پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   سرمازدگی و گرمازدگی علت کاهش 50 درصدی محصول پسته
4 شهریور 1397 , ساعت 19:23

سرمازدگی و گرمازدگی علت کاهش ۵۰ درصدی محصول پسته

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی: از سال گذشته تاکنون بیش از 100 میلیون دلار محصولات گلخانه ای صادر شده است

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی: از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون دلار محصولات گلخانه ای صادر شده است.

طهماسبی با اشاره به اینکه توسعه کشت گلخانه ای از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است افزود: در گلخانه ها در مصرف آب ۹۰ درصد صرفه جویی می شود و تغییرات­آب و هوایی نیز در روند تولید محصولات گلخانه ای کمترین خسارت را دارد.

وی ایجاد باغهای گلخانه ای را­ از برنامه های معاونت باغبانی دانست و گفت: قرار است کشت محصولات راهبردی در بخش باغبانی در محیط های کنترل شده مانند باغات سایه بان دار انجام شود.

معاون امور وزارت جهاد کشاورزی افزود: اجرای طرح باغات سایه بان از سال گذشته برای محصولات هسته دار، مرکبات و انار آغاز شده و میزان مصرف آب نیز ۳۰ درصد کاهش یافته است.

طهماسبی گفت: باغداران برای دریافت سایه بان و احداث سازه های آن،​ می توانند از سازمانهای و ادارات جهاد کشاورزی شهرستان و منطقه خود پس از دریافت معرفی نامه از تسهیلات بانکی بهره مند شوند.

وی میزان تولید محصولات باغی را ۲۲ میلیون تن اعلام کرد و افزود: سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول باغی به ارزش ۳ میلیارد دلار صادر شد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: محصول سیب تا بیش از ۸۰۵ هزار تن و پسته با ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بیشترین میزان صادرات را در بین محصولات باغی داشتند.

طهماسبی افزود: تجهیزات و زیرساختهای مناسبی برای صادرات سیب ایجاد شده است و از این لحاظ جزو تولید کنندگان و صادر کنندگان برتر جهان قرار داریم.

وی گفت: علی رغم سرمای دیررس بهاره و خسارت به باغات سیب امسال نیز مازاد تولید داریم و محصول مازاد صادر خواهد شد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی میزان صادرات سیب را در ۴ ماه نخست ­امسال ۱۴۲ هزار تن به ارزش ۸ میلیون دلار اعلام کرد.

طهماسبی از اختصاص خط اعتباری ۶۰۰ میلیارد تومانی برای حمایت از صادرات محصولات کشاورزی بویژه سیب خبر داد و افزود: این خط اعتباری سال گذشته تعیین و اختصاص یافت.

وی درباره صادرات محصولات آب بر گفت: هندوانه محصولی است که بصورت دیم و با آب سبز­کشت و تولید می شود و بعنوان محصولی اقتصادی محسوب می شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: براساس آمارهای موجود ۷۰۰ هزارتن محصول هندوانه صادر شده است.
طهماسبی تصریح کرد: واردات محصولات کشاورزی در واقع به معنای واردات آب مجازی است بنابراین صادرات آب معنا ندارد.

وی گفت: وزارتخانه برای افزایش بهره وری آب در تولید محصولاتی مانند خربزه و هندوانه و دیگر محصولات جالیزی طرح انتقال کشت از فضای باز به گلخانه را در اولویت برنامه ها قرار داده است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تولید محصول قارچ را از مزایای بخش باغبانی دانست و افزود: ۱۶۰ هزار تن محصول قارچ در ۱۱۰۰ واحد تولید می شود.

طهماسبی گفت: زیر ساخت های لازم برای صادرات حدود ۶۰ هزار تن محصول قارچ ایجاد شده است پیش بینی می شود امسال شاهد صادرات این محصول باشیم.

وی همچنین از معافیت مالیات ارزش افزوده واحدهای تولید قارچ در تأمین کمپوست مورد نیاز برای کشت و تولید قارچ خبر داد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تولید قارچ ترافل را از برنامه های طرح توسعه تولید این محصول دانست و افزود: با کشت این محصول می توانیم هر کیلو قارچ ترافل را در بازارهای صادراتی با قیمت ۳۰۰ تا ۳ هزار دلار عرضه کنیم.

طهماسبی گفت: محصول کیوی از دیگر امتیازات این حوزه در بخش صادرات است به طوری که سال گذشته بیش از ۱۱۳ هزار تن کیوی صادر شد.

وی تاکید کرد: برای حفظ بازارهای صادراتی رعایت استانداردهای کیفیت این محصول ضروری است تا شاهد جنجال آفرینی در بازار صادرات این محصول نباشیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه­ معاونت میزان واردات محصولات کشاورزی را در ۴ ماه امسال ۳۹۶ هزار تن اعلام کرد­ افزود: در مدت مشابه سال گذشته ۵۰۳ هزار تن محصول باغی وارد شد که امسال شاهد کاهش میزان واردات در این بخش هستیم.

طهماسبی گفت: ارزش صادرات محصولات باغی در چهار ماه نخست­ امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته است.

وی میزان صادرات محصولات باغی در چهار ماه نخست امسال را ۴۱۶­ هزار و ۷۴۲ کیلوگرم اعلام کرد و افزود: در مدت مشابه سال گذشته ۲۴۱ هزار تن صادرات انجام شد که امسال ۷۳ درصد افزایش دارد.

 

سرمازدگی و گرمازدگی علت کاهش ۵۰ درصدی محصول پسته

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت:­ میزان تولید محصول پسته در باغات کشور حدود ۱۷۰ هزار تن پیش بینی شده است.

طهماسبی در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۸۷ هزار تن پسته در کشور تولید شد افزود: سرمای دیررس بهاره علت اصلی کاهش میزان تولید پسته در باغات کشور است.

وی سطح زیرکشت باغات پسته را ۴۶۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: امسال به علت خسارت سرمازدگی به باغات پسته میزان تولید محصول به نصف کاهش یافته است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: پسته به کم آبی مقاوم ­اما در سرمای دیررس بهاره، گرمای بیش از حد و بارندگی های بی موقع حساس است.

طهماسبی گفت: گرمای بیش از حد نیز سبب ریزش محصول پسته در برخی از استان های کشور شده است.

وی افزود: تشکل های کشاورزی میزان تولید پسته را حدود ۶۰ هزار تن برآورد می کنند اما پیش بینی وزارتخانه حدود ۱۷۰ هزار تن است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: گرچه تولید پسته از لحاظ وزنی کاهش یافته اما از لحاظ ارزش صادراتی آسیبی متوجه تولید کنندگان و صادر کنندگان نخواهد شد.

طهماسبی افزود: دولت در بازار پسته دخالتی ندارد و با وجود کاهش تولید به منظور حفظ بازارهای صادراتی این محصول باید صادر شود و بازارهای صادراتی را نباید از دست بدهیم.

وی همچنین درباره افزایش قیمت میوه در بازار گفت: در هیچ زمانی قیمت میوه شفاف نبوده و همواره بازچرخانی میوه در بازار دلالان علت افزایش قیمت ها است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: افزایش هزینه حمل و نقل، دستمزد کارگر، افزایش قیمت جعبه و مواد اولیه بسته بندی و هزینه های مغازه دار از دیگر عوامل افزایش قیمت میوه در بازار است.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/7pMxtg

خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط

No Thoughts on سرمازدگی و گرمازدگی علت کاهش ۵۰ درصدی محصول پسته

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>