سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
»   جهان  »   ویتنام خواهان دریافت غرامت از تولید کننده “عامل نارنجی” شد
4 شهریور 1397 , ساعت 15:33

ویتنام خواهان دریافت غرامت از تولید کننده “عامل نارنجی” شد

ویتنام از شرکت تولید سموم کشاورزی آمریکایی "مونسانتو" خواسته تا به قربانیان یکی از محصولات این شرکت موسوم به "ماده نارنجی" که در زمان جنگ ویتنام از سوی این شرکت در اختیار ارتش آمریکا قرار می‌گرفت، غرامت پرداخت کند

ویتنام از شرکت تولید سموم کشاورزی آمریکایی “مونسانتو” خواسته تا به قربانیان یکی از محصولات این شرکت موسوم به “ماده نارنجی” که در زمان جنگ ویتنام از سوی این شرکت در اختیار ارتش آمریکا قرار می‌گرفت، غرامت پرداخت کند.

این تحول در حالی صورت گرفته که اخیرا این شرکت موظف شده ۲۸۹ میلیون دلار به یک مستخدم مدرسه که مدعی است استفاده از یکی از علف‌کش‌های این شرکت به نام علف‌کش راندآپ (ROUNDUP) باعث ابتلای او به سرطان مرگبار شده، غرامت بدهد.

نگوین پهونگ ترا، سخنگوی وزارت خارجه ویتنام گفت: این حکم یک سابقه قانونی را ایجاد می‌کند که به موجب آن ادعاهای قبلی مبنی بر بی ضرر بودن علف کش‌های تولید مونسانتو و دیگر شرکت‌های شیمیایی آمریکایی که در اختیار ارتش آمریکا در جنگ قرار گرفتند، رد می‌شود.

او به یک رسانه دولتی ویتنام تصریح کرد: ویتنام از این جنگ متحمل تبعات عظیم به ویژه درخصوص تاثیرات پایدار و مخرب مواد شیمیایی سمی از جمله ماده نارنجی شد.

ماده نارنجی یک علف کش شیمیایی است که از سوی ارتش آمریکا برای محروم کردن شبه‌نظامیان ویتکونگ ویتنامی از منابع غذایی و همچنین مخفی گاه‌های جنگلی، مورد استفاده قرار گرفت.

گزارش شد که در فاصله ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۱ ارتش آمریکا در بالغ بر ۳۰ هزار مایل از اراضی جنوب ویتنام حدود ۱۲ میلیون گالون از این ماده را پاشیده است.

گفته شده که تا همین امروز نیز میلیون‌ها نفر در ویتنام هنوز از تاثیرات این ماده از جمله با به دنیا آوردن جنین‌های دارای نقص عضو رنج می‌برند.

مونسانتو در پستی در وب‌سایتش گفته که تنها یکی از ۹ پیمانکار دولتی است که این ماده شیمیایی را تولید کرده‌اند.

این شرکت استدلال کرده است دولت آمریکا جزئیات تولید ماده نارنجی و زمان و مکان و نحوه استفاده آن را تعیین کرده است. ماده نارنجی تنها برای استفاده از سوی دولت تولید شد.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/vhfuKX

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل از مبارزه سمپاشی نوبت اول با آفات و بیماریها با استفاده از 133 هزار لیتر/کیلو در باغ های مرکبات این شهرستان خبر داد. محسن علی ...
پژوهشگران بوشهری پس از ۱۲ سال تحقیق موفق به معرفی علف کشی برای مهار آفت گل جالیز شدند. گل جالیز سال‌ها باعث کم شدن کمیت و کیفیت محصول گوجه فرنگی ...
بایر، شرکت عظیم سازنده آفت کش ها و علف کش ها اعلام کرد که محصولات بر اساس گلایفوسیت را از بازار مصارف خانگی (چمن و باغچه) حذف خواهد کرد. این شرکت وعده داده ...
سهامداران آلمانی شرکت بایر از این شرکت به علت خرید 63 میلیارد دلاری شرکت آمریکایی مونسانتو در سال 2018 شکایت کردند. دو شرکت حقوقی از طرف سهامداران آلمانی این شکایت را به دادگاهی ...
No Thoughts on ویتنام خواهان دریافت غرامت از تولید کننده “عامل نارنجی” شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>