنها راه درآمد مردم ریگان از بین برود؛ امیدی برای تداوم زندگی در منطقه وجود نخواهد داشت و مردم یا به سمت قاچاق و یا مهاجرت پیش خواهند رفت.

وی گفت: متأسفانه حضور دلالان نیز باعث ایجاد معضلات قیمتی برای کشاورزان شده و انتظار ما از مسئولان استان این است تا با خرید حمایتی و پرداخت خسارت توسط بیمه ها، در این خصوص به کشاورزان کمک کنند.

معاون خدمات بیمه بانک کشاورزی در ارتباط با چگونگی پرداخت خسارت به کشاورزان خاطرنشان کرد: صندوق بیمه به عنوان یک صندوق حمایتی توسط دولت در زمینه پرداخت خسارت بابت هزینه تولید و نه درآمد کشاورزان فعالیت می کند و در قرارداد بیمه خود با کشاورزان به صورت ۳۰ درصد برای کشاورز و ۷۰ درصد یارانه دولتی عمل می کند.

جواد احمدزاده با اشاره به تعرفه صندوق بیمه کشاورزی برای خسارت محصول خرما گفت: میزان خسارت برای محصول خرما بابت هر نخل بدین صورت است که در ازای پرداخت مبلغ ۳۹۴۰ تومان توسط کشاوزر، ۴۶ هزار تومانی خسارت به کشاورز توسط صندوق بیمه پرداخت می شود و این درحالی است که میزان هزینه تولید محاسبه شده برای هر درخت مبلغ ۱۱۰ هزار تومان است و مبلغ خسارت پرداخت شده کافی نیست.

نکته مهم این است که نابودی محصول خرما در استان کرمان به عنوان یک محصول صادراتی بعد از آسیب ۷۰ تا ۹۰ درصدی محصول پسته، نه تنها به کشاورزان خسارات وارد خواهد کرد بلکه از جنبه ملی نیز از حیث ارزآوری و صادرات غیرنفتی مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

بدون‌شک نابودی تقریباً ۲۰ درصدی محصول خرما در استان کرمان در ماه‌های آینده، منجر به گرانی خرما در سبد خانوار و کاهش کیفیت این محصول خواهد شد چراکه به نظر می‌رسد باتوجه به کمبود خرما و حضور دلالان، دولت نخواهد نتوانست قیمت ثابتی برای این محصول ارائه و کشاورزان را ملزم به رعایت این محدوده قیمتی کند.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/z25fRE

خبرگزاری ایلنا

مطالب مرتبط

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی: از سال گذشته تاکنون بیش از 100 میلیون دلار محصولات گلخانه ای صادر شده است. طهماسبی با اشاره به اینکه توسعه کشت گلخانه ای از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی ...
استان کرمان رتبه نخست سطح زیر کشت خرما در کشور را به خود اختصاص داده است و دومین تولید کننده خرما از نظر حجم محصول محسوب می شود در واقع این محصول بعد از پسته ...
معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی دزفول گفت: افزایش دما، میزان بالای تبخیر و وزش باد گرم موجب سوختن سرشاخه درختان مرکبات این شهرستان شده است. علی کرمی روز یکشنبه افزود: افزایش درجه حرارت در دزفول تا ...
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: شید یا همان سایبان باغ یکی از راهکارهای علمی برای جلوگیری از خسارت گرمازدگی باغ‌ها در فصل تابستان می‌باشد. سیدحسن حسینی اظهار کرد: با توجه به اینکه ...
No Thoughts on نابودی ۳۰ هزار تن محصول خرمای استان کرمان در اثر عارضه خشکیدگی خوشه خرما

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>